Automation ger nytta – så lyckas du med elektronisk fakturahantering

14 november, 2017

Att fakturahanteringsprocessen är en utav de mest resurskrävande processerna på ekonomiavdelningen är ingen nyhet. Manuella processer har länge varit en belastning och inte minst sagt en dyr sådan. Ekonomistyrningsverket har tittat närmare på elektronisk fakturahantering och kommit med ett nytt lagkrav som säger att offentlig sektor endast skall godkänna e-fakturor från sina leverantörer från och med 2018 [Källa]. Detta efter att flera europeiska länder inför samma lag. Besparingen beräknas uppgå till 700 miljoner kr per år. Trenden är tydlig och fler och fler företag ser besparingspotentialen i elektronisk fakturahantering. I en undersökning av Koch, Bilentis Report och OECD visade det sig att antalet pappersfakturor processade per timme var nio stycken jämfört mot e-faktura där antalet landade på hissande 93 stycken. Men hur kommer det sig att många fortfarande sitter fast i manuella processer?

Elektronisk Fakturahantering (EFH) i praktiken

När vi är ute och pratar med kunder bottnar vi ofta i att elektronisk fakturahantering är ett något diffust ämne, för vad är skillnaden på E-faktura, SVE-faktura, XML-faktura, PDF-faktura och EDI-faktura? En PDF-faktura blir väl en pappersfaktura vid utskrift? Är inte en EDI-faktura en E-faktura? I vilken grad kan vi automatisera scanningen? På vilka sätt kan vi matcha fakturor mot en förväntad kostnad? När anses fakturahanteringen vara elektronisk? Är det någon skillnad på elektronisk fakturahantering och en automatiserad fakturahanteringsprocess? Förvirringen är ett faktum.

Elektronisk fakturahantering har under de senaste åren genomgått ett epokskifte där den nya generationens fakturahanteringssystem inte bara digitaliserar faktura- och attestflödet, utan även automatiserar. Oberoende av vilken anledning ni ser över era interna processer finns alltid möjligheter att förenkla vardagen genom rätt systemstöd i rätt tid.

Exsitec reder ut frågorna kring EFH

Efter ett lyckat frukostseminarium i Stockholm där vi behandlade ämnet elektronisk fakturahantering riktar vi nu blickarna mot Göteborg. Den 12 december reder vi ut begreppsförvirringen och går igenom steg för steg hur den nya generationens fakturahanteringssystem kan stödja er verksamhet genom att säkerställa att det elektroniska faktura- och attestflödet är automatiserat och integrerat med ert affärssystem. Vi vill höra mer om era utmaningar och samtidigt visa potentialen i den nya generationens fakturahanteringssystem.

Seminariet är kostnadsfritt och anmälan görs på: http://www2.exsitec.se/elektronisk-fakturahantering-event

Har ni andra frågor eller funderingar är ni välkomna att höra av er, antingen genom att boka in ett webb/telefonmöte med mig, Omed Saeid, via följande länk: Boka en tid med Omed. Alternativt slå en signal direkt på: 0767 – 10 10 55.

Väl mött!


Elektronisk fakturahantering

Dela

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+