Reflektioner från en vecka i amerikansk detaljhandel

13 april, 2018

Jag har i skrivande stund precis kommit hem från en vecka i New York tillsammans med mina tonårsdöttrar. En icke försumbar andel av vår tid där tillbringades i olika sorters detaljhandel – främst konfektion – och eftersom detaljhandelns utmaningar varit ett återkommande tema i affärspressen det senaste året observerade och reflekterade jag en del.

Som aktiesparare, digitaliserings-intressent och pappa till tre tonåringar är det också intressant att spegla trender och förändringar i konsumtionsmönster hos den yngre generationen. Man kan tycka vad man vill om amerikansk konsumtionskultur men eftersom det handlar om så oerhört mycket pengar blir kraften väldigt stark när förändringar kommer. Man kan både vinna stort eller förlora snabbt.

Här är de saker jag tog med mig som jag tror vår svenska stolthet H&M med enkelhet hade kunnat följa efter på, i alla fall mycket enklare än att lansera nya varumärken.

  1. Det går att göra den fysiska provrumsupplevelsen till något man kan stå ut med som medföljare, med t.ex. WiFi, laddare för telefonen, gott om sittplatser och gott om utrymme.
  2. Old Navy hade utrustat all personal med mobila kortterminaler så att man kan betala de kläder man vill köpa direkt i provrummet utan att gå till kassan.
  3. På samma sätt – om en storlek eller färg saknades – så erbjuder man beställning med fri hemleverans direkt från butiksgolvet utan att gå till en kassa eller gå hem och surfa (och hitta hundra alternativ).
  4. Varje gång jag betalat får jag frågan om att uppge min email för att få kvitto, 10% rabatt nästa gång jag handlar, dubbla bonuspoäng etc. Det digitala samverkar med det fysiska.

Speciellt kring första punkten tänkte jag på Nelly och deras moderbolag Qliro (gamla CDON) som vinstvarnade i Q1 på grund av den höga andelen returer efter julhandeln. Returer av kläder är ju E-handelns gissel eftersom kunderna inte vet hur kläderna kommer passa när man beställer.

Varför inte göra din svaghet till din styrka?

Har du några tusen butiker som H&M har – använd din fysiska närvaro med provrum och varuprover för att se till att kunderna verkligen köper det som de vill ha och passar i. Ditt butiksgolv skall inte se ut som en logistikcentral utan det skall vara något som stödjer kundens köpresa, varken köpet görs on-line eller i butik.

De stora kedjorna, och speciellt de som jobbar med egna varumärken och höga bruttomarginaler, har oerhört goda förutsättningar att verkligen göra “click & mortar” – (travesti på “brick and mortar” som syftar på en butiks fysiska närvaro) till något som är svårt att slå.

Så Amazon har köpt WholeFoods och öppnat fysiska Amazon Bookstores. Är det inte dags att sluta se butiksnät som en belastning och se dem som en konkurrensfördel?


Aktuellt Digitalisering Digitalisering IT-branschen

Dela

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+