Till försvar för det skräddarsydda

5 september, 2017

När man köper kläder som man skall ha länge – som kostymer eller kanske framför allt skor – är skräddarsytt det finaste som finns. Nackdelarna är uppenbara – det är dyrare och har längre leveranstid, men det spelar inte så stor roll eftersom man ändå skall använda sakerna så länge.

Om vi jämför med affärssystem som tankemodell. Tänk att affärssystemet är den enda kostym som du får köpa för att sedan ha på dig varje dag de närmaste tio åren. Skulle du välja konfektion för att snabbt få något billigt som passar hyfsat, eller väljer du skräddarsytt och får något som är gjort exakt för dig?

Inom affärssystem gjorde leverantörerna uttrycket skräddarsytt till något av ett skällsord i slutet av 90-talet. Man skulle istället köpa ett stort generellt affärssystem – typ Movex eller SAP R/3 – och i möjligaste mån anpassa sig till “standardprocesser” och göra så få anpassningar som möjligt.

Att köpa konfektion alltså. Om byxorna inte passar så kan man ju alltid anpassa sig själv, lägga ut en bit och acceptera en dålig passform… eller? Syftet att undvika anpassningar var att slippa dyr förvaltning och dyra framtida uppgraderingar, men också att förenkla för leverantörens vardag genom att se till att alla kunder kan hålla sig till de senaste versionerna av programvaran.

Standardiseringen av teknik – allt skall kunna köras i en webbläsare, med olika skärmstorlekar, med olika operativsystem – samt förbättringar av integrationsmöjligheter under de senaste tio åren har dock ställt den klassiska logiken (akta dig för anpassningar) på ände.

Nu kan man skapa ett IT-stöd som är standard där du inte behöver vara unik men skräddarsytt där det är viktigt att uppnå en konkurrensfördel. Ofta är det i  kundupplevelsen men det kan vara i interaktion med leverantörer eller med personal.

Det är därmed oftast ingen poäng att välja något annat än standardsystem för ekonomi och redovisning (om du inte är Klarna och din kärnaffär är uppbyggd kring ekonomiprocesser). Om du håller dig till standardprogramvaror från större leverantörer kommer du kunna ta del av nya funktioner – som E-faktura, bankbetalningar och liknande – utan att göra något annat än att hålla ditt standardsystem uppdaterat.

Men där du möter kunden? Kan verkligen ett standardsystem diktera hur du skall interagera med dina kunder? Är det verkligen standardsystem i kundmötet som skapat den nya tidens jättar – som våra Amazon, Spotify, Facebook, Google, Snap, Klarna?

Själv tror jag på standardplattform – inte standardsystem – i kundmötet. Har du valt en modern teknikplattform (googla t.ex. Angular 2) för att hantera din kundinteraktion så kommer du kunna möta kunden oavsett vilken plattform kunden föredrar.

Har du valt ett standardsystem är du utlämnad till de gränssnitt som programvaruleverantören föredrar. Hur kan du vara så säker på vilka utmaningar framtiden ställer på din verksamhet att du kan överlåta val av kommunikationsgränssnitt på din leverantör?

Att bygga upp hela sin IT-strategi på standardsystem är därmed en väsentligt större risk än att ta eget ägande av de gränssnitt som möter kund, leverantör, personal – eller var det nu är du har din unikitet.

Gäller detta alla företag oavsett storlek? Nej antagligen inte – är du riktigt riktigt stor så kan du säkert påverka leverantören av standardsystem att prioritera de delar som är viktiga för dig. Är du liten så kan du säkert täcka över brister i IT-stödet med manuellt arbete.

Men är du så där mittemellan så är jag övertygad om att rätt väg att gå är en IT-strategi med öppna och specialiserade systemkomponenter för att lösa standardproblemen tillsammans med skräddarsydda gränssnitt för att göra det som är unikt i din affär.

Vi har ett eget affärsområde som vi kallar Digitalisering som gör precis detta – skräddarsydda affärsapplikationer som ger bästa möjliga IT-stöd för just DIN verksamhet.


Aktuellt Digitalisering

Dela

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+