Kontakt
Hannes Florén
Hannes Florén
kontakta mig

Den nya industriella revolutionen - Risker och möjligheter

När vi hör begreppet "Den industriella revolutionen" tänker nog de flesta av oss på stora industrier, urbaniseringen och dåliga arbetsförhållande, likt de Charles Dickens Oliver Twist fick uppleva i London.

Ett flertal organisationer har kallat digitaliseringen för "den nya industriella revolutionen". Fenomenet har även fått ett eget begrepp, Industri 4.0. Termen står för en rad teknologier och koncept inom automation, processindustriell IT och tillverkningsteknologier. Likt tidigare industriella revolution har många företag redan insett den potential digitaliseringen sitter på, framför allt inom effektivisering av arbetsprocesser.


Historien upprepar sig

Till skillnad från Oliver Twists England på 1800-talet, har vi i Sverige nuförtiden lagar som reglerar våra arbetsförhållanden. Åtta timmars arbetsdag, föräldraledighet och betald semester är något vi kan och borde vara stolta över. Med den nya industriella revolutionen, digitaliseringen, har dock nya problem uppstått och precis som ett sekel sen, är det människan som hamnat i kläm.

I samband med att digitaliseringen tagit fart har vi varit ivriga med att investera i nya digitala verktyg för att inte hamna efter konkurrenterna, med förhoppningen att tekniken kommer lösa våra tidigare problem. Tyvärr har det i efterhand visat sig att så inte alltid är fallet. Hur många har inte suttit framför ett IT-system och med näven knyten i fickan mumlat svordomar och förbannelser.

Vad beror det här på? Tekniken skulle lösa alla våra problem och de jobbiga manuella processerna skulle vara ett minne blott! Skälen till varför det kan ha blivit såhär är många och förtjänar en egen blogg-artikel, men det jag vill nu belysa är konsekvenserna, för det är viktigt att vi talar om elefanten i rummet och vågar kritisera våra affärssytem och IT-verktyg om de gör oss olyckliga.

3 risker med dåligt utformade IT-system

1. Ökade stressnivåer: Det är bevisat att dåligt utformade IT-system ökar en persons stressnivåer, vilket i slutändan kan leda till att den anställde måste sjukskriva sig.

2. Ökade kostnader: Förutom potentiellt sjukskrivna anställda, kan dåligt utformade IT-system leda till att ökade användningskostnader. Med det syftar jag på att de anställda inte kommer kunna arbeta effektivt på grund av systemets utformning.

3. Förlorad kundnöjdhet: Hur många av oss har inte suttit i en kundtjänst och begärt något som vi ansett borde vara enkelt, men mötts av en ursäktande kundtjänstmedarbetare som förklarat att det inte går att göra det i systemet.

Det som dessa tre punkter har gemensamt är att de påverkar de anställda inom organisationen. De flesta av oss skulle inte vilja gå till arbetet om vi visste att det som väntade oss var en stressig arbetsmiljö med missnöjda kunder.

 

Vad kan ni som organisation göra?

Digitaliseringen är här för att stanna och trots tidigare nämnda risker finns det otroligt många möjligheter med den. Exempelvis kan vi nu jobba vart vi än befinner oss, låta affärssystem sköta repetitiva processer och ta hjälp av automatiserad statistik vid kniviga beslut.

Men likt annat i ett framgångsrikt företag, kräver en lyckad implementation både engagemang, identifiering av behov och vad målet egentligen är med de nya verktygen. Det här ska även ske med användarna i fokus, då det i slutändan är de som kommer nyttja systemen. Det är dock inte det lättaste och i allra flesta fall kan man behöva hjälp.

Det tog även oss tid att utforska och lära oss att nyttja utvecklingen på bästa sätt. Det har krävt engagemang och arbete för att komma fram till de många bra funktioner vi inkluderar i vår befintliga systempark. Vi har även en stor utvecklingsavdelning som skräddarsyr IT-stöd för att digitalisera verksamheter efter unika behov.

Vi har integrerat och etablerat IT-lösningar i snart 20 år och i alla möjliga branscher, vilket gör oss väldigt duktiga på det vi gör, men vi lär oss fortfarande. Vem vet, vi kanske redan har den perfekta lösningen för din verksamhet, eller så står vi för nya utmaningar tillsammans.

Kontakta skribenten
Hannes Florén
Hannes Florén