Rasmus Toivonen
Rasmus Toivonen
kontakta mig

Digitalisering - Vad av det vi startat kan vi inte backa?

Ja, digitalisering av processer och delar av verksamheter är viktigt. Ja, det talas om det överallt. Denna månad, september 2018, startades till och med en ny myndighet, DIGG, i Sverige med uppdraget att “samordna och stödja den förvaltningsgemensamma digitaliseringen i syfte att göra den offentliga förvaltningen mer effektiv och ändamålsenlig”.

Vad kan digitalisering vara för våra verksamheter då?

Jo, stort och smått. För vissa är det maskininlärning och artificiell intelligens som ser till att bilar inte krockar med varandra i trafiken. För andra är det att man kan mejla via mobilen eller tidrapportera via sin smartphone istället för Excel. Det är en del av utvecklingen, precis som vi utvecklade våra verksamheter i industrialiseringen, med bilar istället för hästar som transportmedel eller internet på 1990-talet. När man väl börjat och fått en tillräckligt bra upplevelse kan man inte gå tillbaka. Man vill bara inte.

Jämför med elbilar. Frågar man många som kört elbil ett tag kan de inte tänka sig att gå över till att köra en bensin- eller dieseldrivet igen. Det känns fel att det ska behöva förpesta miljön med avgaser när man trycker på gasen. Eller som diskmaskinen efter middagsbjudningen i helgen. Det hade tagit längre tid att diska än att laga maten utan den. Många av oss hade inte gärna gått tillbaka till att handdiska när man väl fått slippa.

Vad kan digitaliseras?

Det är inte alltid lätt att se vad som kan underlättas i ens egen vardag. Det är ju liksom vardag - per definition. Men när man väl insett att något man gör ofta, och som kanske inte är så roligt, går att markant underlätta - då är det svårt att backa i tanken. Ofta är det inte komplexa AI-lösningar som är nästa steg för många av Sveriges bolag. Inte idag i alla fall. Men det kommer nog gå fort innan det är det. Det finns så mycket som gjorts många gånger redan så att man inte behöver vara först ut. Nedanför listas några saker som rör det vi och våra kunder gör och som kan digitaliseras.


Digitalisering i praktiken - Exempel från verkligheten

Vi säger att vi digitaliserar våra kunders verksamhet. Några exempel som är svåra att gå tillbaka från när man väl börjat är dessa. Inte för att det inte går - utan för att man inte vill:

  • Elektronisk fakturahantering - Fakturorna kommer in och tolkas oavsett format, hamnar för attest, konteras, går för betalning. Allt automatiskt så länge allt ser rätt ut.
  • Inköpsoptimering - Sätt upp önskad leveranssäkerhet till dina kunder, sen ges du inköpsförslag baserat på efterfrågemönster via försäljningsdatan, batchstorlek, leveranstid, fraktkostnader och mycket annat - för varje enskilt artikelnummer. Hinner ni optimera detta varje dag utan maskinell hjälp?
  • Hantera lagret genom att få och ge kommandon via rösten - Ha båda händerna fria och fokusera blicken på lagret och din omgivning istället för på en skärm. Har ni ett lager och har inte testat - det måste göras!

Gå in i vår kunskapsbank där vi har referenscase (länk). De ger inspiration. Kolla också våra olika erbjudandeområden i menyn högst upp på vår webb för mer inspiration kring verktyg som kan hjälpa er. 

Men vissa saker är så uppenbara så att de till och med kan jämföras med en elefant i rummet. Som utläggshanteringen exempelvis...

Elefanten i rummet - utlägg

 

 

Kontakta skribenten
Rasmus Toivonen
Rasmus Toivonen