Pernilla Chis
Pernilla Chis
kontakta mig

Email-prospektering - 5 saker att tänka på

Email-prospektering - 5 saker att tänka på

Det finns flera metoder att prospektera och en av de vanligare är via email. Många upplever det dock svårt att veta hur man får folk att öppna sina mail. Därför kommer vi i det här inlägget diskutera 5 saker att tänka på vid email-prospektering.

 

 

b2b-dagen

1. Välj ämnesraden med omsorg

Ämnesraden i mailet du skickar är absolut avgörande för om personen öppnar eller ej. Trots allt är det ju ämnesraden som är det första personen ser när de får en notifikation. Här får du några tips som flera av våra säljare använder i sitt sälj:

Emojis:  

Vi har kunnat se att emojis ger generellt högre open rate. Det får ditt mail att sticka ut bland havet av mail som strömmar in från olika säljare. 

Använd fakta om kunden: 

Se till att utnyttja din research om kunden och använd det i ämnesraden. Chansen att de faktiskt öppnar ditt mail är markant om de ser att ämnet handlar om något som är kritiskt i deras verksamhet. 

Prenumerera på månadens säljtips

Gör det personligt: 

Se till att använda personens förnamn för att göra ditt mail mer personligt. B2B-kunderna blir allt med kräsna när det kommer till kommunikation och förväntar sig samma anpassade ton som de upplever inom B2C, som jobbat mycket längre med att personifiera erbjudanden m.m. Använd med fördel förnamn i rubriken på ditt mail också. Då är chansen större att det öppnas, eftersom det känns mer personligt.

Använd generiska mallar: 

Kunder går inte på vad som helst. På andra sidan skärmen sitter en person som, precis som du själv, snabbt kan göra en bedömning om mailet är en generisk mall som du kopierat och gjort ett massutskick kring. Nyckeln är ATT använda en generisk mall för din mail, som funkar i de flesta lägen och som spar dig tid, MEN som känns personligt skapad för mottagaren. Med mindre modifieringar av en sådan generisk mall, som tar max 1min, så går det att få en klart högre grad av personifiering i sina prospekteringsmail. 

2. Håll dig kort och försök få fram essensen av ditt budskap

En viktig fråga att ställa sig är varför kontaktar du personen i fråga? Folk är stressade och läser inte långa mail med för mycket utsvävningar. Det är därför viktigt att du i ett kort format får fram varför du kontaktar personen, vilket värde du kan bidra med och vad syftet med ditt mail är. Max tre stycken text är ett riktmärke som vi rekommenderar.  

3. Utnyttja historik kring den du vill kontakta

Är din kontakt inte helt genomkall? Du har kanske gjort lite research eller varit i kontakt med någon annan på bolaget innan? Gör då som i tips 1 och använd den informationen för att värma på mailet och skriv det i första raden i mailet. Då kommer det synas i previewtexten i personens inkorg och får större uppmärksamhet av mottagaren. Idag finns det många system som kan integreras mot din mailapplikation som gör det snabbare och enklare för dig att få en överblick över tidigare historik på en kontakt eller ett företag. Använd dem och spar värdefull säljtid!


4. Var tydlig med vad du vill ha ut av mailet

Ställ dig frågan vad syftet med ditt mail egentligen är. 

Är syftet att informera om något ni är duktiga på? Att tala om att ni finns? Att bjuda in till ett event? Att boka ett möte där du vill dela med dig av erfarenhet kring något? Sprida budskap om en specifik kampanj eller ett erbjudande? Att ge en tankeställare som kan starta en diskussion? Oavsett vad som är syftet är det viktigt att avsluta mailet med en uppmaning eller en fråga så att personen vet hur den skall svara tillbaka. 

*Fundera på hur du kan göra det lätt och enkelt för personen i fråga att agera så att syftet med mailet uppfylls. 

 

5. Maila i rätt tidpunkt

När är det bäst att maila? Vår erfarenhet är att det är bäst att maila någon sent på eftermiddagen eller tidigt på morgonen, då är det större chans att de ser ditt mail. Om du själv mailar under andra tider på dagen, schemalägg ditt mail till en tid då det borde vara större chans att de lägger märke till mailet.

Prenumerera på månadens säljtips

Kontakta skribenten
Pernilla Chis
Pernilla Chis