Pernilla Chis
Pernilla Chis
kontakta mig

Email-prospektering - 5 saker att tänka på

Email-prospektering - 5 saker att tänka på

Det finns flera metoder att prospektera och en av de vanligare är via email. Många upplever det dock svårt att veta hur man får folk att öppna sina mail. Därför kommer vi i det här inlägget diskutera 5 saker att tänka på vid email-prospektering.

1. Välj ämnesraden med omsorg

Ämnesraden i mailet du skickar är absolut avgörande för om personen öppnar eller ej. Trots allt är det ju ämnesraden som är det första personen ser när de får en notifikation. Här får du några tips som flera av våra säljare använder i sitt sälj:

Emojis:  

Vi har kunnat se att emojis ger generellt högre open rate. Det får ditt mail att sticka ut bland havet av mail som strömmar in från olika säljare. 

Använd fakta om kunden: 

Se till att utnyttja din research om kunden och använd det i ämnesraden. Chansen att de faktiskt öppnar ditt mail är markant om de ser att ämnet handlar om något som är kritiskt i deras verksamhet. 

Prenumerera på månadens säljtips

Gör det personligt: 

Se till att använda kundens namn för att göra ditt mail mer personligt. Chansen att någon öppnar ditt mail är större om du lyckas visa att mailet är riktat till dem och inte är del av ett större mailutskick. 

 

Använd generiska templates: 

Kunder går inte på vad som helst. På andra sidan skärmen sitter en person som, precis som du själv, snabbt kan göra en bedömning om mailet är en standardiserad template. Försök därför att skapa din template så känns så personlig som möjligt. 

2. Håll dig kort och försök få fram essensen av ditt budskap

En viktig fråga att ställa sig är varför kontaktar du personen i fråga? Folk är stressade och läser inte långa mail med för mycket utsvävningar. Det är därför viktigt att du i ett kort format får fram varför du kontaktar personen och vad budskapet med ditt mail är. Max tre stycken är ett riktmärke som vi rekommenderar att gå efter.  

3. Utnyttja historik kring den du vill kontakta

Är din kontakt inte helt genomkall, dvs du kanske har gjort lite research eller varit i kontakt med någon annan på bolaget innan, gör som i tips 1 och använd den informationen för att värma på mailet och skriv det i första raden i mailet. Då kommer det synas i preview texten i personens inkorg och denna blir kanske mer nyfiken på ditt mail. Idag finns det många system som kan integreras mot din mailapplikation som gör det snabbare och enklare för sig att få en överblick över tidigare historik rörande personen eller företaget du vill kontakta. 


4. Var tydlig med vad du vill ha ut av mailet

Ställ dig frågan vad syftet med ditt mail egentligen är. 

Är syftet att informera bara att informera om era produkter eller tjänster om? Är syftet att bjuda till ett event? Är syftet boka ett möte för vidare diskussion om vad ni kan erbjuda? Oavsett vad syftet är så är det viktigt att avsluta mailet med din uppmaning eller din fråga så att personen vet hur denna skall svara tillbaka. 

*Fundera på hur du kan göra det lätt och snabbt för personen i fråga att agera så att syftet med mailet uppfylls. 

 

5. Maila i rätt tidpunkt

När är det bäst att maila någon? Från vår erfarenhet har vi lärt oss att det är bäst att maila någon sent på eftermiddagen eller tidigt på morgonen, då är det större chans att de ser ditt mail. Om du själv mailar under andra tider på dagen, schemalägg ditt mail till en tid då det borde vara större chans att de lägger märke till mailet.

Prenumerera på månadens säljtips

Kontakta skribenten
Pernilla Chis
Pernilla Chis