Linnéa Pålsson
Linnéa Pålsson
kontakta mig

Fem anledningar att flytta Visma Business till molnet

Många företag väljer att drifta sin IT-miljö lokalt men missar många av fördelarna som en trygg IT-partner kan ge. Att outsourca sin drift är ett sätt att lyfta verksamheten och minska kostnader. Det allra viktigaste är att ha en partner som möter behoven, är proaktiv och som hjälper företaget att utveckla sina lösningar när behoven förändras. I det här blogginlägget berättar vi fem fördelar med att flytta Visma Business till molnet.

1. Minskade kostnader och ökad kostnadskontroll

Majoriteten av tiden som går åt till att lösa IT-relaterade problem kan vanligtvis automatiseras eller läggas ut. Att outsourca driften innebär att IT-ansvariga på företaget får mer tid över till strategiskt arbete och inte behöver jobba lika reaktivt för att släcka bränder. 

Alla på företaget – oavsett storlek på organisation – sparar tid och slipper onödig administration om IT-miljön är ett välsmort maskineri. Outsourcad IT-drift innebär också en tydligare kostnadskontroll vad gäller både mjuk- och hårdvara. Med en partner som äger all IT-utrustning kan ni dessutom frigöra kapital. Ni som kund ska inte behöva betala för annat än den IT som ni faktiskt använder och ni ska kunna skala upp eller ner beroende på företagets behov.

2. Drift- och dokumentsäkerhet

Systemen ska fungera och all data måste finnas i säkert förvar. Molnlösningar är smidiga men kräver kontroll, integritetsskydd och backup. Ett tips är att inte outsourca offshore utan hålla sig till en partner som har både servrar och personal i Sverige. Detta blir extra viktigt i och med nya dataskyddsförordningen GDPR, och därför är det klokt att satsa på en samarbetspartner som lagrar all data i Europa, eller på en pålitlig leverantör som exempelvis AWS eller Microsoft. 

Kolla upp att den partner som övervakar och administrerar er IT-miljö gör det dygnet runt, året om och alltid har koll på eventuella avvikelser. Exsitec levererar IT-driftsstöd genom partnern Aditso. Bland annat för säkra drifthallar med stöldskydd, brandskydd samt skalskydd och ingen obehörig har åtkomst utan ledsagare.

3. Tillgång till kompetens och resurser

Att sköta den dagliga driften är en sak men att hitta en IT-partner som tänker strategiskt, följer utvecklingen och är kompetent inom organisationsutveckling och ekonomi kan vara totalt avgörande för er framgång. 

Exsitec tillsammans med Aditso har en flexibel lösning där man anpassar teamet och resurserna efter era behov. En skalbar extern IT-avdelning kommer att hålla er nöjda i längden. Teamet består av specialister, både som rådgivare och som förvaltare av er IT-drift, så att ni kan fokusera på er kärnverksamhet.

4. Snabbare och bättre support

Ingen vill vänta på att få sitt IT-ärende löst. Att stå och stampa i väntan på att ”någon” ska fixa problemet sinkar arbetet, kan bli kostsamt och tar mycket energi. Att lägga ut supporten på professionella IT-specialister med en bred teknisk kompetens är oftast en lättnad för organisationen. Det gäller både den interna IT-avdelningen och de användare som behöver hjälp. Dessutom ser en bra extern IT-avdelning till att alla användare alltid har uppdaterade programvaror och hårdvara som fungerar klanderfritt. 

Supporten är tillgänglig varje dag, dygnet runt, året om och att du har ett serviceavtal som innefattar rikstäckande jour och utryckning.

5. Stärkt konkurrenskraft med en erfaren partner

Bra IT är ofta det som ligger till grund för hur konkurrenskraftigt ett företag är – det är dels en hygienfaktor som håller medarbetare (era största ambassadörer) nöjda, medan säkra och effektiva systemlösningar är avgörande för kundernas köpkraft och lojalitet.

En bra IT-drift partner utbildar medarbetare i hur IT-miljön och användandet av IT kan effektivisera det dagliga arbetet, t.ex. att ha möten online istället för kostsamma och tidskrävande resor eller hur man kan dela dokument i molnet istället för att mejla tunga eller konfidentiella filer. Kunskap som hjälper er att arbeta smartare och bli mer effektiv.

Läs mer om Visma Business

Kontakta skribenten
Linnéa Pålsson
Linnéa Pålsson