Kontakt
Johan Kallblad
Johan Kallblad
kontakta mig

Förvaltningskostnader för affärssystem

IDG hade för någon vecka sedan en intressant artikel om vilka affärssystem som är dyrast i drift. Jag skulle säga att artikeln - som byggde på en studie från Radar - kanske var lite väl kontroversiell, lite ofullständig och lite märklig i vissa antaganden som gjorts.

Men det var likafullt en intressant artikel som pekar på något väldigt viktigt för köpare av affärssystem. Det är inte kostnaden för inköpet av systemet som är den stora posten utan det är kostnaden för att äga systemet som är viktig.

Radar har alltså tittat på sju olika affärssystem från Jeeves, Microsoft (Nav och Ax), IFS, Infor, Oracle och SAP och kommit fram till att kostnaden för att äga systemet under dess livslängd kostar från 3,8 gånger initiala investeringen för Jeeves till 5,7 gånger initiala investeringen för SAP.

Det kan nog stämma ganska bra med min uppfattning om de löpande kostnaderna för olika system. Marknadsmässigt ligger Vismas större programvaror - som vi arbetar med - ungefär i nivå med Jeeves och Microsoft Nav som klarade sig bäst. Min gissning hade varit att vi faktiskt ligger bättre till i löpande kostnader, men vi var som sagt inte med i undersökningen.

Lika viktigt är att bedöma hur väl ett system kommer stödja en verksamhet som utvecklas. Om förvaltningskostnaden är högre, men systemet samtidigt lyckas stödja affärsverksamheten över tiden, så kan det vara en bra investering. Speciellt jämfört med att byta system.

Här rankades Infor bra - där 65% av organisationerna tycker att systemet stödjer innovation i verksamheten - medan Microsoft Nav var sämst i klassen med bara 44%.

Tillväxtresa tack vare rätt affärssytem 

Hur klarar vi oss? Jag har ingen faktabaserad uppfattning kring det - men när jag vill bli på gott humör brukar jag titta på några av våra kunder som infört våra system för många år sedan och som haft fantastiska tillväxtresor.

Företag som TDC, InkClub och Office Management som satsade på Visma Business när dom omsatte under 50 miljoner kronor är alla miljardföretag idag. Dom satsar säkert lika mycket på IT-system årligen nu som dom gjorde initialt när dom förde in systemen, men klarar man att växa med 2000% utan att byta affärssystem så är frågan om valuta för pengarna ganska lätt att besvara.

Vad bör du tänka på vid implementeringen av ett nytt affärssystem? 

Så när du köper ett nytt affärssystem - fråga inte bara om vad projekt och programvara kostar, fråga om lösningens löpande kostnader och fråga om leverantören har en förvaltningsmodell som säkrar att systemet kan utvecklas med verksamheten. Fråga efter referenser som gjort en långsiktig tillväxtresa med systemet.

Ladda gärna hem vår guide som innehåller svar på de vanligaste frågorna som uppstår vid byte av affärssystem. Du finner guiden här

Kontakta skribenten
Johan Kallblad
Johan Kallblad