Martin Kaldma
Martin Kaldma
kontakta mig

Konkurrenskraft skapas inte genom att vara som alla andra

Konkurrenskraft skapas inte genom att vara som alla andra

Oavsett bransch är alla företag utsatta för mer eller mindre konkurrens. En fråga som alla verksamheter måste ställa sig är varför kunder ska välja er framför era konkurrenter. En självklar anledning är naturligtvis att ert erbjudande är mer attraktivt än era konkurrenters, till exempel kanske er produkt har attribut som andra inte har eller så kan ni leverera er produkt på ett mycket bättre sätt än era konkurrenter. Gemensamt för båda dessa exempel är att ni på dessa sätt blir mer konkurrenskraftiga än era konkurrenter.

Innovationskraften styr framgången

Samma innovationskraft finns även inom idrotten. I detta avseende är det dock lättare att studera effekterna - konkurrenskraften - av innovationen eftersom de ger sig till känna genom att idrottare kommer före andra i mål, med mästerskapsmedaljer, pokaler och ligatitlar som följd.

Ett exempel som många kan relatera till är Jan Boklövs innovativa backhoppningsstil v-stilen som har förändrat sporten och gjorde att Boklöv själv vann ett antal världscupsegrar. Ett mer aktuellt vintersportexempel är norrmannen Johannes Hösflot Kläbo som senaste åren visat upp en enorm högsta fart i skidspåret. Denna fart bygger inte enbart på talang och träning utan även på ett stort mått av innovation i form av en förändrad teknik som tillåter att mer kraft kan omvandlas till fart. Resultatet blir naturligtvis en ökad konkurrenskraft i relation till konkurrenter och därmed även fler vunna lopp.

Det som är lika i de båda vintersportexemplen är att både Boklöv och Kläbo lyckats nå framgångar inte genom att göra det som alla andra gör utan genom att göra annorlunda. Samma logik gäller även företag och organisationer. Ett företags existensberättigande bygger på att det kan tillföra ett mervärde genom att lösa specifika behov. Men om det finns flera företag som löser samma behov - vilket det oftast gör - så blir ändå en del företag mer framgångsrika än andra. Vad är det som gör det? Troligtvis gör det framgångsrika företaget något som de andra företagen inte gör, det vill säga att de just gör något annorlunda jämfört med alla andra. Det finns gott om exempel på företag som blivit framgångsrika genom att inte göra som alla andra och om vi ser till extremerna så är IKEA, Über, Amazon bra exempel på detta.

Varför väljer era kunder just er? 

Även för mindre företag gäller samma förhållande. Det gäller alltså att fundera en extra gång på varför era kunder ska välja just er framför era konkurrenter och att ständigt försöka utveckla sin affär. Kanske hittar ni då ett antal bra konkurrensfördelar som ni redan har framför era branschkollegor och som går att förstärka för att nå en ännu starkare position på marknaden, eller så gäller det att börja fundera på hur ni kan utmärka er.

Kontakta skribenten

Martin Kaldma
Martin Kaldma