Johan Kallblad
Johan Kallblad
kontakta mig

När kommer det förarlösa affärssystemet?

Det senaste åren har Artificiell Intelligens (AI) blivit mycket i ropet. Det handlar om hur våra IT-system i spåren av den digitala revolutionen tar över och avlastar sådant som människor brukade göra. Tunga namn som Teslas grundare Elon Musk vill uppmärksamma oss för hoten kring en frisläppt konstgjord intelligens utan begränsningar.

Ett AI-drivet område som förutspås få extremt stort genomslag är kring självkörande bilar. För att få mer matnyttigt i ämnet rekommenderas vår egen mobilpodden där Magnus Hjälmdahl från VTI intervjuades i veckan.

Ett ämne som inte torde vara fullt så kontroversiellt är hur AI kan användas för att effektivisera våra verksamhetsstödjande IT-system. Det finns AI-tillämpningar runt om oss idag kring områden som "Fraud Prevention" där man kan leta efter avvikande mönster i stora datamängder och i tolkning av skannade fakturor där tolkningsprogramvaran har en motor som förbättrar sin egen träffsäkerhet över tiden.

Nog skulle man kunna tänka sig att AI kommer få ett stort genomslag när det handlar om att automatisera det administrativa arbetet på våra företag. Det förarlösa affärssystemet kommer kanske bli ett begrepp framöver? Ett system som lär sig utföra de enkla uppgifterna själv och som tar över en stor del av ekonomiavdelningens arbete.

Det finns många spännande möjligheter kvar som säkert kommer erövras.

Tänk till exempel på prospektering - enligt många säljare en tråkig och tidskrävande uppgift - alltså att ta kontakt med nya presumtiva kunder för att försöka hitta nya affärsmöjligheter.

Man kan tänka sig en programvara som baserat på information om vilka kunder som köpt en viss produkt eller tjänst i kombination med social data från t.ex. LinkedIn, webbsökningar och surfhistorik samt annan information som geografi, bransch, roll och liknande - skulle ta fram förslag på andra som borde vara intresserade av motsvarande och automatiskt skicka aptitliga och relevanta erbjudanden.

Vi närmar oss detta med dagens Marketing Automation-system men mig veterligt finns inte det ingen som tagit steget fullt ut utan man arbetar normalt mot ett befintligt adressregister och med innehåll skapat av människor.

Kommer AI förändra affärssystemen så som vi känner dem i grunden? Jag har precis lyssnat på ett föredrag med Vismas briljanta koncernchef Øystein Moen som berättade om hur Visma satsar stenhårt på automation och min gissning är att AI då blir en självklar del av nästa generations affärssystem.

 

Blogginlägget är en republicering av ett inlägg från 2015, fortfarande relevant tre år senare. För er som är intresserade av hur automatiserade dagens moderna affärssystem är: läs vidare här om de smarta funktionerna som kan få er verksamhet att köra mer och mer på autopilot!

Kontakta skribenten
Johan Kallblad
Johan Kallblad