Kontakt
Johan Kallblad
Johan Kallblad
kontakta mig

Om digitalisering - innovation kräver ambition

Efter att ha tillbringat några dagar i London funderar jag lite på det digitala försprång jag upplevde att vi hade i Norden för några år sedan och att det kanske inte är så stort försprång längre.

Konsumenttjänsterna är i alla fall minst lika långt utvecklade i London som hemma.

  • All kollektivtrafik som jag åkte - och det var ganska mycket - hade kontaktlösa betalsystem där man använde bankkortet för att komma igenom spärrarna. Gick precis lika fort som med SL-kort. Otroligt smidigt.
  • De har även en snygg lösning med maxtaxa där transaktionerna för en dag summeras till en maximal debitering.
  • Att Google har koll på vad man gör är lite läskigt, men rackarns så bra tjänsterna för reseplanering är. Telefonen har koll på vart jag skall och alla alternativ för transport, hela tiden. Förseningar och liknande visas direkt och man får förslag på alternativ.

Däremot tror jag - utan att veta säkert - att vi fortfarande har ett försprång i fråga om till exempel kommunikation med myndigheter och i fråga om viss affärsadministration. Vad gör London-hotellet till exempel med den blankett på vilket jag skrev ned bland annat min adress och email, trots att de rimligen redan fick samma info då jag bokade online?

Hur skall vi i Sverige kunna hålla ett digitalt försprång när det finns så mycket mer data - och pengar - på en större marknad som i London? En sak är att hela tiden alltid försöka hitta förbättringar och inte acceptera det icke-effektiva arbetssättet.

I baseball kallar man det en "swing for the fences" när man tar i så mycket att man riskerar att missa den enkla lösningen. Man vill alltså slå en home-run istället för att bara komma ut på bas. För oss i Norden kan vi inte svinga på det sättet.

Ett förslag på liten förbättring som jag stöter på i min egen vardag skulle kunna vara hur vi interagerar med skolorna. Det är fortfarande email, pappersblanketter (ofta med information man rimligen redan har) och manuell hantering även av repetitiva uppgifter.

Ett exempel på bra digitalisering är de appar som man använder för att betala för parkering. I Linköping har det kommunala p-bolaget ett system som funkar utmärkt med automatisk avläsning av registreringsskylten. Men det hade varit så uppenbart mycket bättre om jag inte behövt en annan app och konto för Norrköping, Göteborg och Stockholm och om samma system funkat på Q-park.

En riktig ambition för att förbättra kundupplevelsen är att komma överens om ett centralt konto uppkopplat till alla lokala appar. Konkurrensfördelen för p-bolaget är nog alltid geografisk (att de har en parkering där jag vill ställa bilen) och inte att man har den bästa appen.

En ambition att alltid förenkla interna arbetssätt och titta på helheten kring hur vi kommunicerar med våra intressenter - om det är kunder, samarbetspartners, leverantörer eller vår egen personal - kan ta oss lång. En liten bit i taget.

Vad har ni för onödiga manuella steg i verksamheterna ni jobbar i? 

Kontakta skribenten
Johan Kallblad
Johan Kallblad