Kontakt
Johan Kallblad
Johan Kallblad
kontakta mig

Skomakarens barn - avslöjandet av våra egna IT-system - värdet av beslutsstöd

Någon kanske undrar vad vi själva på Exsitec använder för applikationspark i vår verksamhet? Vi som dagligen hjälper våra kunder att ta beslut om it-baserade verksamhetssystem borde väl själva köra det allra bästa, eller är det kanske tvärtom - skomakarens barn har de sämsta skorna? Här kommer avslöjandet i alla fall...

Visma Business som affärssystem

Vi använder Visma Business som affärssystem med ekonomi/redovisning och information om befintliga kunder, ordrar, artiklar, tider och liknande. Inte mycket att säga om det - Visma Business är ett tight konfigurerbart affärssystem byggt på öppen teknik som vi har implementerat i drygt 300 projekt hos våra kunder för att stödja alla möjliga sorters verksamheter. Det pratar snällt med banken för betalningar i Visma Autopay och vi använder E-faktura via InExchange.

Gränssnitt för tidrapportering är vårt egenutvecklade webb/mobil-lösning som använder Vismas VBS-integration för att kommunicera med underliggande transaktionssystem. Vi håller på att bygga en ny version av tidrapporteringen med lite nytt tänk, men det är mest för att utmana oss själva - den befintliga lösningen är helt okej om du frågar mig...

Exsitec använder MediusFlow för fakturahantering  

Under 2017 bytte vi ut fakturahanteringssystem från Visma DCE till MediusFlow. Vi har egentligen ganska enkla fakturaprocesser, men vi ville prova Medius själva eftersom vi säljer det till många kunder och vi anser att Medius har starkare mobila gränssnitt än DCE. Så här kan det se ut när man manuellt attesterar en vanlig faktura.

Det stora värdet med Medius annars är när man kopplar upp det mot inköp, avtal och liknande och får till en helt "touch-less" hantering av fakturaflödet vilket sparar tid.

 

Alla konsulter är uppkopplade till ärendehanteringssystemet Kayako 

Vårt ärendehanteringssystem - supportens primära verktyg -  är Kayako - där alla konsulter också är uppkopplade. Det är ett enkelt och bra system för att få spårbarhet och sökbar historik på incidenter hos våra kunder. Kunder med supportavtal kan själva logga in och lägga ärenden, se sin historik och liknande. Så här ser vår dashboard ut med översikt över öppna ärenden.

Bytt från Upsales till Hubspot som CRM system 

Som CRM-system har vi använt Upsales sedan 2011 och varit riktigt nöjda med det, men tog ändå beslut under året om att konvertera till Hubspot CRM. Anledningen till bytet är att Hubspot inte har användarbaserad prissättning och vi vill gärna ge tillträde till CRM-information för alla våra anställda samtidigt som integrationen mellan Hubspot och Google Apps-världen är starkare än den i Upsales. Vi är fortfarande vänner med Upsales och rekommenderar dem gärna.

Så här enkelt är det i alla fall att lägga till en kontakt och ett företag från en mailkonversation till Hubspot CRM ifrån google apps-världen. Bara klicka till höger så kommer informationen in. Den orange symbolen uppe till höger i min webbläsare är Hubspot-plugin som gör att man kommer in i CRM-vyn.

Qlik använder jag dagligen 

Allra viktigaste systemet för mig när jag jobbar som daglig ledare är ändå vårt beslutsstöd Qlik dit vi har kopplat upp alla våra underliggande stödsystem. Vi har ungefär 25 Qlik-dokument som tittar på olika perspektiv av verksamheten. Det är troligen lite för många - men det är minst fem som jag använder varje vecka och ett par jag använder varje dag.

Jag vågar inte riktigt lägga ut några skärmbilder därifrån för det innehåller många företagshemligheter, men om någon är intresserad av hur jag som ledare arbetar med beslutsstöd för att driva, styra, följa upp och förstå verksamheten är det bara att kontakta mig. Once you go Qlik you don't go back...

Kontakta skribenten
Johan Kallblad
Johan Kallblad