Investor Relations
På denna sida hittar du grundläggande information om Exsitec som investeringsobjekt.
Exsitec i korthet
Vi levererar digitala lösningar som stärker våra kunders verksamheter och som gör skillnad på riktigt. Genom att kombinera utvalda system och tjänster till en sömlös helhet skapar vi förutsättningar för varje kund att nå sina ambitioner.
Vårt mål är att vara en pålitlig och långsiktig partner för affärsstödjande IT-system, så att våra kunder kan fokusera på sina kunder och sin kärnverksamhet.
Vi erbjuder ett heltäckande utbud av affärsstödjande mjukvara och tjänster anpassade efter vår målmarknads behov – såsom ERP-system, beslutsstöd, CRM, fakturahantering, e-handel, lagerhantering, budgetering, prognostisering och skräddarsydda applikationer.
Exsitecs huvudkontor ligger i Linköping, Sverige, och vi har över 600 medarbetare på fler än 20 kontor i Sverige, Norge och Danmark.
Vi lever i en värld där företag och organisationer måste anamma digitala verktyg för att överleva och lyckas i en alltmer konkurrensutsatt global marknad. Vår bedömning är att efterfrågan på IT-baserade affärssystem kommer att fortsätta växa på våra marknader.
Med vårt erbjudande och arbetssätt är vi väl positionerade för att fortsätta ta marknadsandelar och hjälpa nya kunder, samtidigt som vi möjliggör för befintliga kunder att optimera ännu fler delar av sin verksamhet genom vår breda portfölj av lösningar.
Anställda
Kunder
Exsitec grundades
Året för IPO
-3.webp)
Fem anledningar att investera i Exsitec
-
1. Marknadsledande position på IT-stödjande programvaror till medelstora bolag
-
2. Underliggande tillväxt kryddat med selektiva förvärv
-
3. Attraktiv arbetsgivare med populärt traineeprogram
-
4. Bevisad god lönsamhet
-
5. Balanserad intäktsmodell med lågt kapitalbehov och låg risk
Kombinationen mellan ett brett och kvalitativt erbjudande och marknadsledande position inom våra expertområden ger oss en stark position på marknaden. Vi väljer ut bra programvaror, ser till att de fungerar i kundens verksamhet och tar ansvar efter leverans vilket gör att kunderna kan fokusera på det som de är bäst på – sin verksamhet och sina kunder. Vi vill leva med våra kunder under lång tid, helst för evigt, genom att använda digitala verktyg för att lösa de verksamhetsproblem som uppstår i deras vardag.
Programvarorna vi väljer ut är till viss del branschspecifika men till största delen branschagnostiska vilket gör att våra kunder finns inom väldigt många olika branscher, allt från grossister till IT-konsulter och programvarubolag.
Vår land-and-expand modell handlar om att inte göra allt på en gång, utan hellre hjälpa nya kunder med ett första verksamhetsproblem för att skapa förtroende att vi kan hjälpa dem på en lång digitaliseringsresa. Detta gör att våra kunder stannar under lång tid och att vi kan växa på befintliga kunder under lång tid från att de köpte sin första programvara.
Vi använder oss även av förvärv för att växa vår kundbas snabbare. Genom förvärv kan vi både stärka vår marknadsposition och uppnå viss stordriftsfördel, men vi kan också hjälpa den förvärvade kundbasen med fler affärsproblem genom att vi har ett bredare erbjudande.
De senaste tio åren har vi genomfört fler än 15 förvärv av varierande storlek och i kombination med vår land-and-expand modell har vår genomsnittliga årliga tillväxt uppgått till 29% de senaste fem åren och 28% sedan 2013.
Vi har drivit traineeprogram sedan 2013 och idag är traineeprogrammet ett av Sveriges största och mest populära. Traineeprogrammet är en av hörnstenarna för vår tillväxtresa och utan alla hungriga traineer hade Exsitec inte varit den organisation vi är idag. Förmågan att ta emot studenter från olika universitet som efter slutfört traineeprogram kan leverera kundvärde är något vi är mycket stolta över och det har gjort att Exsitec är mindre begränsat av brist på IT-kompetens än andra företag i vår bransch. Ungefär 40 % av alla anställda har gått traineeprogrammet och en majoritet av våra ledare är utbildade i våra interna ledarskapsprogram. 2023 tog vi emot ca 80 traineer i Sverige, Norge och Danmark.
Under den senaste femårsperioden har vår genomsnittliga EBITA-marginal uppgått till 17 %. Vårt ekonomiska mål är att uppnå en EBITAmarginal om 20 % innan utgången av 2025. Resultatförbättringen skall komma från en förbättrad effektivitet i konsultorganisationen tillsammans med en något högre andel paketerad leverans och mer återkommande intäkter från programvara.
Under 2023 arbetade vi för ca 4 000 kunder och ingen kund står för mer än 1,5 procent av vår omsättning. Vår intäktsmodell bygger på tre hörnpelare - intäkter från programvaror, från konsulttjänster och från löpande support. Programvaruintäkter bygger på att vi är återförsäljare för ca 20 programvaror som levereras på SaaS-modell med låga egna utvecklingskostnader men med hög kundlojalitet eftersom vi erbjuder färdiga integrationer mellan programvarorna och en singlepoint- of-contact support för helheten. Vi har över åren bevisat en förmåga att lägga till nya erbjudanden och därmed gradvis minskat beroendet till enskilda leverantörer. Våra intäkter är därmed i huvudsak återkommande till sin karaktär och vi har lågt beroende till enskilda kunder och leverantörer.
-
1. Marknadsledande position på IT-stödjande programvaror till medelstora bolag
Kombinationen mellan ett brett och kvalitativt erbjudande och marknadsledande position inom våra expertområden ger oss en stark position på marknaden. Vi väljer ut bra programvaror, ser till att de fungerar i kundens verksamhet och tar ansvar efter leverans vilket gör att kunderna kan fokusera på det som de är bäst på – sin verksamhet och sina kunder. Vi vill leva med våra kunder under lång tid, helst för evigt, genom att använda digitala verktyg för att lösa de verksamhetsproblem som uppstår i deras vardag.
Programvarorna vi väljer ut är till viss del branschspecifika men till största delen branschagnostiska vilket gör att våra kunder finns inom väldigt många olika branscher, allt från grossister till IT-konsulter och programvarubolag.
-
2. Underliggande tillväxt kryddat med selektiva förvärv
Vår land-and-expand modell handlar om att inte göra allt på en gång, utan hellre hjälpa nya kunder med ett första verksamhetsproblem för att skapa förtroende att vi kan hjälpa dem på en lång digitaliseringsresa. Detta gör att våra kunder stannar under lång tid och att vi kan växa på befintliga kunder under lång tid från att de köpte sin första programvara.
Vi använder oss även av förvärv för att växa vår kundbas snabbare. Genom förvärv kan vi både stärka vår marknadsposition och uppnå viss stordriftsfördel, men vi kan också hjälpa den förvärvade kundbasen med fler affärsproblem genom att vi har ett bredare erbjudande.
De senaste tio åren har vi genomfört fler än 15 förvärv av varierande storlek och i kombination med vår land-and-expand modell har vår genomsnittliga årliga tillväxt uppgått till 29% de senaste fem åren och 28% sedan 2013.
-
3. Attraktiv arbetsgivare med populärt traineeprogram
Vi har drivit traineeprogram sedan 2013 och idag är traineeprogrammet ett av Sveriges största och mest populära. Traineeprogrammet är en av hörnstenarna för vår tillväxtresa och utan alla hungriga traineer hade Exsitec inte varit den organisation vi är idag. Förmågan att ta emot studenter från olika universitet som efter slutfört traineeprogram kan leverera kundvärde är något vi är mycket stolta över och det har gjort att Exsitec är mindre begränsat av brist på IT-kompetens än andra företag i vår bransch. Ungefär 40 % av alla anställda har gått traineeprogrammet och en majoritet av våra ledare är utbildade i våra interna ledarskapsprogram. 2023 tog vi emot ca 80 traineer i Sverige, Norge och Danmark.
-
4. Bevisad god lönsamhet
Under den senaste femårsperioden har vår genomsnittliga EBITA-marginal uppgått till 17 %. Vårt ekonomiska mål är att uppnå en EBITAmarginal om 20 % innan utgången av 2025. Resultatförbättringen skall komma från en förbättrad effektivitet i konsultorganisationen tillsammans med en något högre andel paketerad leverans och mer återkommande intäkter från programvara.
-
5. Balanserad intäktsmodell med lågt kapitalbehov och låg risk
Under 2023 arbetade vi för ca 4 000 kunder och ingen kund står för mer än 1,5 procent av vår omsättning. Vår intäktsmodell bygger på tre hörnpelare - intäkter från programvaror, från konsulttjänster och från löpande support. Programvaruintäkter bygger på att vi är återförsäljare för ca 20 programvaror som levereras på SaaS-modell med låga egna utvecklingskostnader men med hög kundlojalitet eftersom vi erbjuder färdiga integrationer mellan programvarorna och en singlepoint- of-contact support för helheten. Vi har över åren bevisat en förmåga att lägga till nya erbjudanden och därmed gradvis minskat beroendet till enskilda leverantörer. Våra intäkter är därmed i huvudsak återkommande till sin karaktär och vi har lågt beroende till enskilda kunder och leverantörer.
Press releases
Niklas Ek tillträder som ny verkställande direktör
3 mars tillträder Niklas Ek som ny verkställande direktör för Exsitec Holding AB (publ). Niklas har en lång och gedigen bakgrund inom bolaget, där han har varit verksam i över tio år i olika roller. ...Exsitec Holding AB (publ) publicerar bokslutskommuniké 2024
Oktober - december Nettoomsättningen uppgick till 227 MSEK (211) vilket motsvarar en tillväxt med 7 %Justerad EBITA uppgick till 30 MSEK (45) vilket innebär en justerad EBITA-marginal om 13,3 % (21,...Valberedningen i Exsitec Holding AB (publ) har färdigställt sitt förslag och motiverade yttrande inför årsstämman 2025
Exsitec valberedning föreslår att årsstämman den 29 april 2025 väljer tidigare VD Johan Kallblad till ny styrelseledamot. Kallblad har varit verksam som VD i Exsitec från 2010 och varit drivande i ...
Exsitec utser Niklas Ek till koncernchef och VD
Styrelsen för Exsitec Holding AB har idag utsett Niklas Ek till koncernchef och VD med start senast 3 mars 2025. Nuvarande koncernchef och VD Johan Kallblad kvarstår i sin roll fram till dess. Nikl...Exsitec AB förvärvar BrightCom Solutions AB
Exsitec AB har idag ingått avtal med ägarna (“Säljarna”) av BrightCom Solutions AB (”BrightCom") gällande förvärv om 100% av aktierna i BrightCom. Tillträde till aktierna har ägt rum idag mot e...First North
Certified Advisor
Exsitecs Certified Advisor är Carnegie Investment Bank AB (publ)
Regeringsgatan 56
103 38 Stockholm, Sverige
+46 8 588 686 63
certifiedadviser@carnegie.se
www.carnegie.se