Stäng menyn

Inköpsstöd för en optimerad inköpsprocess

Ett inköpssystem används för att effektivisera inköpsprocessen. Inköpsprocessen innefattar allt från att identifiera vad som ska köpas, jämföra priser från olika leverantörer, genomföra förhandlingar till att skapa avtal och följa upp leveranser. Inköpsprocessen kan dessutom avse två olika typer av inköp; decentraliserade och centraliserade inköp. 

Effektiviserade processer

Ett inköpssystem kan automatisera många av de manuella uppgifterna som är förknippade med inköp. Genom att slippa hålla koll på inköpen med papper och penna eller i Excel, blir processen blir mer effektiv och snabbare. 

Minskad risk för fel

Ett inköpssystem kan minska risken för att fel uppstår i inköpsprocessen, till exempel genom att automatisera kontroller av fakturor och leveranser.

Strategiska inköp

Ett inköpssystem kan möjliggöra att inköp hanteras under en, för verksamheten, gemensam inköpsstrategi.  Detta innebär mer effektivitet och minskat dubbelarbete, istället för att varje avdelning eller enhet hanterar sina egna inköp. 

Ökad transparens

Ett inköpssystem kan öka transparensen i inköpsprocessen genom att all information om inköp samlas på ett ställe och är lätt att åtkomlig för alla som behöver den.

Rapportering

Ett inköpssystem gör det möjligt att skapa olika rapporter om inköp, till exempel om kostnader och leveranser. Detta är användbart för att följa upp och analysera inköp samt för att kunna fatta välgrundade beslut om sina inköp i framtiden.

 

 

 

 

 

 

 

Marknadsledande system inom inköp

Proceedo

Proceedo är ett inköpssystem som hjälper er förenkla och automatisera era decentraliserade inköp. Lösningen passar transaktionsintensiva organisationer som behöver bättre kontroll över utgifterna och som vill göra rätt inköp, istället för många.

Läs mer om Proceedo ->

Medius Spend Management

Medius Spend Management är en modulär lösning för att hantera och kontrollera företagets utgifter genom sömlös hantering av leverantörer, kontrakt, fakturor och betalningar. Lösningen hjäper er bland annat få kontroll på både direkta och indirekta inköp, på ett och samma ställe.

Läs mer om Medius Spend Management ->

Eazystock

EazyStock är ett lagerhanteringssystem som hjälper er att optimera, analysera och simulera lagret för ökad servicenivå, försäljning och minskade kostnader.

Läs mer om EazyStock ->

Effektivisera processen för strategiskt inköp 

Inköpsprocessen innefattar alla de delar som är kritiska för att genomföra inköp av varor och tjänster. Det kan handla om såväl decentraliserade inköp som centraliserade inköp. 

Decentraliserade inköp stödjer interna behov, som arbetstelefoner till nya medarbetare eller kontorsutrustning, genom personer som annars inte titulerar sig som inköpare. Centraliserade inköp involverar strategiska, för affärsdriften kritiska inköp, såsom inköp för lagerhållning av försäljningsvaror, vilket ofta hanteras av en särskild inköpsavdelning/resurs.

Gemensamt för båda typer av inköp är att det ofta finns stort behov  att arbeta mer strategiskt, effektivt och kostnadsmedvetet med inköpen för att få kontroll på utgifter och leverantörsavtal. Läs mer om system för:

Boll kundcase Certego

 

Certego fokuserar på strategi och hög servicegrad

Från manuella inköpslistor till automatiserad inköpshantering - Så lyckades Certego automatisera inköpen av försäljningsvaror, spara tid och öka effektiviteten.

Mer om inköpsprocessen

5 tips till dig på inköpsavdelningen

Ekonomi Lager och logistik 2 min

5 tips till dig på inköpsavdelningen

Här kommer därför 5 tips till dig som arbetar på en inköpsavdelning för att se till att ni ligger i framkant.

Den moderna inköpsavdelningen

Lager och logistik 1 min

Den moderna inköpsavdelningen

Under detta webinar kommer du lära dig hur best practise hur en modern inköpsavdelning arbetar.

3 tips till inköpare för att optimera lagret i osäkra tider

Lager och logistik 5 min

3 tips till inköpare för att optimera lagret i osäkra tider

Rollen som inköpare kan vara tuff i allmänhet, men idag i synnerhet. Därför kommer vi här med tre tips för att hjälpa...

 

 

 

Prata inköpsprocess med Ali

Med mig kan du prata om allt från val av systemstöd för era inköp till projekt och dess kostnader. Ta kontakt direkt eller fyll i dina uppgifter så hör jag av mig.

Ali M

Ali Mustapha

Affärsutveckling