Kontakt
Johan Kallblad
Johan Kallblad
kontakta mig

Digitalisering är ibland inte så svårt som man tror

En diskussion som vi hamnar i ibland med våra kunder är att man vill få hela bilden klar för sig innan man börjar ta steg i en riktning även då man vet att riktningen är rätt. Det är svårt att argumentera med i sak. Men får man någonsin hela bilden klar för sig? Under tiden man ritar bilden kanske bilden ändras?

Det kan bli som att inte hinna gå ut och springa för att man är upptagen med att designa det perfekta träningsprogrammet. Eller att fastna i vallaboden när man borde vara ute och åka skidor. Tänk om solen försvinner när jag  är upptagen med att valla om skidorna?

Visma Software har i sin senaste kampanj "Elefanten i rummet" valt att peka på ett stort antal mindre tjänster som man har utvecklat stöd för. Det handlar om saker som elektronisk fakturering, reseräkning i mobilen, fakturaattest och säkra bankbetalningar.

Jag tycker det är ett intressant perspektiv i dessa tider när vi i branschen hypar digital disruption, artificiell intelligens, IoT, blockchain, big data och machine learning. Gemensamt för dessa uttryck är att de är vanligare i managementkonsulters visions-presentationer än nedbrutna i verkliga användbara verktyg som vi kan använda för att spara tid i det dagliga.

Kan man bygga en digitaliserings-strategi på att ta ett litet steg i taget mot en effektivare verksamhet utan att ha hela kartan klar?

Några av mina tips för att ta steg i rätt riktning.

  • Att steg för steg ta bort papper och pärmar och handskrivna underlag är fortfarande ofta det enklaste steget.
  • Self-service är en bra paradigm - kan de anställda få tillgång till enkla gränssnitt för att lösa de vanligaste uppgifterna? Kan kunderna eller leverantörerna få det?
  • Automatisera det rutinmässiga återkommande så vi kan ägna vår kognitiva förmåga till avvikelserna.
  • Samla spridd information - inte bara från affärssystemet utan även det vi har i Excel och Word - till ett sökbart "data lake" för uppföljning, analys och utforskning.

Visst är det så att ett litet steg i rätt riktning kan visa sig vara ett onödigt steg eftersom nästa steg är ännu bättre och tar oss längre. Men om det lilla steget kan börja betala sig innan vi ens tagit beslutet om det långa steget så bör vi kunna leva med den risken.

Tankemodellen med mikro-tjänster som fått fäste de senaste åren känns vettig i en värld där det är svårt att rita hela kartan innan man börjar röra sig.

Om vårt IT-stöd byggs upp av mikro-tjänster som kan bytas ut oberoende av varandra - snarare än ett stort monolitiskt system - så är det kanske inte hela världen om en komponent visade sig vara ett felsteg.

Om ni vill kommer jag eller en kollega gärna ut och tittar på er verksamhet och bollar idéer och erfarenhet. Det bör kunna ge affärsmöjligheter för mig och effektivisering för er.

Kontakta skribenten
Johan Kallblad
Johan Kallblad