Swedese accelererar försäljningen på webben

Swedese lanserade under våren 2019 Swedese Online Brand Store som ett steg i sitt digitalseringsarbete och som en naturlig del av företagets utveckling.

Swedeses kunder är både B2B och B2C, där den nya satsningen på nätet främst riktar sig till privatkunder på den svenska marknaden.

I den egna onlinekanalen säljs ett utvalt sortiment och på sikt lanseras också produkter som är helt unika för den egna försäljningskanalen på webben.

En stor fördel med en egen e-handelskanal är att Swedese får en möjlighet att visa upp och sälja även andra produkter än storsäljarna, de som kanske aldrig nådde hela vägen fram till butikerna, men som ändå efterfrågas av kunderna.

"För oss på Swedese är förändringen och utvecklingen i våra kunders beteende en drivkraft som hjälper oss att hitta nya lösningar, till exempel e-handel"

- Sonnie Byrling, VD på Swedese

Tekniken bakom

Plattformen för Swedese Online Brand Store är byggd på Litium 7 med tillhörande PIM, CMS och E-commerce lösning. Swedese.se ligger i dagsläget fortfarande i ett annat CMS men kommer på sikt att flyttas över till Litium så att hela lösningen ligger i en och samma produkt. Projektet är ett samarbete mellan Swedese, Exsitec och Sprint Works, alltid med ett agilt mindset där prioritering av det mest nödvändiga hela tiden styrt arbetet för att kunna leverera på budget och i tid. Bara någon vecka efter lansering trillade de första beställningarna in.

"Vårt samarbete med Exsitec har fungerat utmärkt från start till mål i projektet. Förutom närhet och tillgänglighet, så uppskattar vi den höga kompetensen hos Exsitec och att projektet levererades med god precision vad gäller tid och budget"

- Peter Andersson, Ekonomi och IT-chef Swedese

Skräddarsydd anpassning

För att minska internt arbete och få ett bättre flöde byggs även integrationer mot Swedeses logistikpartner LGT logistics, samt att det på sikt även kommer att finnas integrationer mot ERP-systemet Jeeves.  

Eftersom Swedese själva tillverkar sina produkter i Vaggeryd och Äng finns det möjlighet att skräddarsy vissa artiklar i olika mått. Det ger många artikelnummer och möjligheter att konfigurera vissa möbler vilket ställer stora krav att hitta rätt datapunkter som behöver komma med i integrationen. Med hjälp av en integrationsutredning säkerställs det från alla inblandade parter vad som behöver göras.

"Det roliga med ett projekt som Swedese är att vi får börja smått och testa oss fram för att snabbt kunna se resultat. Nu när första lanseringen är avklarad ser vi fram emot att fortsätta jobba nära kunden för att hela tiden leverera högsta möjliga affärsvärde"

- Andreas Engman, Projektledare Exsitec

OM SWEDESE

Swedese grundades 1945, har sin bas i småländska Vaggeryd och säljer sina produkter i hela världen. I den nya e-handeln säljs ett urval av företagets sortiment, till exempel populära fåtöljen Lamino, det omtyckta soffbordet Flower Mono, ikoniska klädhängaren Tree och den prisbelönta pallen Spin.

https://www.exsitec.se/hubfs/MalinS_rund.png

Malin Sandström

Försäljningschef e-handel

Kontakta mig om lösningen