screen
Guide

7 steg för att ta fram en kundportal, extranet eller mina sidor

I nästan alla branscher är kunderna en stor drivkraft för digitalisering. Förväntningarna ökar ständigt och möjlighet till fullständig och tillgänglig information är på många håll redan ett krav på leverantörer. Samtidigt är interaktion med kunder ett område som är utmanande att skala. För ett litet företag går det ganska bra att ta emot beställningar via mail och telefon, kontinuerligt träffa alla kunder, löpande svara på frågor om specifika leveranser m.m. När antalet mail och telefonsamtal per dag överstiger en viss nivå blir det svårt att hinna med sina vanliga arbetsuppgifter samtidigt som kunderna börjar uppleva en lägre servicenivå.

Att erbjuda sina kunder och återförsäljare digitala verktyg för att hantera denna utmaning blir allt
vanligare och är i många branscher redan mer eller mindre ett krav. Vissa kallar det kundportal, andra kallar det extranet eller mina sidor.

I denna guide går vi igenom följande 7 steg i att ta fram en kundportal:

1. Undersökning

2. Målsättning

3. Lösning och leverantör

4. Koncept och design

5. Genomförande

6. Testning och driftsättning

7. Förvaltning

 

Trevlig läsning!

Få tillgång till texten direkt

Fyll i formuläret så får du tillgång till guiden