
Exsitec
kontakta migExperter på verksamhetssystem och digitalisering
mar 31, 2020
2 min läsning
Eliminera det repetitiva - Betalning, rapportering och bokföring

Stansa, skriva ut eller rutinrapportera är ingenting som ska ta upp värdefull tid. Det finns många saker som kan automatiseras för att slippa manuell handpåläggning.
Bokför inte standardrutiner
I en modern ekonomiavdelning läses fakturor och verifikat automatiskt in i huvudboken efter de rutiner och regler som angetts till systemet. Personalen slipper manuellt skapa verifikat, kundfakturor eller leverantörsfakturor och bokföra dessa in i systemet.
Bankrutiner - Leverantörsreskontra
Ekonomiavdelningen ska kunna göra allting med ett klick eller två. En modern lösning för betalningar innebär att betalningsförslag kommer upp direkt i systemet för godkännande och som automatiskt sedan överförs till banken och betalas av banken på förfallodagen. När betalningen är gjord överförs samma information tillbaka till leverantörsreskontra och betalningen bokförs med automatik.
Bankrutinger - Kundreskontra
Så fort kundfakturan är betald till banken så syns detta i systemet. Inbetalningen bokförs per automatik och matchas mot aktuell kundfaktura i systemet. Ekonomiavdelningen ska inte behöva ladda ner och ladda upp filer mellan system och banken.
Inga mer rutinrapporter
En viktig del i moderna lösningarna är att rutinmässiga rapporteringar sker automatiskt av systemet till angivna intressenter. Exempelvis rapporter till VD eller styrelse. Samtidigt som
ekonomiavdelningen kan fokusera på att analysera verksamheten för att se var det finns möjligheter och utmaningar.
Kontakta skribenten