Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering

Systemintegrera mera och effektivisera er verksamhet

Systemintegrera mera och effektivisera er verksamhet

Frågan "Är det möjligt att göra detta?" hörs ofta från både befintliga, nya och potentiella kunder. Att skapa integrationer mellan system, eller att utveckla addons till befintliga system är alltid möjligt så länge datat är tillgängligt. Och i dessa integrationer kan man automatisera precis så mycket som kunden önskar och vågar.

Varför integrera mera? 

Men varför ska man integrera och hur vet man att det behövs? Behovet är ofta svårt att se, men om man istället tittar på potentiella besparingar kan man ofta snabbt räkna hem projektet i och med alla timmarna med manuellt arbete man eliminerar. 

Känner du igen dig i följande kan det vara dags att se över om en integration hade kunnat vara lösningen: 

  • Gör samma saker i flera olika system
  • Gör samma sak flera dagar i månaden
  • För över data mellan olika system manuellt
  • Lagrar data i Excel eller mail inkorgen
Exempel: Automatiserad fakturering

Många kan vara skeptiska till att automatisera fakturering eftersom fakturorna ofta skiljer sig kraftigt åt, men efter en noggrannare genomgång syns ofta att stegen efter att man skapat fakturan är exakt de samma. Det har inneburit att fakturakontering och distribution kunnat automatiseras. Fakturan kan konteras på respektive kostnadsställe utifrån givna villkor, fakturan bokförs, och distribueras sedan automatiskt enligt preferenser satta per kund. När betalningen sedan kommer in kan denna ofta också automatiskt matchas mot fakturan och därmed stänga reskontraposten. Från massa steg till ett enda från fakturaskapande till pengar på kontot.

Exempel: Artikelregister och effektivare logistikflöde

Ett annat vanligt flöde är att företag med lager specar vikter inför varje fraktbokning genom att väga kollin. Är det exporter det handlar om sätter man även varuvärde vid samma bokning. Genom att samla sina artikelregister på ett ställe, eller koppla samman dem enligt ovan, och sedan skicka info om plockade ordrar direkt till speditörer, kan stora delar av flödet från orderläggning tills det att speditören knackar på dörren minimeras till plock.

Kan datat läsas går systemen att övervaka. Går det också att skriva till systemen går det mesta att automatisera.

Är ni osäkra på vilka processer, och ibland hela system, som kan jobbas bort? Kontakta oss eller läs mer om integrationer här. 

Kontakta skribenten

Exsitec
Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering