Bingo på webben för Folkspel på Optimizely
I projektet tillsammans med Folkspel och Bingolotto fanns ett tydligt fokus, att förena Bingolottos onlineaffär med TV-programmet – genom att kunna köpa, spela och rätta direkt på webbplatsen. Nya bingolotto.se lanserades i juni 2016 på Optimizely, dåvarande Episerver CMS.
Alltid bingo
Onlinebingo var också en del av projektet, som gör det möjligt att spela när som helst. Bingo på nätet är ett spel som ökat rejält de senaste åren och fungerar som ett komplement till den TV-sända bingon som gjort Bingolotto känt.
För att skapa en ännu bättre användarupplevelse går den nya webbplatsen för Bingolotto att personalisera, något som ger möjlighet att ge en unik och anpassad upplevelse för alla besökare.
"Folkspel är en arbetsplats som bubblar av kreativitet och kunskap. Med hjälp av Exsitecs proffsiga projektledning och utvecklingsresurser fick vi hjälp att omsätta denna kreativitet till en webb av hög klass. Med Exsitecs stöd kunde vi förverkliga vår vision med projektet, inom ramen för vår budget"
- Calle Hellemar, produktägare för Folkspel
Ett agilt samarbete
I projektteamet jobbade Exsitec tillsammans med Folkspels utvecklare. Det agila upplägget gjorde det möjligt att leverera i tid och med mer funktionalitet än som egentligen rymdes i budgeten.
"Folkspel gav oss alla rätta förutsättningar för ett lyckat projekt: engagemang, förtroende och möjlighet att köra agilt med fast pris, fast leveransdatum, men med ett rörligt scope. Det gjorde att vi tillsammans kunde leverera ett resultat över allas förväntan"
- Fredrik Richter, projektledare från Exsitec
Spela bingo på smartphone, surfplatta eller dator
Ett av kraven var att klara extremt hög belastning i samband med uppsittarkvällar. Webbplatsen är också responsiv, för att fungera på olika typer av enheter. I projektet skedde också en uppgradering till senaste versionen av Optimizely (dåvarande Episerver) , vilket gav förbättrad prestanda.
Den nya webbplatsen skapar nya förutsättningar att segmentera innehåll och kampanjer mot olika kunder, det är en snabbrörlig plattform där det går att mäta och justera innehåll löpande för att hela tiden förbättra försäljningen. Konverteringen för köp av Bingolotter ar ökat kraftigt.
OM FOLKSPEL Folkspel är föreningslivets egna spelbolag, som genererat 16,1 miljarder kronor till Sveriges föreningsliv sen starten för 25 år sen. Pengarna har gått direkt till föreningarna och ger dem möjligheter att utvecklas och växa. Folkspels mest kända produkt är Bingolotto, andra är Sverigelotten, Bingolottos Julkalender och Online-Bingo på bingolotto.se. |