Brenderup Group

Brenderup Group stärker återförsäljarens och slutkundens möjlighet att shoppa online med ny e-handel för trailers och släpvagnar.

Brenderup Group med varumärken som Brenderup, Fogelsta och Ellebi har sedan starten 1936 möjliggjort för kunder att frakta allt från trädgårdsavfall, byggmaterial, lasta släpvagnar fulla med flyttkartonger och frakta båten via trailers. Idag är Brenderup Sveriges ledande tillverkare och leverantör inom sin sektor, mycket tack vare deras breda återförsäljarnätverk såväl som satsningar på e-handel. Med sin nya plattform underlättar de inte bara för återförsäljarna att ha full kontroll på sina orderar, de står dessutom redo att sälja direkt till privatkonsumenter.

 
Önskan om enklare och mer självständigt arbete blev bakgrunden till ny upphandling
 

Brenderup insåg tidigt behovet av att ha en webb för återförsäljare där de smidigt kunde hantera och hitta all typ av information omkring det stora utbudet av produkter. I takt med ett växande antal varumärken men också ökat antal kunder, blev det tydligt att det dåvarande systemet var alldeles för svårhanterat för Brenderup internt. Systemet blev för fyrkantigt och upplevdes för ”stort” för organisationen och i en ny upphandling blev därför en viktig parameter att den nya ehandelsplattformen behövde vara flexibel och med enkel hantering.

Övriga viktiga punkter i upphandlingen var utöver e-handelsplattformen även teknik och partner. Valet av plattform föll till slut på Spot On  och Litium e-handelsplattform. I den fick Brenderup en väl anpassad lösning som ändå ger stora möjligheter för tillväxt. Tillsammans med en integration mot Microsoft Axapta, CRM-systemet Lime är Brenderup nu väl rustade för en spännande digital resa.

 
Att hitta en bra partner med erfarenhet av e-handel var viktigt för oss och som är en helhetsleverantör av plattform och våra olika varumärkes siter. Vi ser redan att vi kan effektivisera vårt interna arbete genom att innehåll, bilder, produktinfo och kampanjer går att sköta i en plattform .
- Anders Horvath, E-commerce & Online Manager at Brenderup Group
Så hanteras åtta olika varumärken i samma e-handelsplattform

Idag hanterar Brenderup hela åtta olika varumärken i en och samma plattform. Med hjälp av färdigutvecklade style-sheets för allt från knappar, kulörer och bildformat kan Brenderup idag enkelt bygga upp en ny sida förenligt med varumärkets grafiska profil.

Flertalet av varumärkena existerar idag också på olika marknader vilket ställer krav på enkel språkhantering och specifikt produktsortiment. Eftersom det bland varumärkena också arbetas med återförsäljare såväl som privatkunder krävs förstås också en enkel momshantering.

För de bolagen inom koncernen som hanterar återförsäljare finns det ett antal funktioner som innehåller leads-drivande aktiviteter. Besökaren kan till exempel enkelt via en karta sortera bland Premium Partners, partners och återförsäljare för att antingen skicka en offertförfrågan eller hämta upp produkter som är lagda i inköpslistan.

Brenderups B2B återförsäljarportal ger information omkring kundunika priser, specifika produkter och orderhistorik.

Framtidens e-handel siktar på privatkonsumenter

Så hur hanterar man som aktör att fler och fler av dagens konsumenter väljer att vända sig direkt till varumärket för sina inköp? Man är lyhörd och ser till att skapa möjligheter.

I vårt fall blev det tydligt att det framför allt är kunden som driver på utvecklingen och som gör att vi nu också tar steget att påbörja försäljning av utvalda produkter direkt till slutkonsument
- Anders Horvath, E-commerce & Online Manager at Brenderup Group

Trenden i att tillverkande bolag börjar sälja direkt till slutkonsument har sedan Covid-19 bara börjat. De stora frågorna omkring hur man hanterar eventuella kanalkonflikter kan enkelt lösas genom att inte konkurrera på pris eller exakt samma produkter. 

"Vi ser det här som ett steg närmare slutkunden för att levererar en bättre varumärkesupplevelse och kundnöjdhet, men vi ser att det finns ett stort behov av att lyfta och digitalisera våra återförsäljare också, detta är även en del av vår E-handelsstrategi"
-
Anders Horvath, E-commerce & Online Manager at Brenderup Group

 
brenderup header

 

OM BRENDERUP GROUP

Brenderup Group är Skandinaviens största leverantör - och ett av Europas ledande varumärken - av trailers för yrkesmässigt och privat bruk. Vi arbetar utifrån våra värderingar: Lyssna, Agera, Ta ansvar, Bidra, Tillsammans. Våra produkter finns tillgängliga för försäljning samt för uthyrning och de används av miljoner konsumenter. Gruppen innefattar väl positionerade varumärken som Brenderup, Fogelsta, Tysse, Brenderup Rental, Oneway och 24Rental. Brenderup Group har 470 anställda och en omsättning på cirka 1.2 miljarder SEK. Mer information om oss finns på www.brenderupgroup.com


 

Läs mer om försäljning till slutkonsument online

https://www.exsitec.se/hubfs/MalinS_rund.png

Malin Sandström

Försäljningschef e-handel

Mobil: 072 467 50 20
Epost: Malin.sandstrom@exsitec.se

Kontakta mig om lösningen