Eleiko - Tog över B2C marknaden

Eleiko hade bestämt sig för att utöka sin försäljning via en ny e-handelsplattform inriktad mot konsumentmarknaden. För att kunna växa som bolag och nå de mål de satt upp för verksamheten behövde de ett flexibelt och högpresterande e-handelssystem med förmågan att skala globalt och växa i takt med att deras behov gjorde detsamma.

 

Eleiko - varumärket för världsmästare

Eleiko är ett svenskt och internationellt högaktat bolag som började sin resa genom att tillverka våffeljärn och brödrostar under första halvan av 1900-talet. Genom en innovation som totalt förändrade hur skivstänger inom tyngdlyftning tillverkades, transformerades bolaget till att bli världsledande inom gymutrustning. Skivstänger kunde efter Eleikos innovativa lösning tillverkas i en speciell typ av stål som förlängde livslängden avsevärt och satte Eleiko på kartan inom styrkevärlden. Sedan dess har bolaget försett över 40 världsmästerskap och 5 olympiska spel med utrustning och exporterar sin utrustning till över 180 länder världen över.

Framåt har Eleiko som målsättning att nå en försäljning på 1 miljard kronor år 2024. Den nya e-handeln ska stå för 25% av detta.

litium är den perfekta plattformen 

Eleiko genomförde i början av projektet en grundlig studie i hur e-handelssatsningen skulle utföras, vilka krav som fanns på den tekniska lösningen och när i tiden e-handeln skulle lanseras. Det kom tidigt fram att lösningen som togs fram behövde ha stöd för olika språk, valutor, varumärken, lager samt möjlighet att dela upp dessa i olika marknader, eller kanaler. Planen var att till en början lansera i ett antal länder för att sedan successivt utöka antalet marknader. 

När det kom till val av plattform passade Litium in perfekt i kravbilden som hade tagits fram, och ihop med att Litium har ett inbyggt fullvärdigt PIM-system blev valet enkelt för Eleiko. Med hjälp av PIM-systemet såg Eleiko hur de kunde bygga en komplett databas med all produktinformation och sedan nyttja denna i alla kanaler på ett sätt som skulle spara både tid och pengar. På grund av en ökad efterfrågan av gymutrustning av slutkonsumenter valde man dessutom att påbörja projektet tidigare än beräknat. 

 

eleiko-webbshop

(Bild från Eleikos e-handel)

time to market? 4 månader

Teamet för projektet bestod av en stark sammansättning av olika kompetenser. En av Eleikos ägare som också är CTO, Hans Blomberg, hade en stark närvaro i projektet. I projektet var även Albarest med som samarbetspartner, ett bolag som likt vårt besitter hög kompetens inom utveckling av e-handelssystem i Litium. Projektet genomfördes agilt och teamet hade kontinuerliga avstämningar för att säkerställa riktning och fokus under projektets gång. 

Efter fyra månader kunde Eleiko lansera sitt nya e-handelssystem i bland annat Storbritanien och såg redan från start en stark försäljning. Därefter fortsatte lanseringen i fler länder och antalet marknader växer kontinuerligt allteftersom Eleiko hinner sätta upp nya språk, betallösningar och logistikavtal.

 

"En kanal kan likställas en marknad i Litium och för Eleiko motsvarade det behovet på ett utmärkt sätt. Varje kanal har knutna affärsregler kopplat till sig, exempelvis språk, frakt- och momsregler. Via ett och samma gränssnitt kan du hantera försäljning mot flera länder och ta full kontroll av den information du vill förmedla till varje marknad. "  -Hans Blomberg, CTO och delägare på Eleiko

 

 

ett helt nytt sätt att skapa och distribuera innehåll

Litiums plattform ger användaren full kontroll över sitt varumärke i alla kanaler genom ett helt nytt sätt att skapa och distribuera innehåll. Med Litiums nya globaliseringsramverk kan man enkelt publicera och personalisera innehåll för olika marknader via olika kanaler. Det ger e-handlaren frihet att vara helt flexibel samtidigt som man har full kontroll över all information.

Planerna är att vidare utveckla för B2B

Med i den planerade utvecklingen finns planen på att vidareutveckla e-handelssystemet till att även erbjuda gym och andra företag att handla digitalt, något som innebär att lösningen blir en fullfjädrad e-handel inom både B2C och B2B. Eleiko är ett projekt som på ett mycket bra sätt beskriver hur vi med våra affärsinriktade medarbetare kan vara en e-handelspartner från starten av ett projekt och hela vägen in i framtiden.

 

https://www.exsitec.se/hubfs/luis.carvajal.round.webp
Luis Carvajal

Affärsutvecklare

Kontakta mig om lösningen