
Per Klingberg
kontakta mig
mar 28, 2019
4 min läsning
Har du också haft en jobbig inventering?

Passar någon av punkterna in på er?
- Du inventerar en gång per år
- Det är inte något du ser fram emot
- Det tar dig tid att förbereda
- Det tar tid från annat viktigt arbete
- Kanske du måste stänga verksamheten en dag eller två
Med handen på hjärtat, känns inventering som något du ser fram emot? När alla springlistor är klara och sista medarbetaren gått hem på söndagen. Du plockar bort lappen från dörren att inventering pågår. Allt är bokfört och klart och du summerar årets inventering. Fanns det för många saldofel? Blev kassationerna större än du räknat med?
Dessvärre upptäcker ni nya saldofel en kort tid efter att inventeringen är klar. Det är självklart irriterande. Men värst är att det påverkar möjligheten till försäljning och ger fel ingångsvärden till era inköpare vad och när de skall köpa. Ett företag med fräscha saldon har lättare att serva sina kunder och ta bättre beslut vid inköp.
Detta behöver inte vara din vardag
Det kan faktiskt vara lättare att inventera än du tror. Det finns system med smarta lösningar för din inventering. Du slipper det krångel som de gamla mer traditionella metoderna innebär. Vi ger dig 3 tips på hur detta går till med dagens digitala verktyg:
![]() |
Effektivisering Du behöver inte uppfinna hjulet igen. Exempelvis påfyllnadshantering som analyserar orderingången och i god tid föreslår påfyllnad i facken. Något som redan fungerar baserat på mångas olika erfarenheter och kan utvecklas vidare för att anpassas och integreras. |
![]() |
Löpande inventering på ett smartare sätt |
![]() |
Reducera mänskliga faktorn |
Kontakta skribenten