1

Wave Image

Innehållsförteckning

    Publicerad: 29.11.22 | E-handel

    Så här ökar du konverteringsgrad på din e-handel

    Innehållsförteckning

      95-99% av dina besökare lämnar din e-handel utan att köpa något och hela 70% av de som lämnar kommer aldrig tillbaka igen. Vi vill förstås dela med oss av några enkla tips på hur du ökar konverteringsgraden för din e-handel och marknadsför produkter online. 

      När en anonym besökare lämnar din sida har du med stor sannolikhet ingen möjlighet att nå ut till eller kommunicera med personen igen OM du inte lyckas fånga upp besökares mailadress eller telefonnummer. Då uppstår nämligen en uppsjö med möjligheter, till exempel:

      Möjligheter att öka konverteringsgrad för ehandel

      • Skicka nyhetsbrev, inspirationsmail och riktade erbjudanden via mail, SMS och sociala medier.
      • Skicka påminnelser om övergivna varukorgar
      • Utöka din kundbas genom att skicka erbjudanden till så kallade look-alikes via exempelvis sociala medier. (Look-alikes är en besökare inom samma demografiska köpgrupp som kan antas ha ett intresse av liknande varor. )

      När besökaren visat intresse och medgett till kommunikation finns möjlighet till en långvarig relation som med all säkerhet kommer skapa stort värde och möjlighet till ökad konverteringsgrad e-handel.

      Det finns en mängd olika sätt att fånga in din besökare, viktigast är förstås att det sker på ett trevligt sätt där det är tydligt för kunden vad de signar upp på.

      Mer om Konverteringsoptimering


      4 saker som vi tycker fungerar bäst

      1. Exit intent - Vad är Exit intet och varför det är bra att ha koll på

      Exit intent innebär att webbläsaren känner av när en anonym besökare är på väg att lämna din sida. Vid det tillfället visas en popup eller panel upp i besökarens browser, där kunden kan uppmanas att ange e-post/telefonnummer alternativt andra sätt att locka besökaren att stanna på sidan. Det ger en ökad konverteringsgrad för detaljhandel bara genom att uppmana besökaren att signa upp på ditt nyhetsbrev, men det ger också möjlighet att få ännu fler leads genom att antingen erbjuda en rabatt eller tävling. Ett extra plus i kanten är att besökaren förhoppningsvis också väljer att stanna på sidan. Vi rekommenderar att din exit intent innehåller en eller flera av dessa:

      • Produktrekommendationer - baseras på vilka sidor och produkter din besökare tittat på, vilka varor som lagts i varukorgen och eventuella tidigare köp.
      • Tidigare besökta produkter - lista med produkter som besökaren tittat på under besöket.
      • Rabatt eller erbjudande
      • Relevanta länkar till blogg eller inspirationssidor

      2. Påminnelser - Vilka fördelar finns det med påminnelser? 


      • Påminnelse om när en produkt som är slut i lager åter går att beställa.
      • Påminnelse om när en version av en produkt du är intresserad av finns att beställa.
      • Information om rabatter och rea.

      spot on - julia stefan

      3. Guider och how-to:s

      Om du har möjlighet att tillhandahålla nedladdningsbart material som till exempel guider, how-to:s eller annan värdefull information är det ett gyllene läge att öka din e-postlista genom att be om besökarens e-post i utbyte mot att filerna kan laddas ner.

      4. Klick i nyhetsbrev och andra utskick

      Troligtvis har ni en e-postlista där ni når ut till en stor potentiell kundbas. Det är viktigt att de kunder som klickar i mailen och hamnar på din startsida identifieras.. Detta för att till exempel kunna påminna om övergivna varukorgar utan att behöva be om e-postadressen på din sida. Det kan göras genom att skicka med en extra parameter i varje länk som talar om för din sida vem kunden är. Detta är speciellt viktigt eftersom vissa kunder påbörjar sitt köp i mobilen och sedan vill slutföra köpet på sin dator. På det sättet slipper kunden ange sin identitet 2 gånger.

      5 tips för konverteringsoptimering ehandel


       

      Relaterade artiklar

      Vad är Business NXT och varför ska jag välja det?

      Ekonomi 4 min

      Vad är Business NXT och varför ska jag välja det?

      Står du inför beslutet att välja mellan Visma.net ERP och Business NXT för ditt företag? Vi går igenom hur du ska tänka.

      Gå från 55% till 80% automatisk hantering av leverantörsfakturor

      2 min

      Gå från 55% till 80% automatisk hantering av leverantörsfakturor

      Effektivisera hanteringen av leverantörsfakturor genom att automatisera processerna med diagnosverktyg.

      Tankar om integrationer

      Integration 1 min

      Tankar om integrationer

      Strävar ni också efter att era system ska fungera harmoniskt ihop? Exsitec kan hjälpa er med integrationer mellan...

      Toggle Icon Author Avatar

      Kontakta
      skribenten

      Close

      Kontakta Exsitec