Digitalisering av bygg & entreprenadbranschen, del 3 - ÄTA

2022-10-14 | Service, bygg och entreprenad

Ett vanligt begrepp inom bygg- och entreprenadbranschen är ÄTA, som står för Ändringar, Tillägg och Avvikelser. Dessa arbeten uppstår när något oförutsett inträffar eller när kunden vill beställa något extra. Därmed innebär ÄTA en chans till mer intäkter och för många företag inom branschen är en effektiv ÄTA-hantering nyckeln till lönsamhet. Framförallt handlar detta scenario om de företag som har många projekt med fastpris, där allt som frångår kontrakten som finns med beställaren är en ÄTA.

För att kunna fånga upp de ÄTA som uppstår ute i fält på ett effektivt sätt är mobil hantering ett viktigt verktyg. Våra kunder använder den mobila signeringen för att få ett bevis på att ÄTA-beställningen gjorts av beställaren. Därmed underlättas faktureringen av ÄTAn, vilket förbättrar vinstmarginalen på projekten. ÄTA kan antingen faktureras tillsammans med projektet eller separat.

 

Se webinaret här ↓

 

Exsitec

Relaterade on-demand webinar

IT för bygg, service & entreprenad - Så väljer ni rätt

En guide i 3 steg med experttips för att hjälpa er inom bygg, anläggning, service, entreprenad och fastighet att välja...

Se nedan: Digitalisering för bygg, service och entreprenad

I det här webinaret pratar vi digitala lösningar för bygg, service och entreprenadbranschen och visar tre olika...

Tips på hur ni kan minska osäkerheten för ert företag

Hur ska man agera i turbulenta tider? Vi har sammanställt praktiska tips för att minska osäkerheten för ert företag och...

Digitalisering av bygg & entreprenadbranschen, del 8 - Helhetsansvar

Vi förklarar hur ni ska tänka kring integrationer mellan elektroniskt fakturahanteringssystem, lönesystem, affärssystem...