Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering

Därför vill dina slutkunder köpa direkt från ditt varumärke

Därför vill dina slutkunder köpa direkt från ditt varumärke
Vad är det egentligen som motiverar konsumenter att köpa produkter direkt från ett varumärke (D2C) och inte från en återförsäljare? Vi har dammsugit nätet på information och tagit reda på detta. Spoiler alert – det är inte jakten på ett lägre pris.

Kunden har kanske inte alltid rätt, men de har onekligen stor makt. Om ingen köper dina produkter eller tjänster kan du inte heller sälja. Så har det alltid varit, men den snabba digitaliseringstakten gör att kundernas maktposition stärks. I dag är det till exempel väldigt lätt att ta reda på hur ett företags erbjudande står sig mot andras. Den informationen är bara några klick bort.

Just nu pågår dessutom en förflyttning i kundbeteende där allt fler vill köpa direkt från varumärket. I vårt tidigare inlägg Därför bör du fundera på om D2C är något för ditt företag. berättar vi mer om D2C, eller direct-to-consumer, -marknadens snabba utveckling. 

Du behöver inte vara billigast

Historiskt har konsumenter som gått direkt till varumärket eller tillverkaren gjort detta med en enda önskan – att få köpa varor till ett lägre pris.  

Nu är det inte riktigt så längre. Visserligen tackar nog de flesta inte nej till ett fördelaktigt pris, men det finns betydligt mer som ligger bakom D2C-marknadens kraftiga tillväxt. För att vinna ny mark måste du alltså inte sänka marginalerna och vara billigast på marknaden. Slutkunden är villig att betala för säkerhet, kvalitet och service.

Så till saken nu då – svaret på vad det är konsumenterna söker när de väljer bort återförsäljare, och i stället kommer direkt till tillverkaren eller varumärket.

 

4 anledningar till att slutkunden vill köpa direkt från varumärket
  1. Slutkunden vill ha en personlig kontakt med företaget bakom produkten eller tjänsten. Här handlar det bland annat om möjligheten att få kunniga svar på frågor som dyker upp innan, under eller efter ett köp. Ju mer tillgängligt ett företag är, desto större chans att kunderna blir ambassadörer (vilket boostar leadsgenereringen!).

  2. Återförsäljare kan alltid ducka för kritik och peka tillbaka på tillverkaren om det skulle vara något fel på en produkt. Vid köp direkt från tillverkaren inger det en annan känsla av trygghet – då finns det ingen att skylla på vid problem.

  3. Hos återförsäljare finns oftast inte hela varumärkets sortiment. Går konsumenten direkt till varumärket kan denne vara säker på att alla produkter finns tillgängliga, i alla färger och storlekar. Detta ses givetvis som en stor fördel.

  4. På samma tema – går konsumenten direkt till företaget som tillverkar produkten är det större chans att det också går att köpa reservdelar. 

Kontakta skribenten

Exsitec
Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering