Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering

Därför bör du fundera på om D2C är något för ditt företag

Därför bör du fundera på om D2C är något för ditt företag
Att helt förlita sig på återförsäljare för att få ut sina produkter på marknaden kan snart vara en del av historien. Nu pågår en snabb utveckling där allt fler företag undersöker möjligheterna för att skapa egna försäljningsvägar. D2C, direct-to-consumer, växer som aldrig förr. Vi reder ut varför och för vem - och vad som är på gång.

För många företag har pandemin skakat om verksamheten i grunden. Det finns ett före och ett efter covid-19. Du kan säkert räkna upp flera radikala förändringar som har skett i din organisation det senaste året.

Faktum är att fler sådana är att vänta, om vi ska tro experterna som nu spår om framtiden. Uppmaningen är att kasta ut den gamla regelboken kring kundbeteenden, och i stället lära känna sina kunder på nytt. För en del företag kan det handla om att möta nya krav på digitala lösningar, för andra kan det handla om att göra en förflyttning närmare slutkunden.

Ökad digitalisering öppnar dörren för D2C

Tidningen Manufacturer skriver att många som tillverkar produkter länge har förlitat sig på återförsäljare för att nå ut till den stora massan, mellanhänder som tagit hand om marknadsföring och försäljning. Nu ser man ett skifte som går hand i hand med ökad digitalisering – där allt fler börjar fundera på om D2C, direct to consumer, skulle kunna fungera för dem.

D2C-markanden växer mycket snabbt – enligt flera internationella källor spås en global tillväxttakt på 19,2 procent under 2021. Vissa tror dock på en ännu högre siffra än så, då pandemin fortsätter fungera som katalysator. Många företag har upplevt en osäkerhet och kontrollförlust över leveranskedjan under 2020 och 2021. Detta pushar företagen till att ta eget ansvar för försäljningen.

Tydlig förflyttning i USA

Andra faktorer som driver på den här utvecklingen är att D2C innebär större vinstmarginaler, och att det faktiskt upplevs som enkelt att komma i gång med försäljning direkt till konsument i dag, när infrastrukturen kan vara helt digital.  

Skiftet märks tydligt, inte minst i USA. Här planerar skojätten Nike att sjudubbla sin försäljning direkt mot konsument, från dagens en miljard till sju miljarder dollar. Heinz och Pepsi är två exempel på företag som tidigare helt förlitade sig på återförsäljare men som nu har startat upp egna webbshopar riktade till konsument.

D2C för B2B är en möjlighet - inte ett hot

I stället för att se D2C-trenden som ett hot, väljer de stora och tongivande företagen att agera och sadla om. Det betyder självklart inte att vi inte kommer att se burkar med Pepsi ute i mataffärerna framåt, utan att slutkunden nu ges fler köpmöjligheter.

Enligt en amerikansk studie planerade 81 procent av de tillfrågade konsumenterna att handla från ett renodlat D2C-företag år 2023. Det finns alltså goda anledningar till att börja fundera på om det här med försäljning direkt till konsument skulle kunna vara något som ditt företag bör hoppa på.

Kontakta skribenten
Exsitec
Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering