Pernilla Chis
Pernilla Chis

Victor Bergh

kontakta mig

7 tips för fler nykundsmöten till ditt CRM

7 tips för fler nykundsmöten till ditt CRM


För att lyckas med sin försäljning långsiktigt så behövs företags CRM matas med nykundsmöten och nya affärsmöjligheter löpande.
En maxad säljkalender är drömmen, och utöver inbound marketing, så kan sälj även behöva komplettera med outboundaktiviterer såsom prospektering.


Här kommer 7 tips på hur du lyckas med din prospektering & maxar din säljkalender så att ditt CRM fylls med nykundsmöten:

 

1. Planera

2. Föreslå en ny tid 

3. Målgrupp

4. Använd rätt kanaler 

5. Reasercha bolaget 

6.Passa på att fråga

7.Veckomål

 

1. Planering är A OCH O

Planera in i kalender NÄR du skall göra din prospektering. Planera in pass om 2-3timmar per arbetsdag i din kalender, fördelat på två pass istället för ett långt. Förslagsvis 08:30-10:00 och 15:30-17:00. Då är det vanligtvis större chans att de du vill nå ser ditt mail eller svarar i telefon, eftersom det generellt är mindre populära mötestider. 

 

2. Mota interna möten  

Om andra vill ta interna möten med dig när du skall få gjort din prospektering, så mota dem i dörren. Tacka nej och föreslå annan tid istället. Värna om din värdefulla säljtid och äga din kalender, det kommer vara avgörande för din chans att nå dina säljmål. 

 

3. Ha målgrupp klar

Förbered en eller flera målgruppslistor att prospektera emot så du vet vilka du ringer och varför. Du skall inte behöva fundera på det när det är dags för prospektering. Då vill du bara göra din research bolag för bolag, innan du tar kontakt. Tips är att inte jobba med för stora målgruppslistor åt gången. Ingen orkar jobba sig igenom en lista på flera hundra bolag. Bygg istället mindre, nischade målgruppslistor där bolagen på något sätt liknar varandra. Kanske utifrån bransch? Liknar en referenskund ni redan har? etc. 

 

4. Använd rätt kanaler 

Prospektera via alla kanaler. Telefonsamtal, mail, Linkedin och SMS. Välj den kanal som fungerar bäst på just din målgrupp och kombinera gärna dessa. Kanske testa med telefonsamtal först, om inget svar så följer du upp med ett mail eller ett Linkedinmeddelande. SMS kan funka bra om du redan har en påbörjad dialog med ett prospekt eller kund. 

 

5. Skippa inte researchen 

Säljare letar alltid efter genvägar, men att skippa researchdelen innan du ringer upp ett prospekt är ett dumt sätt att tjäna sig ett par minuter. Prospektet märker direkt om din pitch är för generisk och du inte har full koll. Dessutom framstår du som en dussinsäljare. 5min research räcker för att skumma deras hemsida, personens Linkedinprofil, se om ni har något gemensamt eller om ni har gemensamma kunder. Alla sätt att värma på ett kallt samtal kommer gynna dig. 

 

6. Be om en rekommendation

Ta för vana att fråga befintliga kunder om de kan tipsa dig om någon mer som du borde prata med och som kanske också behöver dina produkter/tjänster. En rekommendation från en redan nöjd kund kan bli din bästa ingång på ett nytt bolag. 

7. Sätt veckomål

Sätt upp ett veckomål för hur många nya kundmöten du skall fylla på din säljtavla i CRM:et med och fira när du når dina mål! Gillar du att ha tydliga mål så kan du givetvis bryta ned målen ytterligare från antal bokade möten till antal kvalitativa dialoger (skriftliga som muntliga) per vecka också.


BONUSTIPS!

Teama upp med en säljkollega. Säljare är ju ofta tävlingsmänniskor av naturen, så utmana din säljkollega i ett klassiskt prospekteringsrace. Snart kommer du se din kalender och ditt CRM fyllas av möjliga affärer.

 

Kontakta skribenten

Pernilla Chis
Pernilla Chis

Victor Bergh