I vilken grad deltar er verksamhet i budgetarbetet? Tyvärr ses arbetet ofta som ett nödvändigt ont som ger lite nytta tillbaka och där linjechefer med resultatansvar förväntas leverera detaljerade siffror nere på nivån konto- och kostnadsställe. Detta gör att fokus hamnar på reaktiva istället för prediktiva siffror vilka ligger närmare vardagen och den kunskap budgetören har.
Hur kan man öka engagemanget, höja kvalitén på siffrorna och få fler i verksamheten att samarbeta inom ramen för planeringsprocessen? Ett effektivt sätt, som binder ihop både process, organisation och data, är att använda en planeringsmodell byggd på affärsregler som inkluderar dom viktigaste affärsdrivarna.
En affärsdrivare kan ses som de aktiviteter / KPI:er som verksamheten väl känner till och som kommer upp i diskussioner under t.ex. vecko- eller månadsmöten. Vilka dessa är skiljer sig åt men kan t.ex. vara antal leads, snittorder, beläggningsgrad, volym osv.
Genom att modellera planen runt olika antaganden kring affärsdrivarna så läggs fokus på de faktorer som tydligt påverkar och driver fram resultatet för det man vill uppnå.
En drivarbaserad planeringsmodell tydliggör kopplingen mellan process, organisation och data samt stärker kommunikation och samordning mellan olika enheter. Uppdateringar i underliggande planer som personal, försäljning och marknadsföring skickas på detta sätt automatiskt uppåt i planen och är snabbt synbar för ansvariga.
Fördelarna med en integrerad och roll-anpassad budgetprocess