Stäng menyn

Kundportal B2B för dig med Monitor ERP

Client Portal för industri & tillverkande företag

- Vi har sammanfattat det viktigaste

Välkommen att läsa om vår egenutvecklade Client Portal som är specifikt utvecklad för tillverkande företag och tätt integrerat mot Monitor ERP. 

 

 

 

Trender inom B2B


Framtidsspanning:

  • 5 gånger större Utvecklingen av handeln inom B2B är 5 gånger större än handeln inom B2C.
  • 75% av köparna inom B2B kommer troligen vara från millenniumgenerationen.
  • 80% av alla affärer inom B2B förväntas ske i digitala kanaler inom 2025.
  • 60% av alla B2B-organistationer förväntas arbeta med datadriven försäljning.

Utmaningar inom B2B-handel

  • Svårigheter att översätta personliga relationer till digitala relationer.
  • Rädsla för att förlora nära kundrelationer i digital övergång.
  • Blanda digitala transaktioner med personlig försäljning för optimal affärsmodell.
  • Tekniska utmaningar i Integration med befintliga affärssystem.

 

 

 

 

Sammanfattning

En kundportal – ett kraftfullt verktyg för att förbättra kundupplevelsen, öka effektiviteten och stärka din konkurrenskraft.

 

 

 

 

Intern effektivitet:

  • Minska belastningen på kundservice: Kundportalen minskar arbetsbelastningen på kundtjänst genom att automatisera vanliga förfrågningar och uppgifter.
  • Minska belastningen på säljarna: Kundportalen minskar arbetsbelastningen på säljavdelningen genom att göra specifik information tillgängligt direkt för kund. Sälj kan då lägga mer vikt på att assistera i mer komplexa projekt.
  • Effektivt informationsflöde i organisationen (PIM)
    I vår kundportal får du ett riktigt bra system för att hantera all din produktnformation från en och samma plats. Detta gör att du alltid har uppdaterade och aktuella priser, produktbilder och produktinformation i alla dina system och kanaler.  Läs mer om PIM här >
  • Automation: Med en stark koppling till organisationens ERP kan alla delar av försäljningsprocessen skötas automatiskt.
  • Punchout: Effektivt sätt att få kunder som arbetar i sina egna inköpssytem att använda uppdaterad information direkt från Kundportalen. spara mycket tid i bägge ändar.

Nöjda & lojala kunder

  • Självservice: Självservice och självbetjäning ger kunderna möjlighet att själva se sin orderstatus och leveransstatus. Se sina individuella priser och få tillgång till relevanta dokument så som avtal mm.
  • Kundrelationer och insikter: Genom att använda Kundportalen kan ni vårda relationen med kunden 24/7, och hjälpa och stödja dem i alla olika delar av köpresan. Något som kortar ner köpresan för både er som företag och för kunden.
  • Värdefulla kundinsikter: Genom att analysera kundens aktivitet i Kundportalen kan du få värdefull information om kundernas beteende och behov. Värdefulla insikter för att anpassa kundupplevelsen.
  • Snabb anpassning till dina kunders feedback: Snabb feedback från kunderna att respondera på ökar lojalitet och engagemang. En väldesignad och välfungerande kundportal kan ge ditt företag en fördel jämfört med konkurrenterna.

Ökad försäljning

  • Skalbarhet: Att vara skalbar är innebär att ni snabbt kan tillgängliggöra nya verksamheter och nya sortiment och produkter. 
  • Tillgänglighet: En annan stor fördel är att  att successivt tillgängligöra funktioner i Kundportalen.
  • Ökad interaktion med kunden: 
    Allt efter era kunders digitala mognad ökar så ökar också möjligheten till effektivisering. En resa som ni gör tillsammans med kunden.
  • Fler kundinsikter: Genom att analysera kundens aktivitet i portalen kan du få värdefull information om kundernas beteende och behov.
  • Förbättrad försäljning: Kundportalen kan användas för att marknadsföra produkter, tillbehör, reservdelar och tjänster i olika kanaler, samt att erbjuda kunderna merförsäljningsmöjligheter.

Modulärt anpassningsbart efter behov


Exsitecs specifika kundportal för tillverkande företag är framtagen på den digitala plattformen Litium, vilket är en av de ledande inom B2B och in synnerhet lämpad för verksamheter inom industri, tillverkning samt distribution. Många av våra gemensamma kunder använder dessutom nischade affärssystem, (som Monitor) vilket vi därmed sömlöst integrerat med kundportalen. Vi har jobbat med tillverkande industri och varumärken under många år, vilket har lett till både stor bransch-och verksamhetsspecifik kompetens. 

Kundportalen är därför framtagen för att bidra med ett större värde genom​:
  • Minimera projektrisker
  • Få ut mer av redan gjorda investeringar
  • Högre grad av B2B och vertikal expertis
  • Dedikerade resurser för att skapa mer relevanta och färdiga lösningar / paketeringar
  • Stötta hela samarbetet som vår kund har med sin slutkund
Litium kundportal

Se inspelning av webinaret

Inspelning av webinar 2:a maj

Nicklas Frid och Markus Rundlöf – Exsitec

 

 

 

Vill du diskutera mer eller boka en anpassad demo av vår paketerade kundportal? 

Kontakta Vincent eller Niclas för att få veta mer

Vincent Asp Profilbild Rund

Vincent Asp

Affärsutveckling
 

Niclas Frid Profilbild rund

Niclas Frid

Affärsutveckling