Skapa konkurrensfördelar genom att erbjuda dina kunder bästa möjliga användarupplevelse
Samtidigt ökar kundernas krav på effektiva och enkla verktyg i takt med att digitaliseringen breder ut sig.
Att tillhandahålla en portal som underlättar sina kunders vardag är idag en viktig konkurrensfördel och skapas på bästa sätt genom att utgå från kundernas behov.
Är begreppet kundportal nytt för dig? Här kan du läsa mer om vad en kundportal faktiskt är och hur den kan fungera.
Är en kundportal något du och ditt företag borde skaffa? Läs mer om behovet för en kundportal, eller fyll i vårt formulär Beräkna värdet av en kundportal.
Hur tar man fram en kundportal?
Har ni bestämt er för att fram en kundportal? Lär dig hur man går tillväga genom att läsa vår guide, eller kika på våra tidigare kunder som gått igenom processen.
"Vi upplevde vårt gamla system för SBA som gammalmodigt, både tekniskt såväl som i tänket och arbetssättet. Vi gjorde en analys och såg vart framtiden var på väg, både gällande processer och tekniska förutsättningar. De flesta systemen på marknaden upplevde vi som föråldrade och vi behövde ett system vi kunde växa i."
Lukas Svärd | Affärsutvecklare på Dafo
"Allt har fungerat fantastiskt bra och utan portalen hade vi inte kunnat expandera och ta in kunder i den takt vi har gjort. Vi har dock fler utvecklingsidéer på gång och vi lär oss mer och mer om vad vi vill ha för funktioner i systemet framöver.
Vi ser detta som version 1, och det kommer med största sannolikhet en version 2 och kanske en version 3."
Johan Högberg | Försäljningschef på ILS
En kundportal, extranät eller mina sidor är en webbaserad portal som förbättrar er kundupplevelse och minskar intern administration. Vill du veta mer om vad en kundportal är, läs gärna blogginläggen nedan.
Funderar ni på om en kundportal är en lösning för er? En kundportal är relevant inom många olika branscher och värdet är som störst för långa kundrelationer med flera olika interaktionspunkter längs kundresan.
Det är ofta svårt att räkna på värdet av en kundportal. För att stötta i detta har vi tagit fram en kalkylator som hjälper er uppskatta de positiva effekterna en portal kan medföra.
"Kunderna kan lätt få en överblick av de arbeten vi gjort hos dem och skriva ut rapporter. De kan också kontakta oss via portalen, lägga in fler egna användare och skapa uppdrag och förfrågningar. De får då en samlad bild och spårbarhet."
Tina Mauritzson | Servicekoordineringchef på Coromatic