Guide:
Effektivisera försäljningen
Ta nästa steg mot en enklare och mer effektiv kundhantering för säljarnas arbetsvardag.
Innehåll
Vad är effektiv försäljning?
När det kommer till effektiv försäljning pratas det ofta om performance. Ett begrepp som ...
CRM för försäljning
CRM står för Customer Relationship Management och innefattar ...
Att följa upp försäljningen
Med ett CRM-system är det enkelt att följa upp försäljning, processer ...
Att välja rätt CRM-system
Att utvärdera och jämföra olika systemstöd för försäljningsavdelningen ...
Unik kundhantering
Försäljning och kundhantering går hand i hand. Många företag har unika ...
Produkter för försäljning
Vi är specialister på sälj- och marknadsprocesser och hjälper er gärna ...

Försäljning ser olika ut i olika organisationer
Framförallt skiljer sig försäljning ofta mellan företag som arbetar med B2B och de som jobbar mer med B2C. Oavsett finns det alltid behov av smartare processer, mindre administration och bättre resultat.
På denna sida kan du hitta allt du kan tänkas behöva för att effektivisera er försäljning.
Vad är effektiv försäljning?
När det kommer till effektiv försäljning pratas det ofta om performance. Ett begrepp som beskriver både prestation och prestanda, med andra ord, hur väl ett arbete genomförs. Effektiv försäljning landar i hur väl målen uppfylls och om budgeten i slutändan nås.
En gemensam faktor hos de mest effektiva säljteamen är att det finns smarta systemstöd som stöttar försäljningen. Där fokus inte behöver ligga på administration och onödigt manuellt arbete. Nyckeln till att förstå och utveckla försäljningen är att ha bra data i grunden. Data gör det möjligt att få insikt i den befintliga kundbasen, marknaden och säljavdelningens effektivitet.

Varför ska säljavdelningen ha ett CRM-system?
CRM står för Customer Relationship Management och innefattar precis som det låter funktioner för att hantera relationen med sina kunder. Det används för att administrera interaktionen med nuvarande kunder, men också för att nå ut till nya potentiella kunder.
Ett modernt CRM-system kan, och bör, integreras med befintligt affärssystem, och i förlängningen då även mot övriga verksamhetssystem. På så vis kan ett företags olika processer effektiviseras och information kan synliggöras för alla involverade parter.
En försäljningsavdelning bör ha ett CRM-system för att:
- Mäta prestation
- Organisera data
- Höja kvalitet och spårbarhet
- Skapa tydliga riktlinjer och processer
- Automatisera och koppla ihop system


Att följa upp försäljningen
Med ett CRM-system är det enkelt att följa upp försäljning, processer och kundrelationer. Framförallt innebär ett CRM-system bra dataunderlag för att göra djupa analyser. För att analysera komplex data och visualisera det för flera olika delar av organisationen på olika sätt passar det för vissa organisationer att använda ett beslutsstödsverktyg för sin analys av försäljningen.
För att nå störst effektivitet ska säljorganisationen jobba i ett och samma system där all data finns tillgänglig. Ett beslutsstödsverktyg kan koppla ihop data från flera olika system genom hela organisationen vilken ger en gemensam bild med övriga delar av företaget. Att förstå och kunna analysera både potentiella och befintliga kunder innebär att nya möjligheter för att genomföra bra prognoser för framtiden öppnas upp. Se mer hur det kan se ut genom att kolla på filmen.
Att utvärdera och jämföra olika systemstöd för försäljningsavdelningen kan vara en utmanande och tidskrävande process. Här är 6 steg som kan hjälpa er framåt:
-
1. Systemets uppbyggnad
-
2. Mappa upp er process
-
3. Se över er kundresa
-
4. Prioritera möjligheter till försäljning
-
5. Sälj och marknad
-
6. Användarupplevelsen
-
1. Systemets uppbyggnad
Utvärdera hur systemet är uppbyggt, hur enkelt det är att förändra och vad det innebär för kostnader. -
2. Mappa upp er process
Se över era processer och hur systemet kan stötta dem. Hitta även de processer som kan förenklas och förändras till det bättre med hjälp av ett nytt system. Fastna inte i ett såhär-måste-vi-jobba-tänk. -
3. Se över er kundresa
Skriv ner och utvärdera er kundresa. En karta över er kundresa hjälper er förstå var och hur ett CRM-system kan hjälpa er och vilka funktioner som behöver finnas på plats. -
4. Prioritera möjligheter till försäljning
Se över hur affärsprocessen hanteras i CRM-systemet. Prioritera de processer som ger er intäkter. -
5. Sälj och marknad
Synkronisera sälj- och marknadsavdelningen kring leads och processer. Utvärdera hur ett nytt CRM-system innebär processer som främjar ett smart samarbete. -
6. Användarupplevelsen
Utvärdera användarupplevelsen i CRM-systemet genom att låta de tänkta användarna ge sin input.
Fredrik Hugosson, CRM Manager | Roxtec
We have a complete overview of each sales stage, completed tasks and next steps. This adds a strong visual element to the Sugar platform
Tobias Asp, Affärsutvecklingschef | Lidalco
Allting bygger på att vi ska öka försäljningen, ha koll på marginalerna och skapa nya affärer. Det är svårt att välja en enskild del av CRM-systemet som skapar hela den nyttan, det är helheten som gör skillnad.
Hjalmar Dverstorp, Projektledare | Frepart
Att snabbt få en överblick över våra försäljningar. Att kunna se var de stora intäkterna ligger, när man kan tänka sig att de trillar in och vilka vi måste jobba mer på för att stänga.

Unik kundhantering
Försäljning och kundhantering går hand i hand. Många företag har unika processer och arbetssätt med både nya kunder och befintliga kunder.
En support och kundservice i världsklass går inte att nå utan effektivt och smart systemstöd i grunden. Moderna system underlättar arbetsvardagen genom att stötta och automatisera era processer.