1

Wave Image

Innehållsförteckning

    Publicerad: 30.11.22 | Integration

    3 fördelar med en integrationsplattform (iPaaS)

    Innehållsförteckning

      Allt fler företag väljer att implementera en plattformslösning för integration, en så kallad iPaaS (Integration Platform as a Service). Analysföretaget Gartner rapporterar om en tillväxt på 18,5 % och att iPaaS har nått Plateau of Productivity i deras så kallade Hype Cycle. Det är inte längre bara stora företag som investerar i en integrationsplattform, utan även små- och medelstora företag som ser värdet i en ökad automatiseringstakt till en förhållandevis låg kostnad.

      Men vad är de stora fördelarna med en integrationsplattform? Om man inte har implementerat en plattform ännu, ser en klassisk punkt-till-punkt-integration ofta billigare ut på kort sikt, och som alla arkitekturella investeringar faller integrationsplattform in i kategorin “viktigt men inte bråttom”.




      1. Lägre kostnad för nya integrationer

      Med en integrationsplattform på plats sänks tröskeln för att skapa nya integrationer och automatiseringar drastiskt. Det finns två huvudanledningar till detta. Dels innehåller plattformen tjänster som underlättar skapandet av nya integrationer och dels kan det som utvecklas på plattformen återanvändas till nya lösningar. Den första av dessa fördelarna får man alltså redan från start medan den andra skapas över tid, när fler och fler integrationer finns på plattformen.

      2. Bättre översikt över flöden och fel

      Med en central hantering för samtliga integrationsflöden möjliggörs en fullständig överblick över hur allting fungerar. Både vilka flöden som finns och körs samt vilka fel som uppstått och behöver ageras på. Detta är en stor skillnad från en systemmiljö med många olika punkt-till-punkt-integrationer där det snabbt blir svårt att ha kontroll över sin verksamhet.

      3. Högre grad av kontroll och säkerhet

      Den centrala hanteringen möjliggör att man som verksamhet kan känna sig betydlig tryggare med den informationen som integrationerna hanterar. Detta både tack vare den bättre översikten (punkt 2), men också att beprövade och säkra integrationstjänster används. Med en utspridd lösning där olika leverantörer skapat lösningar på olika sätt är det svårt att säkerställa att man har en tillräckligt god informationssäkerhet och att exempelvis GDPR efterföljs.

      Sammanfattningsvis ger en central hantering av integration flera fördelar. Några är omedelbara och några skapas över tid. För företag som ännu inte tagit steget är det viktigt att hitta ett bra tillfälle för det, förslagsvis med ett utvalt integrationsprojekt som kan fungera som proof-of-concept. Därefter kan övergången fortsätta ske stegvis.

      Relaterade artiklar

      Vad är Business NXT och varför ska jag välja det?

      Ekonomi 4 min

      Vad är Business NXT och varför ska jag välja det?

      Står du inför beslutet att välja mellan Visma.net ERP och Business NXT för ditt företag? Vi går igenom hur du ska tänka.

      Gå från 55% till 80% automatisk hantering av leverantörsfakturor

      2 min

      Gå från 55% till 80% automatisk hantering av leverantörsfakturor

      Effektivisera hanteringen av leverantörsfakturor genom att automatisera processerna med diagnosverktyg.

      Tankar om integrationer

      Integration 1 min

      Tankar om integrationer

      Strävar ni också efter att era system ska fungera harmoniskt ihop? Exsitec kan hjälpa er med integrationer mellan...

      Toggle Icon Author Avatar

      Kontakta
      skribenten

      Close

      Kontakta Eric Lindholm