Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering

Är du trött på inventering?

3 saker som gör att du slipper traditionell inventering

Det går idag att sluta inventera i traditionell mening och utforska nya möjligheter med dagens digitala verktyg. 

Med handen på hjärtat, känns inventering som något du ser fram emot? När alla springlistor är klara och sista medarbetaren gått hem på söndagen. Du plockar bort lappen från dörren att inventering pågår. Allt är bokfört och klart och du summerar årets inventering. Fanns det för många saldofel? Blev kassationerna större än du räknat med?

Det kan faktiskt vara lättare att inventera än du tror. Det finns system med smarta lösningar för din inventering. Du slipper det krångel som de gamla mer traditionella metoderna innebär. Vi går igenom vad moderna system kan göra för dig.

1. Löpande inventering - den moderna inventeringen

Även kallat Nollpunktsinventering. Detta går ut på att räkna smart. Du gör det medans du plockar, som en del av jobbet. Dels för att du vill ha uppdaterade saldon kontinuerligt, men även för att du inte vill räkna en vara i högt saldo, då det går fortare att räkna ett lågt saldo, men vi får samma inventeringsresultat.

Du sätter först en saldonivå när du vill att systemet ska starta en löpande saldokontroll. Säg att vi vill räkna när en vara är under 10 enheter. När en vara ska plockas kommer systemet då att fråga hur många det finns kvar. När du plockar en av de 10 på hyllan, kommer systemet fråga om det finns 9 kvar. Finns det 9 har vi inventerat hyllan, finns det inte det görs en avvikelsehantering direkt.

När en vara närmar sig noll kan systemet även skicka notis till inköpare automatiskt att det är dags att fylla på saldo vid en viss nivå.

2. Hantera avvikelser

Du ska plocka 10 stycken av en vara från hyllan, men det finns bara 7. I systemen finns idag möjligheten att direkt korrigera denna avvikelse. Systemet frågar direkt varför enbart 7 plockats och med en verifiering skickas direkt de 3 saknade varorna till ett separat lager för avvikelser, där systemet automatiskt kan bokföra inventeringsunderlaget eller låta någon sköta det manuellt för att korrigera saldon.

3. Systemet ger dig kontroll

Det går att se vem som har plockat vilken produkt och vad som inventerats av personen. Du kan enkelt skapa inventeringslistor i systemet för att distribuera smidigt bland medarbetare. Utöver den löpande inventeringen som automatiskt sätts igång utefter din saldonivå, kan det krävas att en inventering utförs av andra skäl. Du kan enkelt distribuera dagens plocklistor med inventeringspunkter.

Säg att hylla A och B behöver inventeras den här veckan. Du kan då säga att anställd X ska plocka dessa varor samt invententera hylla A idag. Eller om delar av lagret är viktbaserat och andra räknas i antal. Då kan du distribuera så att hela lagret täcks av en inventering. 

 

Stämmer detta in på ert supply chain?

För många företag är så inte fallet. Men det kan enkelt bli verklighet. Under kommande veckor går vi igenom steg för steg i processen. Stöd för inköp och fakturahantering, lagerhantering samt digitalt plock och inventering.

Här kan du läsa inlägget som övergripande går igenom modern supply chain 2020

Vill du inte missa något i bloggserien? Fyll i din mailadress här för att få artiklarna skickade till dig när de publiceras.

 

 

Kontakta skribenten
Exsitec
Exsitec

Experter på verksamhetssystem och digitalisering