El-Björn stärker eftermarknaden
med skräddarsydd kundportal
El-Björn säljer produkter som med rätt underhåll kan hålla i många decennier. Nu har det blivit enklare för företagets kunder att hitta reservdelar och förlänga livslängden. Lösningen stavas Client Portal. ”Vi är väldigt nöjda med resultatet”, säger El-Björns marknadskoordinator Sofia Smajlovic.
Växt ur tidigare lösning
Med sin blå signaturfärg sticker de ut på annars gråa byggarbetsplatser. Anderstorpsföretaget El-Björn har sedan 1954 sålt lösningar inom kraft, ljus, klimat och energi – alltifrån belysning och värmefläktar till elskåp som hyrs ut till byggprojekt, främst via uthyrningsaktörer som bygger upp egna lager med El-Björns produkter.
Under 2024 började det bli tydligt att det var dags för ett omtag kring e-handeln.
– Antingen behövde vi göra en stor uppdatering av den plattform som vi hade då, vilket i praktiken hade inneburit att börja om på nytt. Det andra alternativet var att byta plattform och samtidigt öppna upp webbshopen för fler marknader än den svenska, berättar Sofia Smajlovic, marknadskoordinator på El-Björn.

Om El-Björn
El-Björn har försett människor och tillfälliga arbetsplatser med rätt kraft, ljus och klimat sedan 1954. Kunderna finns främst inom byggindustrin, uthyrningsföretag och industri. Kunderna är professionella användare och den primära marknaden är Norden och England. El-Björn har 110 anställda och omsätter cirka 350 miljoner kronor årligen.

Nya plattformen är internationellt gångbar
El-Björn har dotterbolag i Finland, Norge och England, som på grund av tekniska begränsningar inte kunde bedriva e-handel genom den gamla webben. Numera har alla bolag inom El-Björn samma möjligheter till digital försäljning, efter övergången till Exsitecs egenutvecklade kundportal framtagen med Litium Commerce Cloud som grund.
– Vi träffade olika leverantörer och kände att Exsitecs lösning var den bästa för oss. Den kunde hantera olika marknader, och Exsitec kunde sätta upp en integration mot vårt affärssystem Monitor. I själva webbshopen var sökfunktionen väldigt viktig, eftersom alla våra produkter har ett individuellt serienummer som går att söka på för att identifiera tillhörande reservdelar, förklarar Sofia Smajlovic.
Sofia Smajlovic, marknadskoordinator på El-Björn
"Vi är väldigt nöjda med resultatet och samarbetet har fungerat bra. Nu har vi en modern, digital plattform där vi har alla möjligheter att kommunicera på det sätt som vi vill och kunna erbjuda kunderna en mer användarvänlig webbshop. Samtidigt effektiviserar vi våra interna processer."

Förlänger livslängden på produkterna – e-handeln viktig nyckel
El-Björns produkter har en lång livslängd – det är inte ovanligt att samma byggfläkt hänger med i flera decennier. En viktig del för att förlänga hållbarheten är att möjliggöra för kunderna att byta ut delar och reparera sina El-Björnprodukter.
– Det är viktigt för oss att kunderna kan navigera i portalen på ett enkelt sätt. Vi vill att de ska kunna vara självgående i webbshopen för att hitta reservdelarna de behöver. Hittar de inte vad de söker kan de förstås kontakta oss, men sökfunktionen underlättar både för kunderna och för oss internt, säger Sofia Smajlovic.
”Väldigt nöjda med slutresultatet”
El-Björn var först att gå live med Client Portal, Exsitecs lösning speciellt utvecklad för industriföretag och tillverkande verksamheter. I skrivande stund pågår utrullningen av en punchout-funktion, som gör det möjligt för kunderna att få tillgång till uppdaterad produktinformation från El-Björns kundportal direkt i de egna inköpssystemen.
Sofia Smajlovic sammanfattar resan tillsammans med Exsitec:
– Vi är väldigt nöjda med resultatet och samarbetet har fungerat bra. Nu har vi en modern, digital plattform där vi har alla möjligheter att kommunicera på det sätt som vi vill och kunna erbjuda kunderna en mer användarvänlig webbshop. Samtidigt effektiviserar vi våra interna processer.

Om Litium
Exsitecs egenutvecklade kundportal är framtagen på den e-handelsplattformen Litium, en av de ledande plattformarna inom B2B och i synnerhet lämpad för verksamheter inom industri, tillverkning samt distribution. Client Portal skapar värde genom att minska belastningen på kundservice och säljorganisationen, vässa informationsflödet och automatisera delar av försäljningsprocessen med en stark koppling till ERP-systemet.