Framgångsrik CRM
CRM är inte ett projekt, lika lite som ett företag är det. Det är en lång och ibland mödosam resa.
Därför måste ni vara extra tydliga med varför ni ska genomföra den, vart resmålet är och hur ni ska ta er dit.
“If you don't know where you want to go, then it doesn't matter which path you take.”
Vi på Exsitec har en unik metodik för att hjälpa er identifiera syfte, mål, strategier och handlingsplan
med CRM. Vi hjälper er uppnå mätbara effekter av ert CRM!
Boka möte med mig
Maximera nyttan av ert CRM-system – hur lyckas man?
Tillhör ert företag ett av alla dem som inte riktigt känner att ni använder ert CRM-system på det sätt ni hade tänkt? Kanske känner ni till och med att ni har misslyckats? Enligt många undersökningar fallerar mellan 50-70% av CRM-implementationer, så ni är säkerligen i gott sällskap.
Vi tror att en stor del av problematiken är att man inte definierat vad det faktiskt innebär att lyckas. Det blir lite som att hoppa höjdhopp utan en ribba. Man säger att allt ska bli bättre med CRM. Men... ingen definerar vad bättre är.
Ni har inte definierat vad det är att lyckas. Såväl Syfte som Målsättningar med CRM-systemet är oklara. Användarna vet helt enkelt inte varför de ska nyttja systemet.
De flesta avsätter vare sig tid eller budget efter det att CRM-projektet är klart. CRM är inte ett projekt – det är en resa.
Den CRM-ansvariga har alldeles för många andra uppgifter och ges inte rätt tid och resurser för att löpande utveckla systemet men framför allt stötta slutanvändarna.
Allt för stort fokus på funktioner och teknik snarare än nytta
Målsättningar med CRM – vad vill vi åstadkomma
Öka antalet nya kunder
Skapa, attrahera och konvertera heta leads till kunder, genom en effektiv och strukturerad säljprocess.
Ökad försäljning på befintlig kund
Segmentera kunderna och säkerställ att ni bearbetar dem enligt fastslagen strategi och handlingsplan.
Ökad kundnöjdhet
Vad skapar nöjda kunder?
Säkerställ svarstid, återkoppling och kontaktfrekvens med er kund
Metodik
Exsitec arbetar med att hjälpa företag definiera och prioritera de viktigaste strategierna för att nå uppsatta mål inom försäljning och kundnöjdhet.
När vi vet vilka strategier som ska genomföras, tar vi tillsammans fram en handlingsplan för hur CRM-systemet ska hjälpa användarna realisera valda strategier.
Det är enkelt att formulera målsättningen att säljarna ska göra 10 kundbesök i veckan. Det är svårare att ta fram en konkret handlingsplan för hur CRM-systemet ska hjälpa dem nå målet.
Vår metod utgår från Simon Sineks "find your why" som vi kallar för Framgångsrik CRM, där vi skapar en karta och kompass för er resa mot målet.
Vill du diskutera ett möjligt upplägg eller bara veta mer?
Boka ett möte med oss för att förutsättningslöst diskutera hur vi kan hjälpa er
Why
Varför har ni ett CRM? Om vi ställde frågan till tio medarbetare hos er, hur många olika svar skulle vi få?
Vi önskar inspirera och motivera genom exempelvis:
-> CRM-systemet ska hjälpa oss få branschens nöjdaste kunder.
-> CRM-systemet ska bidra till att vi överträffar våra försäljningsmål.
-> CRM-systemet ska bidra till att våra medarbetare får harmoni genom struktur.
Objectives
Vilka mål ska uppnås?
Bolagets övergripande mål ska harmonisera med CRM systemets övergripande mål.
"You cannot score without a goal
-> Öka antalet nya kunder
-> Öka försäljningen på befintliga kunder
-> Ökad kundnöjdhet
How
Vad driver er försäljning och kundnöjdhet?
Vilka är de tre viktigaste drivarna för att nå era mål?
Exempel på drivare kan vara:
-> Öka antalet kundbesök.
-> Öka antalet leads via hemsidan.
-> Supportärenden ska besvaras inom 24 timmar.
What
Handlingsplanen för att realisera strategin!
CRM-systemet realiserar strategin genom rätt information, funktion och rapporter.
Exempelvis:
-> Vilka har besökt hemsidan senaste veckan.
-> Öppna obesvarade ärenden längre än 24 timmar.
Vårt erbjudande
Framgångsrik CRM
Vi erbjuder en beprövad metodik för att ni ska få mätbara effekter av ert CRM-system. Den består av
två olika delar:
- Intervjufrågor användare
- Workshops och presentation av handlingsplan
Syftet med denna del är att tydliggöra CRM-systemets Vision, Målsättningar och Strategier för att därefter ta fram en långsiktig handlingsplan för ert CRM-system.
Stöd och coachning användare
En traditionell support är oftast en reaktiv respons på en direkt fråga. Vi ska känna er så väl att vi
proaktivt kan föreslå för en användare förbättringar eller direkta utbildningsinsatser. Är det någon
som inte riktigt kommit igång med önskvärt användande?
Vår metodik innebär också möjlighet till uppkopplad support i stället för mailfrågor. Ofta är det andra
problem än de faktiskt frågar om.
CRM as a Service
CRM as a Service är kärnan i vårt erbjudande. Det är vilka vi är.
Vårt arbete tar vid där implementationsprojektet slutar. Det är först då användarna behöver
regelbunden stöttning. Vi tror inte på konceptet heldagsutbildningar, det är bättre att hålla
genomgång, frågestund och inspirationsföreläsningar en timma per månad,.
Vi kan vara er CRM-ansvarige, eller stödresurs till er ansvarige. Konceptet innehåller:
- Regelbunden och proaktiv stöttning till användare, individuell coachning
- Uppkopplad support till användarna
- Löpande arbete med projektgrupp för att definiera och föreslå förbättringar
- Arbete tillsammans med styrgrupp för att följa upp resultat och plan framåt
Det är till för er som inte anser att de har behov av en 100% tjänst som CRM-ansvarig - men ni har
förstått att ni inte når dit ni önskar utan en dedicerad resurs.
Projektledning och kravställning
I de flesta av våra erbjudanden ingår projektledning som en naturlig del av uppdraget. Planera, löpande arbeta med och följa upp tidsplan, krav och leveranser. Men i många uppdrag arbetar vi som projektledare, på kunds sida vid implementeringar eller tillsammans med leverantör.
Det är svårt att ställa krav på leverantörer av CRM-system. Ofta är det en försäljningschef eller motsvarande som får i uppgift att hantera detta. Vi kan stötta er i rollen som kravställare.
Det innebär både affärsanalys och handlingsplan men också design- och lösningsförslag. Vi driver uppdrag och projekt som er interna kravställare och projektledare.
Varför Exsitec?
Vi är personer med kunskap, engagemang, kreativitet, erfarenhet och hjärta som kommer göra allt för att ni ska nå framgång med er CRM-lösning. Genom vår tjänst "CRM as a Service" blir vi er förlängda arm som CRM-ansvarig.
På många företag är CRM-ansvarig inte en 100% tjänst och den tilldelas ofta någon som redan har andra viktiga arbetsuppgifter. Låt oss hjälpa er att bli en dedikerad och fokuserad kraft som utvecklar goda rutiner och effektivitet genom CRM. Ni kommer inte nå dit ni vill om en försäljningschef, marknadschef, VD eller duktig säljare också ska ansvara för att vidareutveckla systemet, projektleda, hålla ordning och reda, inspirera, supportera och utbilda era användare. Exsitec tar er längre. Det är vårt löfte!
4000 kunder
i Norden
Exsitec har hjälpt företag att digitalisera verksamheter i över 20 år och tillsammans med våra kunder har vi genomfört tusentals projekt.
Långsiktiga
kundrelationer
Med en tydlig förvaltningsmodell utvecklar vi kundrelationer där vi skapar värde för våra kunder, på kort sikt såväl som på lång sikt.
Vi kan
integration
Med lång erfarenhet av systemstöd har vi kunskapen att förstå de digitala behoven – och skapar en kraftfull helhetslösning med era verksamhetsstödjande system.
AllOffice är i dag den största privatägda aktören inom kontors- och företagsrelaterade produkter och tjänster i Sverige. AllOffice mål med CRM-systemet är att det ska bidra till att överträffa bolagets uppsatta mål samt till visionen om "Sveriges nöjdaste kunder".
Per Hansson, VD på AllOffice:
"Vi insåg att vi inte hade lyckats tillräckligt bra med vårt CRM-arbete och behövde hjälp att få ut de effekter vi önskade ur CRM-systemet. Med över 100 användare har vi nu valt att samarbeta med BizBeat, för att åstadkomma långsiktiga, mätbara resultat. De agerar som vår interna CRM-ansvarige. BizBeat har inte bara en djup affärsförståelse och tydlig metodik, de förstår också oss, våra utmaningar och hur CRM-systemet ska hjälpa oss på vår resa. Jag rekommenderar alla som vill få bättre effekter av sitt CRM-system att höra av sig till BizBeat."
Nyfiken på att veta mer om rådgivning inom CRM?
Hör av dig till mig så kan jag berätta mer!
Stefan Möller
Mobil: 0703 - 663 880
Epost: stefan.moller@exsitec.se