1

Wave Image

Innehållsförteckning

    Publicerad: 28.01.22 | Marknadsföring

    Förkortningar och termer för digital marknadsföring 2022

    Innehållsförteckning

      Det är inte alltid lätt att hålla koll på alla förkortningar som dyker upp med jämna mellanrum, vi har därför passat på att samla förkortningar och termer som alla marknadsförare kan ha nytta av att ha koll på. Varför inte passa på att spara sidan som ett bokmärke så du alltid kan ha den nära tillhands? 

      Bokmärk den här sidan


      Lead management 
      Leadshantering - Går ut på att få helt okända besökare till kunder

      Lead nurturing
      Betyder i korta drag att ta hand om dina leads genom att hålla koll på vart i köpresan de befinner sig och påminna om att du finns, tills de är redo att tillexempel  köpa din produkt eller tjänst.

      Lead capturing
      Fånga upp så mycket information du kan om en lead för att kunna bearbeta den på rätt sätt.

      Lead scoring
      Poängsätt dina leads med ett poängsystem som kan visa hur nära/långt bort dina leads är från en affär.  

      SEO
      Search Engine Optimization - Den teknik och konst som används för att försöka komma upp högt på sökmotorernas resultatsidor.

      Organiskt
      När man syns på webben och sociala medier utan att betala för det.

      SEM
      Search Engine Marketing - Betald marknadsföring i sökmotorer.

      GDN
      Är en förkortning för Google Display Network, som kan sammanfattas med ett nätverk där dina display annonser matchas med målgrupper och innehåll för att sedan visas på en stor mängd webbplatser.

      GSN
      Global System for Mobile Communication som det står för är ett digitalt mobilnätverk. Detta nätvärk används främst av mobiltelefoner i Europa men även andra delar av världen.

      CMS
      Ett systemstöd för Marknadsföring och Webb. Den fulla betydelsen är Content Management System och kan beskrivas som ett publiceringsverktyg eller ett innehållshanteringssystem. Helt enkelt ett system/verktyg du använder för att publicera flera olika former av information/content.

      SoMe
      En förkortning för Sociala medier 

      SMM
      Social Media Marketing - sammanfattar den marknadsföringen som görs via sociala medier exempelvis via facebook, LinkedIn, Youtube och Twitter.

      ABM
      Account Based Marketing - riktad marknadsföring mot en specifik bransch eller företag.

      UTM
      Urchin Tracking Module - en kodsnutt som läggs till i en länk/URL för att se hur mycket trafik som genereras från länken.

      Referrals 
      Antalet inkommande trafik från andra källor än egna kanaler.

      Omnichannel
      Multikanal-strategi, man satsar på att finnas i flera kanaler samtidigt.

      Smarketing
      Man har ett gemensamt team för sälj & marknadsföring, som driver strategin tillsammans.

      SLA
      Ett avtal (service-level agreement) mellan två parter ofta Säljavdelningen och Marknadsavdelningen.

      BDR
      Business Development Representative - En person med uppgiften att jobba som brygga mellan Sälj och marknad. Följer upp på leads genererade av marknadsavdelningen och kvalificerar vidare till försäljningsavdelningen.

      SDR
      Sales Development Representative - En person med uppgiften att vara brygga mellan Sälj och marknad. Följer upp på leads genererade av marknadsavdelningen och kvalificerar vidare till försäljningsavdelningen.

      Landing page
      En självstående sida som inte ingår i webben i övrigt (du hittar den inte i menyn). Används ofta som slutdestination för en besökare i kampanjer och annonser.

      Mail Drip
      En automatiserad slinga som skickar en sekvens av emails beroende på hur mottagaren interagerar med kommunikationen.

      Workflow
      Inom marknadsföring ofta en serie av aktiviteter som ska ske efter en viss form av trigger eller aktivitet. Varje steg i ett workflow har ett specifikt steg före sig och ett specifikt steg efter sig

      CTA
      Call To Action

      CTR
      Click Through Rate

      CPM
      Cost Per Mille (Cost per thousand) ofta referens för hur många som sett en annons och till vilken kostnad.

      CPA
      Cost Per Acquisition, eller Cost Per Conversion är ett marknadsmått för tillväxt som mäter den sammanlagda kostnaden för en användare som utför en åtgärd som leder till en konvertering

      CPC
      Cost Per Acquisition, eller Cost Per Conversion är ett marknadsmått för tillväxt som mäter den sammanlagda kostnaden för en användare som utför en åtgärd som leder till en konvertering

      SERP
      Search Engine Results Page, är den sidan du ser direkt efter att du sökt på något med hjälp av en sökmotor. 

      UX
      User Experience - Samlade metoder och tillvägagångssätt som säkerställer en bra användarupplevelse vad gäller tjänster eller produkter.

      CVR
      Conversion rate eller konverteringsgrad som det heter på svenska används främst när du pratar on e-handel och vill mäta andelen besökare som sedan genomfört en handling på en hemsida.

      A/B-Test
      A/B testing (också känt som split testing eller bucket testing) är en metod för att jämföra, där man ställer två alternativ mot varann för att se vilket av alternativen som fungerar bäst.

      Backlinks
      Backlinks är länkar från utomstående domäner som pekar till sidor på på din webbsida. Förenklar; länkar från sin domän till din.

      Länkkraft
      Hur mycket en länk, påverkar din sidas positionering på sökresultat. Hemsidor rankas olika högt av google. Sidor som rankar högt och som länkar till en annan sida bidrar då med mer länkkraft.

      Pillar page
      En sida som samlar mycket material kring ett enda ämne och på så sätt rankar högre i sökmotorer.

      Personas
      Ett sätt att kategorisera och identifiera kunder och deras motivation och beteende.

      Inbound
      Inbound marketing är en marknadsföringsmetod som i stora drag betyder att du låter kunden komma till dig genom att förtjäna deras uppmärksamhet det kan handla om att exempelvis utbilda din valda målgrupp eller bjuda på relevant content.

      Outbound
      Outbound marketing är även det en marknadsföringsmetod. Det anses vara den lite mer klassiska metoden där du använder dig av till exempel annonser, tv-reklamer och liknande för att initiera kontakt med nya prospekt.

      Keyword
      Ett Keyword är det ordet du använder på sökmotorer för att få fram det du letar efter.

      Native
      Att använda sig av Native advertising handlar om att att marknadsföra och annonsera på ett vis som smälter in i sin omgivning och inte upplevs som ett säljbudskap för kunderna/läsarna utan kan ge ett annat värde.

      Remarketing
      Remarketing är en annonseringteknik där du genom cookies kan visa annonser för personer som varit inne på din webbplats där de sedan får relaterade annonser även när de besöker andra webbplatser.

      Outreach
      Outreach marknadsföring innebär att du väljer ut en person eller personer som har stark trovärdighet hos din valda målgrupp som sedan talar om din produkt/tjänst. Ett annat ord för denna typ av marknadsföring är influencer marketing.

      RSS
      Är en förkortning för Really Simple Syndicate, som tillåter dig att organisera och kombinera din webb för att marknadsföra mot ett gemensamt intresse. 

      PRENEMURERA PÅ KUN(D)SKAPSBLOGGEN

       

      Bokmärk den här sidan

      Relaterade artiklar

      Vad är Business NXT och varför ska jag välja det?

      Ekonomi 4 min

      Vad är Business NXT och varför ska jag välja det?

      Står du inför beslutet att välja mellan Visma.net ERP och Business NXT för ditt företag? Vi går igenom hur du ska tänka.

      Gå från 55% till 80% automatisk hantering av leverantörsfakturor

      2 min

      Gå från 55% till 80% automatisk hantering av leverantörsfakturor

      Effektivisera hanteringen av leverantörsfakturor genom att automatisera processerna med diagnosverktyg.

      Tankar om integrationer

      Integration 1 min

      Tankar om integrationer

      Strävar ni också efter att era system ska fungera harmoniskt ihop? Exsitec kan hjälpa er med integrationer mellan...

      Toggle Icon Author Avatar

      Kontakta
      skribenten

      Close

      Kontakta Stina Eiming