1

Wave Image

Innehållsförteckning

    Publicerad: 16.09.21 | Budget och prognos

    Bättre inköp med Planacy

    Innehållsförteckning

      Som inköpare har du en ständig utmaning i att ha rätt produkt levererad i rätt tid och i rätt kvantitet.

      I snabbrörliga branscher som t.ex. Fashion är produktsortimentet både säsongs- och nyhetsdrivet och man gör oftast endast ett enstaka eller ett fåtal större inköp. Det långt innan försäljningsbudgeten för den aktuella perioden satts. 

      Med Planacy kan du göra inköpen mer träffsäkra vilket gör att du bättre kan optimera matchningen mellan försäljning och lager under säsongen.

      Planacy ger dig stöd att automatisera och accelerera arbetet med budget, prognos och planering.

      Få en uppdaterad bild av verksamhetens likviditetssituation och få stöd att integrera kassaflödes- och likviditetsplaneringen med övriga finansiella processer.

       

      Så kan vi hjälpa dig

      Vi har ett växande antal kunder som arbetar med Planacy som stöd för att optimera sina inköp.

      Lösningarna och ambitionsnivån skiljer sig åt mellan kunderna. Några nöjer sig med att få in en försäljningsprognos från sina intressenter via Planacy medan andra går hela vägen till att beräkna ett inköpsförslag på SKU-nivå.

      Med Planacy får du:

      • En tydlig koppling mellan försäljnings- och inköpsbudget
      • Bättre underbyggda volymprognoser
      • Genomarbetade inköpsorderförslag
      • Kontroll och bättre uppföljning av inköpen
      • Ökat engagemang och ansvarstagande i processen

      Hör av dig genom formuläret till höger i skärm så utforskar vi gemensamt om Planacy även passar er.

       

      Så fungerar det

      Samla in data

      Resultaträkningen är kärnan i budgetprocessen. Med Planacy får du stöd för att automatisera arbetet och driva och övervaka processen centralt. Delegera ut ansvar och öka engagemanget hos användarna med lättanvända gränssnitt som ger stöd för input på era viktigaste kostnads- och intäktsdrivare.

      Resultaträkningen blir oftast slutresultatet av en budget- och prognosprocess men arbetet behöver inte sluta här.

      Tre exempel på lösningar

      Varumärkesleverantör 1

      • Steg 1: Underlag för diskussioner med leverantör för produktion
      • Steg 2: Underlag för inköpsorder

      Varumärkesleverantör 2

      • Steg 1: Försäljningsbudget + Stock
      • Steg 2: Underlag för inköpsorder på SKU-nivå

      Multibrand retailer

      • Steg 1: Försäljningsbudget
      • Steg 2: Inköpsbudget
      • Steg 3: Inköpsunderlag per Brand och produktgrupp + produkt
      • Steg 4: Underlag för inköp från leverantör

       

      I Planacy sätter vi normalt upp en mall per marknad. I varje mall finns det standardiserade fält i vilka alla fyller i sin försäljningsprognos samt kan se sitt egna unika referensdata. Ibland väljer våra kunder att gå ner hela vägen till artikel och SKU och ibland nöjer de sig med att göra en prognos på produktgrupp.

      bild1-planacy-insamling-prognos-inkop-demand-forecast-planning


      För att säkra att den förväntade försäljningen på artikel/artikelgrupp är i linje med företagets övergripande budget eller plan så brukar vi sätta upp ett flöde där Planacy hela tiden hjälper intressenterna att hålla koll på hur totalen av deras prognos förhåller sig till den totala försäljningsbudgeten.

      Försäljningsprognosen ger ett förväntat totalt behov som inköpsansvarig kan arbeta vidare utifrån. Nu börjar arbetet med att översätta den förväntade försäljningen till ett inköpsbehov.

      Planera

      För att omvandla en förväntad försäljning till ett inköpsbehov behöver man ha koll på sitt ingående lager, vilka Carry Overs man har i sortimentet, hur stor rea man vill räkna med samt hur mycket risk man vill ta i form av ett extraköp. I Planacy sätter vi upp ett strukturerat flöde för alla dessa olika steg.

      bild2-planacy-planering-av-inkop-purchase-planning


      När stora delar av sortimentet är nytt är det en stor utmaning att faktiskt veta vilken produkt som kommer att sälja och hur mycket som behövs av de olika storlekarna/färgerna. Planacy kan hjälpa dig att hämta upp relevant referensdata, tillhandahålla en struktur och säkra logiken och effektiviteten i arbetet.

      Försäljningsprognosen kan konfigureras att göras i ett eller flera steg. Med Planacy är det enkelt att kopiera en forecast och göra en ny ett par månader senare (då med ny referensdata). Denna möjlighet brukar uppskattats av kunder i branscher där de första inköpsdialogerna tas långt innan den aktuella säsongen startar.

      Analysera

      När din prognos är klar kan du läsa in den i ditt analys- och rapporteringsstöd (t.ex. Qlik Sense) så du kan följa upp utfall mot prognos. Uppföljningen ger bra input till nästa forecastrunda och skapar också ett viktigt engagemang och ansvarstagande i organisationen.

      bild3-planacy-analys-prognos-inkop-demand-forecast-planning

       

       

      Relaterade artiklar

      Prognostisering i osäkra tider

      Budget och prognos Ekonomi 3 min

      Prognostisering i osäkra tider

      I vårt senaste inlägg på ekonombloggen berättar Exsitecs VD Johan Kallblad om den modell vi har använt oss av då Corona...

      Mindre budget. Mer rullande.

      Budget och prognos Under 1 min

      Mindre budget. Mer rullande.

      Budgetlös styrning, som även kallas dynamisk styrning, är ett modernt perspektiv på budget och prognos och är en...

      Så arbetar svenska företag med budget och prognos år 2024

      Budget och prognos 1 min

      Så arbetar svenska företag med budget och prognos år 2024

      I veckans inlägg av ekonombloggen får ni tillgång till rapporten The State of Corporate Financial Planning 2022 som vår...

      Toggle Icon Author Avatar

      Kontakta
      skribenten

      Close

      Kontakta Exsitec