1

Wave Image

Innehållsförteckning

    Publicerad: 27.10.20 | Integration It och säkerhet

    5 saker att tänka på när du tar fram en kundportal

    Innehållsförteckning

      En kundportal är ett naturligt sätt att interagera med kunder och minska onödig administration, både för er och för dem. En bra kundportal kan dessutom vara en stark konkurrensfördel som lockar nya kunder och gör att dina befintliga kunder inte kan tänka sig att byta leverantör.

      Läs mer om applikationsutveckling

      I detta inlägg går vi igenom några viktiga punkter för att lyckas med sitt kundportalsprojekt.

      1. Involvera kunderna i processen

      Eftersom kunden är den huvudsakliga användaren av en kundportal så är det naturligtvis viktigt att de involveras i processen. I ett tidigt skede handlar det om att fånga upp de behov som kunderna har och förstå hur en kundportal kan skapa ett större värde för dem. Genom att även involvera kunderna i testningen går det att få värdefull feedback och även skapa en ökad acceptans för det nya arbetssätt som följer med kundportalen.

      2. Prioritera enkelhet

      Som användare vill man enkelt kunna förstå en applikation utan att behöva läsa en manual. För att kunderna ska älska er kundportal krävs ett aktivt fokus på att göra det så enkelt som möjligt att använda den.

      3. Utnyttja befintliga system

      En kundportal syftar ofta till att ge tillgång till funktionalitet som finns i befintliga verksamhetssystem. Det kan vara att registrera ärenden, skapa beställningar, få information om priser m.m. Att utnyttja denna funktionalitet snarare än att återskapa den ger oftast både ett mer värdeskapande projekt och en bättre helhetslösning. De flesta moderna system erbjuder idag bra integrationsmöjligheter.

      Guide: 7 steg för att ta fram en kundportal, extranet eller mina sidor

      4. Framtida flexibilitet

      Vår omvärld förändras ständigt vilket ökar behovet av att som företag vara agila. Era kunders behov kommer sannolikt att förändras över tid och kanske även er affärsmodell. Att bygga sin kundportal på en flexibel plattform där den kan utvecklas och förändras över tid är därför en viktig sak att tänka på.

      5. Var unik

      Att skapa en kundportal med samma funktionalitet som konkurrenterna har skapar inga konkurrensfördelar. Kanske är det ett bra första steg, men att på sikt kunna erbjuda något som andra saknar är eftersträvansvärt. Se också till att kundportalen följer er grafiska profil och upplevs som professionell. Tänk på känslan ni vill förmedla till kunderna som använder portalen.

      Läs även: Din kund är din viktigaste användare

       

      Läs mer om kundportaler Testa vår demo

      Relaterade artiklar

      Vad är Business NXT och varför ska jag välja det?

      Ekonomi 4 min

      Vad är Business NXT och varför ska jag välja det?

      Står du inför beslutet att välja mellan Visma.net ERP och Business NXT för ditt företag? Vi går igenom hur du ska tänka.

      Gå från 55% till 80% automatisk hantering av leverantörsfakturor

      2 min

      Gå från 55% till 80% automatisk hantering av leverantörsfakturor

      Effektivisera hanteringen av leverantörsfakturor genom att automatisera processerna med diagnosverktyg.

      Tankar om integrationer

      Integration 1 min

      Tankar om integrationer

      Strävar ni också efter att era system ska fungera harmoniskt ihop? Exsitec kan hjälpa er med integrationer mellan...

      Toggle Icon Author Avatar

      Kontakta
      skribenten

      Close

      Kontakta Eric Lindholm