5 saker att tänka på när du tar fram en kundportal

Innehåll
En kundportal är ett naturligt sätt att interagera med kunder och minska onödig administration, både för er och för dem. En bra kundportal kan dessutom vara en stark konkurrensfördel som lockar nya kunder och gör att dina befintliga kunder inte kan tänka sig att byta leverantör.
I detta inlägg går vi igenom några viktiga punkter för att lyckas med sitt kundportalsprojekt.
1. Involvera kunderna i processen
Eftersom kunden är den huvudsakliga användaren av en kundportal så är det naturligtvis viktigt att de involveras i processen. I ett tidigt skede handlar det om att fånga upp de behov som kunderna har och förstå hur en kundportal kan skapa ett större värde för dem. Genom att även involvera kunderna i testningen går det att få värdefull feedback och även skapa en ökad acceptans för det nya arbetssätt som följer med kundportalen.
2. Prioritera enkelhet
Som användare vill man enkelt kunna förstå en applikation utan att behöva läsa en manual. För att kunderna ska älska er kundportal krävs ett aktivt fokus på att göra det så enkelt som möjligt att använda den.
3. Utnyttja befintliga system
En kundportal syftar ofta till att ge tillgång till funktionalitet som finns i befintliga verksamhetssystem. Det kan vara att registrera ärenden, skapa beställningar, få information om priser m.m. Att utnyttja denna funktionalitet snarare än att återskapa den ger oftast både ett mer värdeskapande projekt och en bättre helhetslösning. De flesta moderna system erbjuder idag bra integrationsmöjligheter.
4. Framtida flexibilitet
Vår omvärld förändras ständigt vilket ökar behovet av att som företag vara agila. Era kunders behov kommer sannolikt att förändras över tid och kanske även er affärsmodell. Att bygga sin kundportal på en flexibel plattform där den kan utvecklas och förändras över tid är därför en viktig sak att tänka på.
5. Var unik
Att skapa en kundportal med samma funktionalitet som konkurrenterna har skapar inga konkurrensfördelar. Kanske är det ett bra första steg, men att på sikt kunna erbjuda något som andra saknar är eftersträvansvärt. Se också till att kundportalen följer er grafiska profil och upplevs som professionell. Tänk på känslan ni vill förmedla till kunderna som använder portalen.
Läs även: Din kund är din viktigaste användare
Relaterade inlägg
Standardsystem eller egenutvecklat system?
Standardsystem har diskuterats och debatterats inom IT i många år. Ska man anpassa systemet efter verksamheten eller...
5 saker att tänka på när du tar fram en kundportal
En kundportal är ett naturligt sätt att interagera med kunder och minska onödig administration, både för er och för...
När den standardiserade molnlösningen inte räcker till
Affärssystem anpassade för er bransch, specialanpassade branschsystem och applikationsutvecklingar som gör så att er...
Vad är en kundportal och varför ha en?
Ett sätt att definiera en kundportal är som ett företags digitala gränssnitt mot dess kunder.