Innehållsförteckning
När den standardiserade molnlösningen inte räcker till
Innehållsförteckning
Från privatlivet är vi vana vid att det alltid finns digitala tjänster som är lättillgängliga och anpassade till precis det som vi vill kunna göra vid ett specifikt tillfälle. Till exempel finns det idag bra banktjänster att använda som gör att vi kan betala räkningarna på bussen på väg till jobbet istället för att gå till banken, leta begagnad bil att byta upp sig till via köpochsälj-sajter på väg hem från träningen och sjukanmäla barnen via skolans e-tjänster istället för att ringa. Dessa tjänster finns dessutom ofta tillgängliga för oss gratis.
Frustrationen kan många gånger vara stor när vi i arbetslivet förstår att så inte är fallet för organisationer och verksamheter. Det finns inte alltid en tjänst där jag kan göra precis det som min verksamhet kräver att jag ska göra eftersom företag ofta är mycket mer olika än vad vi människor är. Tar man en filosofisk aspekt på det hela kan man även resonera kring att detta kommer sig av att verksamheter byggs upp av en grupper av individer, vilket är något som skapar en mycket större komplexitet än vad varje individ kan göra själv. Trots att dessa organisationer även har större betalningskraft än oss individer så finns helt enkelt inte alltid marknaden för att tjänster anpassade för alla olika varianter av affärsflöden ska kunna finnas.
Standardlösningar eller egna anpassningar?
En del tjänster som underlättar vårt företagande och affärsliv börjar dock dyka upp och kan till synes vara det som verkligen hjälper oss ur denna situation, bort från vår analoga affärsverksamhet och till en lika digital vardag som vi är vana vid från privatlivet. Att flytta ordrar mellan företagets webbshop och affärssystem har aldrig varit så enkelt, och är en självklar del i att få det nya företaget snabbt på fötter. Vad händer dock när den nya verksamheten växer och när vi konstaterar att vi vill ändra i en affärsprocess som gör att vårt systemstöd måste förändras för att hänga med? De flesta standardiserade molnlösningar som finns tillgängliga för en billig peng kommer då inte kunna erbjuda dessa anpassningar och vi blir därför begränsade av de tidigare val vi gjort. Lösningen kan i många fall vara affärssystemsapplikationer anpassade till er verksamhet.
Ett sätt att se till att detta inte händer är att ständigt utvärdera det systemstöd som organisationen använder sig av. Agila modeller och frågeställningar såsom att på ett strukturerat ställa sig frågorna “Vad ska vi göra mer av?” och “Vad ska vi göra mindre av?” i relation till arbetssätt, verktyg, kund- och leverantörsrelationer kan till exempel vara ett bra sätt att löpande utvärdera hur verksamheten går och mår. Varför inte ta upp det som frågeställningar på nästa grupp- eller ledningsgruppsmöte?
Vi hjälper er framåt - affärssystemsapplikationer för er bransch
På Exsitec jobbar vi med implementation av många olika molnsystem och hjälper även våra kunder att komplettera dessa med unika komponenter - unika affärssystemsapplikationer. Genom att skapa en helhetslösning som passar just er verksamhet och er bransch kan vi närma oss konsumentupplevelsen snabbare även i affärslivet.
Relaterade artiklar
Systemintegration 4 min
Systemintegration - en teknisk, funktionell eller strategisk fråga?
Hur ska man se på systemintegration som företag? Är det en teknisk, funktionell eller strategisk fråga?
Systemintegration 3 min
5 steg för att ta fram en enkel integrationsstrategi
En integrationsstrategi är viktigt för att skapa hållbara integrationslösningar. Här får du tips om hur man kan skapa...
ERP-system ERP 4 min
Så får ni kontroll på era indirekta inköp
Ta kontroll över era indirekta inköp med Proceedo. Upptäck fördelarna med ett automatiserat inköpssystem som...