computer-code-interface-white

 

Certified Partner (2)

Byte från Visma Mamut

Den här sidan guidar dig i frågan om vad man ska tänka på kring byte av affärssystem och rådgivning kring vilket nytt system som passar er bäst. 

Affärssystemet Visma Mamut kommer att upphöra 25 augusti 2025, och allt underhåll av systemet upphör 31 december 2024.

Varför upphör Visma Mamut?

Antalet användare av Visma Mamut minskar i snabb takt till förmån för moderna lösningar och den äldre teknik som Mamut bygger på hindrar möjligheterna till vidareutveckling. Detta gör det ohållbart att erbjuda den kvalitet, höjd och säkerhet för ett affärssystem som Visma står för. 

Fullt fokus och mer resurser kommer istället kunna läggas på vidareutveckling av våra molnbaserade affärssystem, samt att stötta kunder som vill modernisera genom att migrera till något av dessa.

Vilka system går att byta till?

Att byta affärssystem är en av de mest krävande processerna ett företag går igenom, för oss på Exsitec är det något vi gör dagligen. Vi har därför valt ut de bästa produkterna på marknaden för att underlätta bytet:

Visma.net - Visma.net är ett modernt och kraftfullt molnbaserat affärssystem som gör er redo för ekonomisk tillväxt och framtida utveckling.

Visma Business - Visma Business är ett anpassningsbart affärssystem med ett kraftfullt standardutförande och oändliga möjligheter för anpassning till redan befintliga, smarta och unika verksamhetsprocesser. Utöka enkelt med färdiga tilläggstjänster och skapa en helhetslösning som är svår att överträffa.

Osäker på vad som passar dig bäst? Prata med en av våra experter här eller gör vårt test för att själva få en riktning i valet här.

Vad innebär ett byte?

I processen av att byta ert affärssystem är det viktigt att utvärdera ert nuläge för att komma till en bättre lösning, att träffa leverantörer och ta inspiration från liknande verksamheter som er egen. Ni kan läsa mer ingående här om hur ett byte bör gå till. 
 
Vi har även sammanställt en guide kring vad ska du tänka när du köper ett nytt affärssystem, du hittar den kompletta guiden här.

 



Varför Visma.net?

Visma.net är ett modernt och kraftfullt molnbaserat affärssystem som gör er redo för ekonomisk tillväxt och framtida utveckling. Affärssystemet Visma.net har ett så kallat öppet API vilket tillåter auktoriserade system att komma åt data som är lagrad inne i Visma.net. På så vis kan vi enkelt få era system att “prata” med varandra. Vilket skapar en unik lösning för era specifika behov.

Exempelkalkyl (3)

 

Exempelkalkyl (2)

 

Varför Visma Business?

Visma Business är ett anpassningsbart affärssystem med ett kraftfullt standardutförande och oändliga möjligheter för anpassning till redan befintliga, smarta och unika verksamhetsprocesser. Utöka enkelt med färdiga tilläggstjänster och skapa en helhetslösning som är svår att överträffa. Visma Business har likt Visma.net ett öppet API vilket innebär att era system kan "prata" med varandra. 

 

Hur går ett byte till?

Som alla IT-projekt bör ett byte från Visma Mamut till nytt affärssystem delas upp i tydliga steg. 

 

Utvärdera

 

Målet med bytet av affärssystem är att komma till en bättre lösning än den ni lämnar. En bra början kan vara att ta fram frågor och besvara dessa för att ge en bra bild av nuläget. 

Exempel på frågor: 

- Har vi mål för vår systemmiljö?

- Hur fungerar vår systemmiljö idag, hur är den byggd? 
 
- Vad har vi för resurser på området, internt och externt? 
 
- Vilken effekt och resultat vill vi uppnå med vår systemmiljö? 
 
- Hur prioriterad är frågan för vår ledning i vår organisation?

 

 

 

Planera

 

Ta er tid att träffa olika leverantörer. Genom det får ni en bättre förståelse för vilka de olika aktörerna är och vad deras lösningar kan stödja er ekonomiavdelning med.

 

Exempel på frågor ni kan ställa till leverantören:

- Vilka/vilka lösningar vill och kan leverantören leverera just till er och varför? 
 
- Hur arbetar leverantören med att identifiera och beskriva sambanden mellan er systemmiljö och ekonomiavdelningens prestation? 
 
- Hur ska leverantören lära känna er och er verksamhet? 
 
- Hur kvalitetssäkrar leverantören sina tjänster? 


 

Inspireras

 

En viktig del i att upptäcka behov är att titta på hur andra verksamheter gör. Genom det kan ni få inspiration till hur ni kan effektivisera er egen verksamhet med bättre systemlösningar. 

Fråga hur andra verksamheter arbetar idag och vad de har för utmaningar. Det kan vara bra att besöka eller prata med både verksamheter som liknar er egen och som använt systemet olika länge.

Ett tips är att titta också på referenscase från olika leverantörer. Genom kundcase kan ni läsa er till hur andra företag använder systemstöden för sina ekonomiavdelningen. Kundcasen ligger ofta på leverantörens webbsida och är lättillgänglig för dig som utvärderar ett nytt system.

 


Test: Vilket affärssystem passar er?

 


Varför Exsitec?

 

 

 

 

 

3 (2)-1

Vi har lång erfarenhet

Exsitec har hjälpt företag att digitalisera sina verksamheter i över 20 år och tillsammans med våra kunder har vi genomfört tusentals projekt.

2 (7)

Långa kundrelationer

Med en tydlig förvaltningsmodell utvecklar vi kundrelationer där vi skapar värde för våra kunder, på kort sikt såväl som på lång sikt.

1 (4)

Vi kan integration

Med lång erfarenhet av systemstöd har vi kunskapen att förstå de digitala behoven – och skapar en kraftfull helhetslösning med era verksamhetsstödjande system.

Vi erbjuder support till Visma

Vår support är experter på hela vår systemflora - men vi är extra stolta över våra supportkonsulters långa erfarenhet av Vismaprodukter.

Webbmall - boll för logoikon

 

 

Vad undrar du om byte av affärssystem? Daniel svarar gärna på dina frågor.