Exsitec centraliserar sin verksamhet med hjälp av HubSpot
Läs om hur vi själva på Exsitec nyttjar alla funktioner och verktyg som HubSpot erbjuder för att effektivisera och förbättra vår verksamhet. Genom att använda HubSpot kan vi optimera våra processer, stärka kundrelationer och öka vår produktivitet, vilket i sin tur bidrar till att vi når våra affärsmål på ett mer effektivt sätt.
Rekrytering i Hubspot
“Sedan vi började använda HubSpot för rekryteringsmarknadsföring har vi fördubblat antalet ansökningar till traineeprogrammet, och ansökningarna till seniora roller har ökat med 400 %.”
- Carl Öberg, Head of Employer Brand
Vilka system använder vi för vår rekrytering?
Inledningsvis använde vi ett annat välkänt verktyg för både rekrytering och vår karriärwebb. Vi insåg dock snart att det inte uppfyllde våra behov för webbhantering. Därför utvecklade vi en integration mellan vårt ATS, Teamtailor, och vårt CRM- och CMS-verktyg, HubSpot.
Rekryteringsprocessen påminner på många sätt om en försäljningsprocess: från marknadsföring till lead och från lead till affär. På samma sätt marknadsför vi oss som arbetsgivare, vilket leder till kandidater som sedan kan bli anställda. Eftersom HubSpot är utvecklat för att effektivisera just säljprocesser är det också ett bra verktyg för rekrytering, särskilt med tanke på dess marknadsföringsfunktioner. Sedan vi började använda HubSpot för rekryteringsmarknadsföring har vi fördubblat antalet ansökningar till traineeprogrammet, och ansökningarna till seniora roller har ökat med 400 %.
I vårt tidigare verktyg var karriärwebben separerad från vår domän, vilket gjorde att vi valde att istället bygga karriärsidan i HubSpot, där även resten av vår webb finns. I HubSpot kan vi skapa skräddarsydda formulär för jobbansökningar och prenumerationer, vilket gör att vi får en kandidatprofil som en kontakt med värdefull information. Vi kan även följa deras rörelser på webben och skapa riktade kampanjer. Det kan vara individer som inte är redo för en anställning just nu – de kanske studerar eller inte vill byta jobb – men vi kan ändå bygga en relation med dem över tid. För närvarande har vi ett karriärnyhetsbrev som 900 personer prenumererar på.
Efterarbetet med kandidaterna i HubSpot
Kandidater som blir kontakter i HubSpot kommer till oss genom olika formulär på vår webbsida. Vi försöker alltid leda dem till antingen riktade prenumerationer eller specifika jobbansökningar. När de fyller i ett formulär använder vi olika "properties" (datafält i HubSpot) för att koppla data till kandidaterna. För Carl, som ansvarig för vår employer branding och rekryteringsmarknadsföring, blir det enkelt att filtrera data och skapa specifika utskick eller remarketing till målgrupper som matchar olika kriterier. Ett exempel på segmentering kan vara personer som sökte till traineeprogrammet 2020, har en specifik utbildning och ett visst antal års erfarenhet. Vi kan enkelt skapa en lista på personer som exakt matchar våra önskemål, med bara några få klick.
"För mig som ansvarig för rekryteringsmarknadsföringen är uppföljning avgörande, och HubSpot har ett kraftfullt rapporteringsverktyg. Rapporterna gör det enkelt att se effekten av vår webb och olika marknadsinsatser, så att vi kan fatta kloka beslut kring marknadsföringen baserat på vad som genererar flest kandidater eller prenumerationer."
- Carl Öberg, Head of Employer Brand
HubSpot tillför värde i många olika delar av rekryteringsprocessen
En stor fördel med HubSpot är att vi enkelt kan samla alla våra marknadsförings- och webbverktyg på en plats, vilket underlättar både marknadsaktiviteter och uppföljning av resultat. En annan fördel är att vi har byggt hela karriärwebben i HubSpot. HubSpot är lätt att använda när det gäller att skapa sidor som både ser bra ut och fungerar väl tekniskt. Det gör också att vi kan arbeta med SEO på ett effektivt sätt.
Från marknadsföring till lead
“Tack vare HubSpot kan vi arbeta helt datadrivet och följa upp varje aktivitet på detaljnivå, vilket gör att vi kan se vad som
går bra och fokusera på just det.”
- Frida Widesjö, Chief Marketing Officer
Valet av HubSpot som marknadsföringsverktyg
Den stora fördelen med HubSpot är att vi kan samla allt under ett tak, vilket gör att vi kan följa en webbesökare från första kontakt, till lead, till deal, och vidare till ett långsiktigt kundengagemang. Detta ger oss värdefulla insikter i vad som fungerar, så vi kan fokusera på det som vår målgrupp verkligen uppskattar.
I HubSpot hanterar vi alla våra marknadsföringsaktiviteter: webb, event, webinar, utbildningar, referenscase, nyhetsbrev, sociala medier och kampanjer. Istället för att använda flera olika system, kan våra marknadsförare göra majoriteten av sitt arbete i ett och samma verktyg.
"Eftersom vi använder HubSpot även som CRM och kan följa försäljningsprocessen, kan vi dessutom koppla våra marknadsföringsinsatser direkt till intäkter. Detta är mycket kraftfullt eftersom det möjliggör att vi kan beräkna ROI på marknadsföringsinsatserna. Genom "marketing attributed revenue" tillskriver vi varje aktivitet ett monetärt värde baserat på hur mycket den bidragit till dealen och hur stor den stängda dealen är. Att beräkna detta manuellt är i princip omöjligt, så HubSpots inbyggda systemstöd är avgörande för att få en korrekt värdering av vår marknadsföring."
- Frida Widesjö, Chief Marketing Officer
Hur Exsitec använder HubSpot för marknadsföring
Ett av HubSpots mest användbara verktyg är kampanjverktyget, där vi kan samla alla aktiviteter för en produkt, ett event, en typ av innehåll eller liknande. Här kan vi koppla ihop webbsidor, sociala medier-inlägg, formulär, UTM-taggar, annonser och mycket mer för att få en helhetsbild av hur kampanjen presterar. Detta gör att vi kan följa alla aktiviteter på ett sammanhängande sätt, istället för att bara se varje insats var för sig.
Följa upp ett lead
Våra leads kommer in via två huvudsakliga kanaler: webben och ett formulär vi byggt i HubSpot. Formuläret ger oss mycket bra insyn i vad som leder till affärer. Säljaren eller annan kollega fyller i formuläret med detaljer om var leadet skapades, exempelvis genom mässa, event, eller efter att ha läst på webben. På så sätt får vi enhetliga datapunkter som vi kan följa upp och jämföra år för år, vilket är otroligt värdefullt.
"Uppföljningen i HubSpot är en stor hjälp för mig som marknadschef. Med möjlighet att mäta både kostnad och intäkt från olika marknadsaktiviteter kan vi förstå vad som ger mest värde. Tack vare HubSpot kan vi arbeta helt datadrivet och följa upp varje aktivitet på detaljnivå, vilket gör att vi kan se vad som går bra och fokusera på just det."
Från lead till fakturering
“Med HubSpot kan vi samla allt i ett och samma system! Vår marknadsföring, säljprocess, ärendehantering och CRM samlas i HubSpot, vilket vi ser som en enorm fördel och styrka.”
- Hanna Löfving, Customer Data Manager
Valet av HubSpot som säljverktyg
Vi har valt HubSpot främst för dess funktionalitet! HubSpot utvecklas ständigt, och funktionerna förfinas och förbättras kontinuerligt. Verktyget kan vara komplext om man vill använda avancerade funktioner, men kan också vara enkelt att sätta sig in i, med hög användarvänlighet. Dessutom är HubSpot visuellt tilltalande, vilket gör det roligt att arbeta i.
En annan viktig anledning är att vi kan samla allt i ett och samma system! Vår marknadsföring, säljprocess, ärendehantering och CRM samlas i HubSpot, vilket vi ser som en enorm fördel och styrka.
- Hanna, finns det något specifikt som gör HubSpot extra bra?
"Custom objects! Detta är ett sätt att anpassa HubSpot efter vår affärsmodell. Exempelvis har vi skapat ett objekt för varje åtagande gentemot våra kunder. När vi vinner en affär som innehåller licenser och ett projekt, skapas två åtaganden – ett för projektet och ett för licenserna, eftersom vi ansvarar för att leverera båda.
Åtagandet för projektet innehåller all information som projektledaren och konsulterna behöver under arbetets gång för att säkerställa att vi levererar enligt avtal. Genom en listvy kan vi filtrera och få en överblick över alla kundåtaganden, vilket är väldigt värdefullt!"
Exsitecs säljprocess och hur den fungerar i HubSpot
Vår säljprocess i HubSpot börjar med ett formulär som samlar potentiella affärsmöjligheter och leads från hela organisationen, både från säljare och konsulter. Leads som fångas upp via formuläret eller konverteras via webben skapas automatiskt som en affär i vår säljpipeline. Vi skapar aldrig affärer manuellt, för att säkerställa att alla datapunkter finns på rätt format och att uppföljning och mätning av vår data blir korrekt.
Vi har en pipeline för varje land eftersom säljarna på olika marknader har varierande behov i säljprocessen. Varje steg i säljprocessen har logik och automatisering som stöttar säljarna i att driva affärerna framåt. Till exempel får de påminnelser när en affär har legat för länge i ett steg eller saknar ett planerat "nästa steg".
Vi har skapat många egna fält för våra affärer och följer upp vår data i olika rapporter, till exempel om varför affärer vunnits eller förlorats, om det gäller nyförsäljning eller merförsäljning, samt längden på våra säljprocesser.
Ett annat exempel är vår property "potentiellt lead," som används när en kund visar intresse för framtida digitala lösningar. Vi noterar detaljer och när en uppföljning bör ske, och HubSpot skapar automatiskt en affär med den specifika produkten vid rätt tidpunkt.
HubSpot underlättar vardagen för Exsitecs säljare
HubSpot gör att våra säljare inte behöver hålla allt i huvudet. Det hjälper dem att prioritera sitt arbete och fokusera på rätt uppgifter. Vår pipeline och de steg vi har satt upp ska även stödja våra säljare i att dra nytta av vår säljprocess.
Från vunnen affär till fakturering
Vi arbetar med "line items" för allt vi säljer, som sedan ligger till grund för faktureringen i vårt affärssystem. Line items fångar upp datan där den skapas och förenklar hela faktureringsflödet. När en affär är vunnen, skapas automatiskt löpande avtal där det är relevant, och inför varje betalningstillfälle skickas fakturaunderlag direkt till affärssystemet.
Hubspot CMS och som HRM-verktyg
“Vi startade med en idé och sen dess har vi varit väldigt imponerade över alla möjligheter som finns i Hubspot CMS.”
- Mats Stegemann, Head of Culture
Hela Exsitecs webb är byggd i HubSpot
HubSpot är ett system som är enkelt att komma igång med och har enorma möjligheter. Det går att använda vilka datakällor som helst, och designmässigt finns det inga begränsningar.
HubSpot är en väletablerad och pålitlig plattform för att bygga webbplatser. Det finns omfattande stöd från HubSpots community, och plattformen bygger på moderna webbtekniker. Hela webbplatser kan byggas med “drag and drop,” och för de som har mer avancerad kunskap går det att anpassa sidorna fritt.
"Med hjälp av HubDB, en inbyggd databas i HubSpot CMS, kan vi enkelt underhålla och visa information på våra webbsidor. Det kan handla om sociala medieposter eller verksamhetsnyckeltal.
Vid interna event, som kick-offs, skapar vi lösenordsskyddade landningssidor med eventinformation för våra medarbetare."- Mats Stegemann, Head of Culture
HubSpot används även som HRM-verktyg
För några år sedan letade vi efter ett HRM-system och skaffade ett etablerat system som vi hoppades skulle bli en favorit bland medarbetarna. Tyvärr blev det inte alls som vi tänkt oss. Systemet gjorde det svårt att dela nyheter, skapa inlägg och kommunicera effektivt med våra medarbetare. Vi insåg att HubSpot har en funktion som kallas "membership sites," vilket innebär lösenordsskyddade webbsidor, och som en bonus kunde vi använda samma inloggning som för e-posten.
Det började som en enkel företagsblogg, men vi insåg snart att vi kunde bygga dynamiska webbkomponenter som hämtar information. Vi kunde till exempel visa medarbetardata, som område och ort, för att ge en mer anpassad upplevelse för den inloggade medarbetaren.
Idag hanterar vi hela nyhetsflödet i HubSpot, där medarbetare kan välja vilka nyheter de vill följa. Vi kan rikta information till specifika kontor eller till hela organisationen.
Vårt intranät som kommunikationsplattform
Vårt intranät har utvecklats till en social och kommunikativ plattform som fungerar som en självklar startpunkt för våra medarbetare. Här hittar de nyheter, följer sin karriärutveckling och använder plattformen som ett utbildningsverktyg. Vi började med en enkel idé och har sedan dess blivit imponerade av de möjligheter som HubSpot CMS erbjuder.
Hubspot som ärendehanteringssystem
“En av de största utmaningarna med bytet var att få alla medarbetare att anpassa sig till det nya systemet. Många tyckte att det var svårt att lämna ett invant system och sätt att arbeta, vilket är förståeligt. Men när värdet av HubSpot började bli tydligt, förbättrades både arbetsprocesserna och engagemanget.”
- Johan Magnusson, Growth Marketing Specialist & Customer Success
Bytet från ett annat ärendehanteringssystem
För några år sedan bytte vi från vårt tidigare ärendehanteringssystem till HubSpot. Vårt tidigare system var isolerat från övriga system, vilket gjorde det svårt att få en fullständig bild av kundrelationen. Eftersom vi redan hanterade försäljning, marknadsföring och vår webb i HubSpot blev det naturligt att även lägga ärendehanteringen där för att få en 360-vy av kunden.
Ökad kundnöjdhet sedan bytet till HubSpot
Tidigare hade vi inte möjlighet att mäta kundnöjdheten, vilket gjorde det svårt att få en bra överblick. Med HubSpot har vi kunnat införa NPS-undersökningar (Net Promoter Score) efter varje avslutat ärende. Kunden får då betygsätta vår hantering på en skala från 1 till 7. Kunder som ger låga betyg fångar vi snabbt upp genom att kontakta dem och på så sätt kan vi vända en negativ upplevelse till något positivt.
Vi analyserar regelbundet rapporter som visar bland annat hur lång tid olika ärendetyper tar att stänga, vilka produkter som kräver mest supportresurser och vilka kunder som skickar in flest ärenden. Genom att identifiera förbättringsmöjligheter kan vi hela tiden utveckla vår support och därigenom öka kundnöjdheten. Utöver NPS skickar vi även ut projektutvärderingar och utvärderingar för våra förvaltningskunder, vilket ger oss möjlighet att identifiera och åtgärda problem tidigt, så att vi kan skapa en ännu bättre upplevelse för våra kunder.
Förenkling och effektivisering av Exsitecs ärendehantering
HubSpot effektiviserade arbetet genom att möjliggöra omfattande automatisering. Tidigare tog vi emot ärenden främst via mejl och telefon. Nu har vi kunnat bygga formulär som styr ärenden direkt till rätt supportgrupp och pipeline, vilket sparar mycket tid. Alla ärenden som kommer in via mejl sorteras automatiskt och skickas vidare till rätt pipeline och supportgrupp med hjälp av olika automatiseringsflöden. Om ärendet inte kan styras automatiskt, hamnar det i en "vask" och fördelas därefter manuellt.
"Vi använder även automatisering för att påminna om ärenden som legat för länge utan aktivitet, vilket går ut både till kunden och ansvarig medarbetare. Andra automatiseringar varnar oss om tidigare stängda ärenden öppnas på nytt. Dessa funktioner har underlättat betydligt och hjälper våra supportgrupper att driva ärenden effektivt framåt."
- Johan Magnusson, Growth Marketing Specialist & Customer Success
4000 kunder
i Norden
Exsitec har hjälpt företag att digitalisera verksamheter i över 20 år och tillsammans med våra kunder har vi genomfört tusentals projekt.
Långsiktiga
kundrelationer
Med en tydlig förvaltningsmodell utvecklar vi kundrelationer där vi skapar värde för våra kunder, på kort sikt såväl som på lång sikt.
Vi kan
integration
Med lång erfarenhet av systemstöd har vi kunskapen att förstå de digitala behoven – och skapar en kraftfull helhetslösning med era verksamhetsstödjande system.
Några av våra nöjda kunder som använder HubSpot
Prata HubSpot med mig!
Med mig kan du prata om allt i HubSpot, oavsett om det gäller Marketing, Sales, Service, CMS eller Operations hub.
Liza Bruze
Mobil: 0708 - 825 593
Epost: liza.bruze@exsitec.se