Nordic Feel jobbar med kunden i centrum
Nordic Feel har visionen att skapa den bästa användarupplevelsen i norra Europa. I en snabbrörlig bransch, med många konkurrenter, är detta en modig målbild som utmanar dem att tänka nytt, sätta kunden i centrum och jobba smartare.
Visionen kräver också att synen på retail förändras, med nya insikter i konsumentbeteenden och i hur kundresan egentligen ser ut.
Exsitec och Nordic Feel har jobbat ihop sen våren 2016. Nordic Feel jobbar idag utan egna utvecklare, där Exsitec kliver in och jobbar i alla projekt som kretsar kring deras e-handelsplattform - Litium. E-handelsplattformens CMS är Litium Studio och är uppbyggd med moduler. Bland modulerna hittar man exempelvis Klarna, som står för betallösningen. Loop54 som sökmotor för produkter och Emarsys som CRM.
"Exsitec är vår högra arm!"
- Tobias Mattsson, COO på Nordic Feel
- I sin lösning har Nordic Feel kombinerat ledande plattformar och tjänster, som till exempel Loop54 för produktsökningar och Emarsys för datadriven och automatiserad kundkommunikation, allt för att optimera relevansen för kunden genom hela köpprocessen, och i olika kanaler, säger Andreas Engman, projektledare hos Exsitec.
Nordic feel vill kunna göra snabba ändringarValet att jobba i moduler i e-handelslösningen gör att Nordic Feel blir snabbrörliga i vidareutvecklingen och kan förändra snabbt. Just snabbrörligheten är viktigt för Nordic Feel, som har implementerat arbetsmodellen Lean i hela organisationen, de jobbar agilt i sina projekt och kan testa snabbt för feedback. Att kunna testa och snabbt följa upp datadrivna hypoteser handlar om att ha en produktionssättning som inte utgör ett hinder. Det gäller att ha rutiner för kontinuerliga leveranser i form av testning, feedback och lanseringar.
Visionen om den bästa användarupplevelsen skapar också en tydlig roadmap, som sätter riktningen framåt.
"Fail fast är viktigt för oss. Vi jobbar snabbt och har högt i tak, vi tror inte på den perfekta bilden utan inser att det är en konstant resa"
- Tobias Mattsson, COO på Nordic Feel
Rekryterar remote
Nordic Feel siktar på egen rekrytering framöver, men då med fokuset på talanger inom UI/UX. Även projektledare kommer rekryteras. Bolaget är baserat i Växjö, men organisationen jobbar gärna remote. De jobbar med Nöjd medarbetarindex, något som de ser leder till att medarbetare mår bra, är motiverade och att det i sin tur skapar nya möjligheter i utveckling, projekt och liknande.
För Nordic Feel är Sverige huvudmarknaden, men säljer även i Norge, Finland och Danmark. Företaget är lönsamt och återinvesterar vinsten i bolaget.
"Ska vi kunna vara konkurrentkraftiga mot till exempel Amazon i framtiden måste vi jobba smartare. Vi kan inte konkurrera med pris där, utan måste istället erbjuda en unik kundupplevelse som gör att vi blir förstahandsvalet. Vi inspireras till exempel av gamingvärlden och tänker hellre consumer first än mobile first"
- Tobias Mattsson, COO på Nordic Feel
OM NORDICFEEL
Nordic Feel startades 2006 och har etablerat sig som en av de ledande skönhetsbutikerna i Norden. I sortimentet finns över 200 varumärken och cirka 15 000 olika produkter inom bland annat hudvård, hårvård, parfym och makeup.