Framgångsrik CRM
CRM är inte ett projekt, lika lite som ett företag är det. Det är en lång och ibland mödosam resa.
Därför måste ni vara extra tydliga med varför ni ska genomföra den, vart resmålet är och hur ni ska ta er dit. Vi på Exsitec har en unik metodik för att hjälpa er identifiera syfte, mål, strategier och handlingsplan med CRM. Vi hjälper er uppnå mätbara effekter av ert CRM!
Maximera nyttan av ert CRM-system – hur lyckas man?
Tillhör ert företag ett av alla dem som inte riktigt känner att ni använder ert CRM-system på det sätt ni hade tänkt? Kanske känner ni till och med att ni har misslyckats? Enligt många undersökningar fallerar mellan 50-70% av CRM-implementationer, så ni är säkerligen i gott sällskap. Vi tror att en stor del av problematiken är att man inte definierat vad det faktiskt innebär att lyckas. Det blir lite som att hoppa höjdhopp utan en ribba. Man säger att allt ska bli bättre med CRM. Men ingen definierar vad bättre är.


Varför misslyckas många CRM-implementationer?
Nedan listar vi de, enligt oss, vanligaste misstagen:
→ Ni har inte definierat vad det är att lyckas. Såväl syfte som målsättningar med CRM-systemet är oklara. Användarna vet helt enkelt inte varför de ska nyttja systemet,
→ Den CRM-ansvariga har alldeles för många andra uppgifter och ges inte rätt tid och resurser för att löpande utveckla systemet men framför allt stötta slutanvändarna,
→ De flesta avsätter vare sig tid eller budget efter att CRM-projektet är klart. CRM är inte ett projekt – det är en resa,
→ Allt för stort fokus på funktioner och teknik snarare än nytta.
Målsättningar med CRM – vad vill vi åstadkomma
Öka antalet nya kunder
Skapa, attrahera och konvertera heta leads till kunder genom en effektiv och strukturerad säljprocess.Ökad kundnöjdhet
Vad skapar nöjda kunder? Säkerställ svarstid, återkoppling och kontaktfrekvens med er kund.Ökad försäljning på kund
Segmentera kunderna och säkerställ att ni bearbetar dem enligt fastslagen strategi och handlingsplan.Vårt erbjudande
-
Framgångsrik CRM
-
Stöd och coachning användare
-
CRM as a Service
-
Projektledning och kravställning
- Intervjufrågor användare
- Workshops och presentation av handlingsplan
Syftet med denna del är att tydliggöra CRM-systemets vision, målsättningar och strategier för att därefter ta fram en långsiktig handlingsplan för ert CRM-system.
CRM as a Service är kärnan i vårt erbjudande. Vårt arbete tar vid där implementationsprojektet slutar. Det är först då användarna behöver regelbunden stöttning. Vi tror inte på konceptet heldagsutbildningar, det är bättre att hålla genomgång, frågestund och inspirationsföreläsningar en timma per månad.
Vi kan vara er CRM-ansvarige, eller stödresurs till er ansvarige. Konceptet innehåller:
- Regelbunden och proaktiv stöttning till användare, individuell coachning,
- Uppkopplad support till användarna
- Löpande arbete med projektgrupp för att definiera och föreslå förbättringar,
- Arbete tillsammans med styrgrupp för att följa upp resultat och plan framåt.
Det är till för er som inte anser att de har behov av en 100% tjänst som CRM-ansvarig - men ni har förstått att ni inte når dit ni önskar utan en dedikerad resurs.
I de flesta av våra erbjudanden ingår projektledning som en naturlig del av uppdraget. Planera, löpande arbeta med och följa upp tidsplan, krav och leveranser. Men i många uppdrag arbetar vi som projektledare, på kunds sida vid implementeringar eller tillsammans med leverantör.
Det är svårt att ställa krav på leverantörer av CRM-system. Ofta är det en försäljningschef eller motsvarande som får i uppgift att hantera detta. Vi kan stötta er i rollen som kravställare.
Det innebär både affärsanalys och handlingsplan men också design- och lösningsförslag. Vi driver uppdrag och projekt som er interna kravställare och projektledare.
-
Framgångsrik CRM
Vi erbjuder en beprövad metodik för att ni ska få mätbara effekter av ert CRM-system. Den består av två olika delar:
- Intervjufrågor användare
- Workshops och presentation av handlingsplan
Syftet med denna del är att tydliggöra CRM-systemets vision, målsättningar och strategier för att därefter ta fram en långsiktig handlingsplan för ert CRM-system. -
Stöd och coachning användare
En traditionell support är oftast en reaktiv respons på en direkt fråga. Vi ska känna er så väl att vi proaktivt kan föreslå för en användare förbättringar eller direkta utbildningsinsatser. Är det någon som inte riktigt kommit igång med önskvärt användande? Vår metodik innebär också möjlighet till uppkopplad support i stället för mailfrågor. -
CRM as a Service
CRM as a Service är kärnan i vårt erbjudande. Vårt arbete tar vid där implementationsprojektet slutar. Det är först då användarna behöver regelbunden stöttning. Vi tror inte på konceptet heldagsutbildningar, det är bättre att hålla genomgång, frågestund och inspirationsföreläsningar en timma per månad.
Vi kan vara er CRM-ansvarige, eller stödresurs till er ansvarige. Konceptet innehåller:
- Regelbunden och proaktiv stöttning till användare, individuell coachning,
- Uppkopplad support till användarna
- Löpande arbete med projektgrupp för att definiera och föreslå förbättringar,
- Arbete tillsammans med styrgrupp för att följa upp resultat och plan framåt.Det är till för er som inte anser att de har behov av en 100% tjänst som CRM-ansvarig - men ni har förstått att ni inte når dit ni önskar utan en dedikerad resurs.
-
Projektledning och kravställning
I de flesta av våra erbjudanden ingår projektledning som en naturlig del av uppdraget. Planera, löpande arbeta med och följa upp tidsplan, krav och leveranser. Men i många uppdrag arbetar vi som projektledare, på kunds sida vid implementeringar eller tillsammans med leverantör.
Det är svårt att ställa krav på leverantörer av CRM-system. Ofta är det en försäljningschef eller motsvarande som får i uppgift att hantera detta. Vi kan stötta er i rollen som kravställare.
Det innebär både affärsanalys och handlingsplan men också design- och lösningsförslag. Vi driver uppdrag och projekt som er interna kravställare och projektledare.
Metodik
Exsitec arbetar med att hjälpa företag definiera och prioritera de viktigaste strategierna för att nå uppsatta mål inom försäljning och kundnöjdhet. När vi vet vilka strategier som ska genomföras, tar vi tillsammans fram en handlingsplan för hur CRM-systemet ska hjälpa användarna realisera valda strategier. Det är enkelt att formulera målsättningen att säljarna ska göra 10 kundbesök i veckan. Det är svårare att ta fram en konkret handlingsplan för hur CRM-systemet ska hjälpa dem nå målet.
Why
Varför har ni ett CRM? Om vi ställde frågan till tio medarbetare hos er, hur många olika svar skulle vi få? Vi önskar inspirera och motivera genom exempelvis:-> CRM-systemet ska hjälpa oss få branschens nöjdaste kunder
-> Systemet ska bidra till att vi överträffar våra försäljningsmål
-> Systemet ska bidra till att våra medarbetare får harmoni genom struktur.
Objectives
Vilka mål ska uppnås? Bolagets övergripande mål ska harmonisera med CRM systemets övergripande mål, exempelvis:-> Öka antalet nya kunder
-> Öka försäljningen på befintliga kunder
-> Ökad kundnöjdhet
How
Vad driver er försäljning och kundnöjdhet? Vilka är de tre viktigaste drivarna för att nå era mål? Exempel på drivare kan vara:-> Öka antalet kundbesök
-> Öka antalet leads via hemsidan
-> Supportärenden ska besvaras inom 24 timmar.
What
Handlingsplanen för att realisera strategin! CRM-systemet realiserar strategin genom rätt information, funktion och rapporter. Exempelvis:-> Vilka kunder har inte besökts
-> Vilka har besökt hemsidan senaste veckan
-> Öppna obesvarade ärenden längre än 24 timmar.
Varför Exsitec?
Vi är personer med kunskap, engagemang, kreativitet, erfarenhet och hjärta som kommer göra allt för att ni ska nå framgång med er CRM-lösning. Genom vår tjänst "CRM as a Service" blir vi er förlängda arm som CRM-ansvariga. På många företag är CRM-ansvarig inte en heltidstjänst, den tilldelas ofta någon som redan har andra viktiga arbetsuppgifter.