LinkedIn-annonsering

På LinkedIn har du möjlighet att nå ut direkt till personer baserat på deras yrkesroll, vilket ger dig kontroll över att kommunikationen sker med rätt individ på rätt företag. Plattformen gör det möjligt att skapa målgrupper inte enbart utifrån intressen och preferenser, utan också med urval som företag, bransch, kompetens och titel. Det gör LinkedIn till en särskilt effektiv kanal där mottagaren oftare har ett tydligt intresse av professionella kontakter och affärsmöjligheter.

Prata med personer i deras arbetsroller

Till skillnad från exempelvis Facebook, där profiler ofta speglar individens privata sida, är LinkedIn-profiler vanligtvis utformade med fokus på yrkeslivet – arbetsroll, erfarenhet och befattning. Det gör att du kan anpassa din kommunikation efter mottagarens professionella sammanhang och när du pratar med någon i deras yrkesroll ökar chanserna till meningsfulla affärsdialoger.


Exsitec kan hjälpa er med affärsfokuserad annonsering på LinkedIn.

LinkedIn-Icon-Logo.wine

4 bra anledningar till att annonsera på LinkedIn

  • B2B-försäljning

  • Varumärkesbyggande

  • Rekryteringsannonsering

  • Employer branding

Eftersom många använder LinkedIn i sin arbetsroll gör det plattformen extra attraktiv när ditt mål är att göra affärer med andra företag. LinkedIn-annonsering är uppbyggt runt att skapa affärsnätverk – vilket gör plattformen mycket väl lämpad för marknadsföring och försäljning till andra företag. Vill du sälja din produkt eller tjänst till andra företag, är Linkedin-annonsering ett mycket bra val.

LinkedIn-annonsering ger oss goda möjligheter att skapa mer exakta målgrupper. Där finns även flera typer av annonser som passar för olika budskap och mål. För att bygga varumärke finns exempelvis flera olika annonstyper, som visas i flödet för LinkedIns användare. Här har ni som företag goda möjligheter att öka kännedom och intresse för er varumärke hos precis rätt yrkespersoner.

Som världens största CV-databas är LinkedIn en perfekt kanal för rekrytering. Här finns speciell funktionalitet för rekrytering, anpassad just för att hitta relevanta kandidater och diskret inleda dialog med dem. Genom att kombinera en attraktiv tjänstebeskrivning med ett mycket noggrant målgruppsurval når du potentiella, framtida medarbetare.

Att använda LinkedIn för employer branding, det vill säga att stärka ditt företags varumärke för att attrahera och behålla talangfulla medarbetare, är en strategi som har positiv inverkan på rekryteringsprocessen och företagets övergripande rykte. Utöver ert organiska innehållsflöde är annonsering ett perfekt sätt att öka kännedom om er som arbetsgivare.

  • B2B-försäljning

    Eftersom många använder LinkedIn i sin arbetsroll gör det plattformen extra attraktiv när ditt mål är att göra affärer med andra företag. LinkedIn-annonsering är uppbyggt runt att skapa affärsnätverk – vilket gör plattformen mycket väl lämpad för marknadsföring och försäljning till andra företag. Vill du sälja din produkt eller tjänst till andra företag, är Linkedin-annonsering ett mycket bra val.
  • Varumärkesbyggande

    LinkedIn-annonsering ger oss goda möjligheter att skapa mer exakta målgrupper. Där finns även flera typer av annonser som passar för olika budskap och mål. För att bygga varumärke finns exempelvis flera olika annonstyper, som visas i flödet för LinkedIns användare. Här har ni som företag goda möjligheter att öka kännedom och intresse för er varumärke hos precis rätt yrkespersoner.

  • Rekryteringsannonsering

    Som världens största CV-databas är LinkedIn en perfekt kanal för rekrytering. Här finns speciell funktionalitet för rekrytering, anpassad just för att hitta relevanta kandidater och diskret inleda dialog med dem. Genom att kombinera en attraktiv tjänstebeskrivning med ett mycket noggrant målgruppsurval når du potentiella, framtida medarbetare.
  • Employer branding

    Att använda LinkedIn för employer branding, det vill säga att stärka ditt företags varumärke för att attrahera och behålla talangfulla medarbetare, är en strategi som har positiv inverkan på rekryteringsprocessen och företagets övergripande rykte. Utöver ert organiska innehållsflöde är annonsering ett perfekt sätt att öka kännedom om er som arbetsgivare.

Skärmavbild 2024-12-20 kl. 11.03.51

Mät resultatet så du vet att det lönar sig

Med hjälp av målhändelser kan vi se hur många konverteringar som genererats från en viss annons. LinkedIn erbjuder tydlig mätbarhet av vilka som ser annonserna och vilka som interagerar med dem - fyller de i formulär eller lämnar sina kontaktuppgifter?

Med rätt målspårning kan du:

  • Se hur många konverteringar annonseringen genererat.

  • Vilka budskap som gett bäst resultat.

  • Vilka målgrupper och företag dina annonser visas för.