Stäng menyn

INTEGRATIONSBIBELN

Din kompletta guide för systemintegration

Systemintegration Guide: Integrationsbibeln

Allt om systemintegration

En fullpackad guide på 24 sidor

En modern systemmiljö byggs idag upp av många olika system som är specialiserade på olika saker. De huvudsakliga anledningarna till detta är att det ger bästa möjliga lösning, eftersom specialiserade system i regel är bättre än system som ska kunna allt. Detta ger även en ökad flexibilitet. När verksamhetens behov förändras kan detta lösas med att komplettera med, eller byta ut, enskilda systemkomponenter.

En direkt följd av detta är att systemintegration blir en kritisk framgångsfaktor, och skillnaden mellan att lyckas och misslyckas med detta är stort.

1 Vad är systemintegration?
2 Lyckas med systemintegration
3 Välja integrationspartner
4 Framtiden för systemintegration

Denna guide är för dig som...

...är övergripande ansvarig för IT (IT-chef, IT-ansvarig, CIO eller liknande) och vill fördjupa din kunskap inom systemintegration.

...har en ledande roll (VD, CFO, Ekonomichef eller liknande) och vill förstå grunderna i systemintegration och varför det är viktigt för ert företag.

...står inför ett större IT-projekt där systemintegration kommer att vara en framgångsfaktor.

...ska vara beställare och mottagare av ett integrationsprojekt och vill få en övergripande bild av vad det innebär.

...har en annan roll på företaget men vill förstå hur systemintegration kan effektivisera era arbetsprocesser.



1

Vad är systemintegration?

Systemintegration innebär att koppla samman olika IT-system och applikationer så att de kan fungera tillsammans. Ett företag har idag många olika system (affärssystem, CRM-system, fakturahanteringssystem m.m.) som behöver kunna samverka för att verksamheten ska kunna fungera effektivt. Genom att koppla ihop systemen med integrationer kan processer automatiseras och rätt information finnas på rätt ställe vid rätt tillfälle.

Varför är det viktigt?

Vi lever i en tid där allt mer blir digitalt och automatiserat. Samtidigt har den snabba digitaliseringstakten gjort att ingen enskild aktör kan vara bäst på allt, vilket gör att vi har ett ständigt ökande urval av olika system, applikationer och tjänster som har specialiserat sig inom ett specifikt område. För att kunna välja bland de produkter och tjänster som passar sitt företag bäst och samtidigt kunna arbeta effektivt krävs att dessa fungerar tillsammans. Detta har gjort systemintegration till en viktig fråga som kan bli avgörande för ett företags förmåga att växa och konkurrera över tid.

Fördelar med systemintegration

  • Ökad effektivitet
  • Förbättrad kundupplevelse
  • Frigjord tid
  • Minskad risk för fel
  • Enklare sammarbete
  • Möjlighet till anpassningar
  • Högre datakvalitet

Olika metoder för att integrera system

Det finns olika metoder för systemintegration, som har olika för- och nackdelar på kort respektive lång sikt.

-> Läs mer om olika integrationsmetoder i guiden

Rätt integration

Så kallad plattforms-integration

spagetti-integration

Så kallad spaghetti-integration



2

 

Att lyckas med systemintegration


För att lyckas med systemintegration krävs att man sätter en bra grund genom en uttalad integrationsstrategi och en modern integrationsplattform, att man driver integrationsprojekt med rätt fokus och att man förvaltar och underhåller sin lösning över tid.

 

Utforma en integrationsstrategi

En integrationsstrategi är en dokumenterad plan för hur olika system i en organisation ska integreras. Målet är att säkerställa att alla system kopplas ihop och kommunicerar på ett enhetligt sätt, trots att de ofta är uppbyggda på olika sätt och har olika tekniska förutsättningar.

-> Läs mer om integrationsstrategi och säkerhet i integrationslösningar i guiden

Etablera en integrationsplattform

Att etablera en integrationsplattform handlar om att centralisera integrationsflöden för att på så sätt skapa en modern och hållbar integrationslösning. Detta skapar fördelar som:

  1. Lägre kostnader för nya integrationer
  2. Bättre översikt över flöden och fel
  3. Högre grad av kontroll och säkerhet

Integration Platform as a Service (iPaaS)

Tidigare har integrationsplattformar varit stora och komplexa system som tagit lång tid att implementera, samtidigt som det ofta också varit förknippat med höga licenskostnader. På samma sätt som med andra on-premise-system har integrationsplattformen nu flyttat till molnet. Integration Platform as a Service (iPaaS), som detta kallas, har medfört ett betydligt lägre insteg och mycket mer attraktiva prismodeller. En integrationsplattform, något som tidigare var något som framförallt stora bolag implementerade, är nu tillgängligt även för mindre företag.

-> Läs mer om integrationsplattformar i guiden

Integrationsplattform

Tips vid införande av en integrationsplattform

1. Välj leverantör och plattform

2. Skapa en referensarkitektur

3. Genomför ett Proof of Concept

4. Löpande migrering av integrationer

-> Läs mer utförligt om tipsen i guiden

Genomföra integrationsprojekt

Integrationsprojekt kan variera väldigt mycket i både storlek och komplexitet. Det kan röra sig som en ny integration som ska byggas, en helt ny integrationsplattform som ska börja implementeras, eller ett stort IT-projekt där ett eller flera system ska bytas ut vilket påverkar de befintliga integrationerna.

Att implementera en ny integration

Det vanligast förekommande integrationsprojektet är det där en ny integration ska byggas. Beroende på komplexitet kan dessa projekt vara alltifrån några veckor till över ett halvår långa. Oavsett vilket behöver nedanstående steg gås igenom inför och under ett projekt.

  1. Beskriv behov
  2. Välj leverantör
  3. Skapa lösning
  4. Testa lösning
  5. Driftsätt och utbilda
  6. Övergå i förvaltning

-> Läs mer om dessa steg i guiden

Integration vid större IT-projekt

Att genomföra ett större IT-projekt kan (och bör) vara en guide i sig, så vi kommer inte att beskriva det i någon detalj här. Sett ur ett integrationsperspektiv bör dock dessa punkter tas med i beaktning:

- Ett projekt där många system ska bytas ut kan vara ett bra tillfälle att se över grunden i ert integrationsarbete

- Beskriv behovet utifrån processer, inte utifrån system. Olika leverantörer kommer att ha olika komponenter i sin föreslagna lösning vilket kommer att medföra olika krav på integrationerna. 

- Låt integration vara en viktig punkt i utvärderingen av lösning och leverantör. Det är utan tvivel en framgångsfaktor i en modern systemmiljö, men det kommer inte att bara lösa sig självt. 

Så är du en bra beställare

Att genomföra ett integrationsprojekt är inte alltid helt enkelt, och för att lyckas bra med mer komplexa projekt krävs både en bra leverantör och en bra beställare. Här följer en enkel checklista för hur du är en bra beställare i ett integrationsprojekt.

-> Läs våra tips för hur du är en bra beställare i guiden

Hantera förvaltning, support och underhåll

En ostrukturerad eller obefintlig förvaltning och vidareutveckling är ett vanligt misstag när det kommer till integration (och digitalisering överlag). Detta skapar frustration hos användare i organisationen som tvingas hantera fel som inte borde uppstå och hos ansvariga som ska stå till svars för de kostnader som uppstår av den reaktiva hanteringen. En orsak till att företag ändå hamnar här kan vara den felaktiga bilden att projektet innefattar hela behovet. En annan kan vara att projektet tog så pass mycket på krafterna att man inte orkar med att starta igång förvaltningen på ett bra sätt.

En bättre lösning är ett proaktivt förvaltningsarbete tillsammans med sin integrationspartner (i de fall en sådan finns). Genom att sätta ramar för hur olika typer av händelser ska hanteras samt hur ny funktionalitet ska prioriteras och implementeras skapas förutsättningar att få ut maximalt värde av sin digitalisering.

-> Läs mer om förvaltning, support och underhåll i guiden



3

 

Val av integrationspartner

Eftersom systemintegration är en central fråga för att företag ska kunna automatisera sina processer och hänga med i den ständiga teknikutvecklingen så är det viktigt att den hanteras med omsorg. Hur kompetensen och behovet av stöd ser ut skiljer sig dock såklart mellan olika företag. Generellt sett är storleken på bolag en indikator för detta, även om det givetvis finns undantag.

SMÅ FÖRETAG
Små företag kan ofta i stor utsträckning förlita sig på enklare standardsystem med tillhörande standardintegrationer.

STORA FÖRETAG
Stora företag har ofta egna IT-avdelningar med dedikerade team som hanterar integrationsfrågan.

MEDELSTORA FÖRETAG
Medelstora företag (med ca 50 Mkr till 1 000 Mkr i omsättning) kan sällan förlita sig på enklare standardsystem men saknar samtidigt ofta kompetensen och kapaciteten som krävs för att hantera integrationsfrågan till fullo.

Det är därför vanligt för medelstora företag att nyttja en eller flera leverantörer för att hantera integrationsbehovet.

 



4

 

Framtiden för systemintegration

Teknikutvecklingen går fort, och detta gäller även inom systemintegration. En av trenderna är enkelheten i att skapa integrationer. Idag finns många tjänster som gör det möjligt att sätta upp nya integrationer utan att behöva tänka på allt det tekniska i bakgrunden. Detta är något som bara kommer att fortsätta, och begrepp som low-code och no-code är på väg att ta steget ifrån något det mest pratas om till något som faktiskt fungerar i verkligheten.

-> Läs mer om framtiden för systemintegration i guiden

5

 

 

 

Ladda ner hela guiden

Allt du behöver veta om systemintegration, på en övergripande nivå.

Mini dubbel integrationsbibeln