Deluxe Music e-handel och digitala marknadsföring spelar en perfekt symfoni
Deluxe Music är en av Sveriges främsta musikaffärer och med sin 1 603 kvm stora butik i Stockholm är Deluxe Music en given destination för musikentusiaster, men det hade blivit dags att ta samma position digitalt. Exsitec fick uppdraget att hjälpa dem med digital marknadsföring.

En partner med två leveranser får synergieffekter
Exsitec har ett mångårigt samarbete med Deluxe Music som partner för deras e-handelslösning och när det blev dags att ta nya kliv för ökad försäljning i e-handeln fick Exsitec även förtroendet att hjälpa till med digital marknadsföring. Genom strategisk rådgivning har Exsitec sedan start hjälpt Deluxe Music att uppnå imponerande tillväxtresultat med hjälp av digital marknadsföring och e-handelslösning i symbios. Samarbetet mellan Exsitec och Deluxe Music visar på betydelsen av nära dialoger över områdesgränser, effektiva beslutsprocesser och kombinationen av expertis från alla parter.”För oss har det varit avgörande att kunna ha direkt dialog och snabba beslutsvägar men också att få råd, hjälp och expertis med vår plattform Litium. Vi uppskattar att Exsitec har kunnat ta vår vision och förädlat den till det vi har idag. En viktig detalj har varit att utvecklare och SEO/Google-team har haft nära kontakt då de sitter i samma byggnad, och snabbt kunnat justera funktioner för optimalt resultat.” Fredrik Danielsson, avdelningschef e-handel på Deluxe Music.
”Som digital marknadsförare är webbplatsen central och det är inte ovanligt att stöta på saker som behöver förändras och förbättras på en webbplats, inte minst när det kommer till SEO. För e-handlare som DLX Music har även optimering av produktflöden blivit viktigt för annonsering och att då ha kollegorna i e-handelsteamet en kontorsplats bort gör det enkelt att bolla ideér och lösningar på allt sådant som rör DLX webbplats.” Tina Hultman, projektledare på Exsitec.
Rivstart i trafiken med tydlig målsättning
När samarbetet startade fanns tydliga målsättningar kring ökade intäkter och avkastning på annonseringen. Strategin togs fram med dessa affärsmål som grund.
- Google Ads - När strategin spikades var annonsering via Google Ads en viktig spelare för att få fart på trafiken till webbplatsen. Redan efter några månader stod Google-annonseringen för 30% av den totala trafiken och gav hela 20 gånger pengarna tillbaka. Lönsam tillväxt har hela tiden varit i fokus.
- Bannerannonsering - Den andra nyckeln till snabb och effektiv synlighet blev programmatisk banner-annonsering. Budskapet visades på stora dagstidningar och tidskrifter men enbart när den definierade målgruppen besökte dem. Det gav stor och relevant synlighet till en låg kostnad.
- Sökmotoroptimering (SEO) - Samtidigt som trafiken kickstartades med hjälp av betald annonsering påbörjades arbetet med att sökmotoroptimera webbplatsen - ett långsiktigt arbete. En sökordsanalys och strategi togs fram som visade vad kunderna söker efter, vilka digitala konkurrenter som fanns och i vilken ände man skulle börja SEO-arbetet.
”Vi märkte en rejäl påverkan på vår närvaro i musikbranschen ganska direkt efter uppstart. Något vi är väldigt nöjda med är det långsiktiga arbetet med ett genomgående SEO-tänk i allt från design av vår webb, till planering för framtiden, samt hantering av Google Ads som gör att vi känner oss trygga inför framtida satsningar. Vi har Nordens största musikaffär här i Stockholm och känner oss väldigt taggade på att utvecklas till Nordens största näthandel för musikinstrument och tillbehör.” Fredrik Danielsson, avdelningschef e-handel på Deluxe Music.
Det är väldigt roligt att arbeta tillsammans med DLX Music. De är kunniga och på tårna med ett härligt driv! En av de roligaste delarna är att vi får möjlighet att jobba strategiskt tillsammans, vilket såklart också ställer krav på oss som partner att hitta lösningar som hela tiden bidrar till att de uppnår sina affärsmål.” Tina Hultman, projektledare på Exsitec.

Med norden som marknad
Deluxe Music finns etablerat i Sverige, Finland och Norge. Den svenska marknaden var första prioritet för digital marknadsföring när samarbetet med Exsitec inleddes, men bara några månader senare var Finland näst på tur och lagom till Black Friday året efter var annonseringen live även i Norge. Deluxe Music har tagit stora kliv mot att bli en etablerad aktör på hela den nordiska marknaden.
“Det är viktigt för oss att ha en stabil partner som ser utmaningarna i att utvecklas i Norge och Finland på samma sätt som vi gör. Det är ju otroligt roligt att kunna möta högt ställda mål och hela tiden känna att vi rör oss framåt, vilket vi inte hade klarat utan hjälp från Exsitec.” Fredrik Danielsson, avdelningschef e-handel på Deluxe Music.
Den digitala marknadsföringen har resulterat i:
- Ökad intäkt via e-handeln: Deluxe Music nådde sina mål och ökade intäkterna i e-handeln med 23% under uppstartsåret och ytterligare 33% året efter.
- 40% av den totala intäkten genereras av Google Ads och ger månadsvis mellan 16-20 gånger pengarna tillbaka.
- Stärkt digital närvaro: Med både organisk och betald synlighet på Google har Deluxe Music byggt upp sin position som en ledande musikaffär även online.
- Internationell expansion: Med lyckade marknadsföringsinsatser i Finland och Norge har Deluxe Music tagit ett stort kliv mot att bli en etablerad aktör på hela den nordiska marknaden.
”Vi märkte en rejäl påverkan på vår närvaro i musikbranschen ganska direkt efter uppstart. Något vi är väldigt nöjda med är det långsiktiga arbetet med ett genomgående SEO-tänk i allt från design av vår webb, till planering för framtiden, samt hantering av Google Ads som gör att vi känner oss trygga inför framtida satsningar. Vi har Nordens största musikaffär här i Stockholm och känner oss väldigt taggade på att utvecklas till Nordens största näthandel för musikinstrument och tillbehör.” Fredrik Danielsson, avdelningschef e-handel på Deluxe Music.
Om Deluxe Music
Deluxe Music är Sveriges största musikaffär som säljer ett brett sortiment av musikinstrument, studioutrustning och andra musikrelaterade tillbehör online och i butik. De fysiska butikerna finns i Stockholm, Oslo och Helsingfors. Kunderna är allt från nybörjare till proffsmusiker.
Läs om fler företag vi hjälpt med e-handel, digital marknadsföring och SEO

E-handel 2 min
Tibergs Möbler
Tibergs Möbler vill att deras nära 100-åriga kunskap ska kännas lika påtaglig på webben som i den fysiska butiken....
Vi hjälper dig att öka dina intäkterna!

Stina Eiming
Leveransområdeschef
stina.eiming@exsitec.se
0707 480 207