Innehållsförteckning
3 faktorer för ökad kundupplevelse med CRM | Exsitec
Innehållsförteckning
Ökad kundupplevelse
Ligger kunden före er, eller ligger ni före kunden? Många gånger kan ett proaktivt arbetssätt vara helt avgörande för hela kundupplevelsen och i slutändan också om köpet blir av eller inte. Hur säkerställer er organisation att era kunder har en bra kundupplevelse?
Det finns tre faktorer som bidrar till en god kundupplevelse:
- Att ta reda på kundbehovet
- Att kontakta kunden i rätt tid
- Lägg tiden på rätt saker
Att ta reda på kundbehovet
Handlar om att analysera kundbehovet, förutse deras problem och få kunden att förstå att det är ett problem och varför. Genom ett CRM-system kan era säljare få en helhetsbild av kunden och därmed få bättre koll på kundernas köpvanor. När säljarna känner till kundens verkliga behov kan de lättare erbjuda rätt saker vid rätt tillfälle, allt för att öka kundtillfredsställelsen och säkra kundlojaliteten.
Rätt kundkontakt i rätt tid
Har visat sig vara en avgörande faktor för kundupplevelsen. CRM-systemet hjälper säljarna att spåra all kommunikation och aktivitet som skett med kunden. På så sätt vet säljarna när befintliga och potentiella kunder behöver kontaktas och därigenom ökar möjligheten till att göra fler avslut. CRM-systemet hjälper er att hålla koll på vilka nykunder som håller på att bearbetas och hur långt i processen de kommit.
Lägg tiden på rätt saker
CRM-systemet hjälper säljorganisationen att optimera sin tid och ser till att de administrativa uppgifterna såsom att skicka ut nyhetsbrev, skicka standardmail eller producera information till webbsidan reduceras genom att automatisera dem. Det gör att säljarna kan lägga mer tid på sina kunder och därmed bygga starkare kundrelationer. Starkare kundrelationer bidrar till bättre kundupplevelser och en öka kundnöjdhet. Det i sin tur bidrar till en intäktsökning för ditt företag. Därmed är det viktigt att dina säljare lägger tiden på rätt saker.
Sammantaget handlar en god kundupplevelse om att lära känna kunden väl. Det handlar om att bygga starka kundrelationer för att veta kundbehovet och vid vilket tillfälle kunden ska bli kontaktad. Målet är att lära känna kunden nästan bättre än vad denne känner sig själv, vilket är avgörande för en god kundupplevelse och för att agera mer proaktivt än reaktivt. Frågan är ligger kunden före er, eller ligger ni före kunden?
Relaterade artiklar
Marknadsföring Kundrelationer Under 1 min
Mailchimp VS HubSpot
När du väljer vilket marknadsförings verktyg du bör satsa på finns det lite olika saker att ha med i planen. Detta kan...
Kundrelationer 1 min
Kan man göra mer än bara lagra kontakter i sitt CRM-system?
Enda anledningen till att ha ett CRM-system är inte att skapa ett lagringsutrymme för kontakter. Dagens företag behöver...
Kundrelationer 1 min
HubSpot och molntjänster, hur fungerar det?
Hur maximerar du användandet av CRMsystem?