Att arbeta effektivt är en avgörande faktor för företags förmåga att konkurrera. Ineffektiva processer medför att mer resurser, och därmed kostnader, krävs för samma output som egentligen hade kunnat uppnås med mindre. Samtidigt tar detta tid och energi från mer värdeskapande aktiviteter som hade kunnat bidra till exempelvis ökad försäljning eller utveckling av erbjudandet. Extra märkbart blir såklart detta i länder som Sverige, där arbetskraft är förhållandevis dyrt. Lösningen heter automatisering.
Vad är automatisering?
Automatisering är processen att använda teknik för att utföra uppgifter utan att någon människa behöver vara involverad. Att automatisera sina processer är värdefullt för alla företag, både för att kunna frigöra resurser till mer värdeskapande aktiviteter samt öka effektiviteten. Automatisering innebär också att den mänskliga faktorn tas bort ur ekvationen vilket bidrar till färre fel och minskad risk då personberoenden försvinner.
5 olika sätt att automatisera
1
Funktioner i befintliga system
Innan man investerar i nya lösningar bör man utforska möjligheterna som redan befintliga system erbjuder. De flesta moderna system har flera inbyggda funktioner för att öka automatseringsgraden i processerna de stödjer. Det är också vanligt att detta inte sätts upp och optimeras vid den initiala implementationen, eftersom fokus då ligger på att driftsätta lösningen och komma igång med användandet.
Några exempel på denna typ av automatiseringar är att du i affärssystemet Visma.net kan sätta upp automatiska flöden för allt ifrån fakturering till offentlig rapportering, medan du i fakturahanteringssystemet Medius AP A kan konfigurera och träna systemet till att kunna hantera dina leverantörsfakturor helt per automatik.
En bra fråga att ställa sig är: använder vi de automatiseringsfunktioner som redan finns i våra befintliga system?
2
Systemintegration
De flesta företag har idag ett stort antal olika system och applikationer för olika användare och områden. Företagets affärsprocesser löper sedan igenom flera av dessa system, där exempelvis en kundorderprocess involverar både en e-handelsplattform, ett affärssystem och ett lagerhanteringssystem. Det är ytterst vanligt att informationsflödet mellan dessa system blir en källa till manuellt arbete och låg automatiseringsgrad.
Lösningen på detta är såklart systemintegration. Viktigt att ha med sig är dock att systemintegration kan göras på flera olika sätt vilket ger olika kort- och långsiktiga konsekvenser. Läs gärna mer om detta i vår artikel om olika sätt att bygga integrationer.
Genom att implementera en integrationsplattform, eller en s.k. iPaaS (Integration Platform as a Service) kan företag hantera systemintegration på ett enklare och mer hållbart sätt.
En bra fråga att ställa sig är: hur väl integrerade är våra system, och har vi en bra helhetslösning (integrationsplattform) på plats?
3
Automatiseringsplattform
En automatiseringsplattform är en tjänst som erbjuder funktioner för att automatisera manuella rutiner, oftast utan att behöva skriva någon kod (s.k. no-code). Detta gör det möjligt för fler (eller till och med alla) medarbetare på ett företag att själva göra enklare automatiseringar, som exempelvis att skicka en chatt- eller e-post-notifkation varje gång en ny fil sparas på en filarea. Ett exempel på en automatiseringplattform är Microsoft Power Automate.
En bra fråga att ställa sig är: skulle vi ha nytta av en automatiseringsplattform för att öka vår IT-automatisering?
4
Robotic Process Automation (RPA)
Robotic Process Automation (RPA) är en teknik där en robot används för att imitera interaktioner med olika system och applikationer som en människa annars hade behövt göra. Detta skiljer sig från systemintegration genom att systemen inte kommunicerar direkt med varandra, utan att mjukvaran nyttjar systemens befintliga funktionalitet och gränssnitt. Detta har både för- och nackdelar, och en implementation av ett RPA-system är ofta en förhållandevis stor investering. Men flera, framförallt större, företag har kunnat uppnå en högre automatiseringstakt genom en RPA-plattform.
En bra fråga att ställa sig är: skulle vi kunna nå en ännu högre automatiseringsgrad genom användandet av RPA?
5
AI och maskininlärning
Framfarten av AI, och framförallt maskininlärning, tar automatiseringen till en ny nivå. Istället för att automatiseringarna följer förutbestämda regler gör maskininlärning att AI-systemen kan lära sig utifrån data och fatta självständiga beslut.
Det finns nog få som undgått AI-utvecklingen de senaste åren, och många systemleverantörer har redan byggt in AI-modeller i sina lösningar. Möjligtvis finns det sådana tillgängliga som ni ännu inte tar del av (se punkt 1).
En bra fråga att ställa sig är: finns det redan nu användningsområden där vi kan dra nytta av AI-framfarten?